• MoGi

Vilket namn?!

Vilket namn passar bäst ihop med Melvin... Stella eller Julie?!

• Svar på tråden Vilket namn?!
  • MoGi
    L W Bethoween skrev 2013-12-03 20:53:22 följande:
    Jag uttalar Julie som månaden Juli, men kan förstå om vissa försöker sig på en svengelsk version.

Nu har du inte efterfrågat andra namförslag men Julia då?

Jag tar gärna emot andra namnförslag! :)

Julia är också fint och det är absolut inget fel med vanliga namn, men vi vill gärna ha något som är lite mindre vanligt :)
  • fluu

Någon speciell stil på namn du gillar?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AstaMärta
    fluu skrev 2013-12-03 16:51:17 följande:
    Stava det Juli då, annars blir det nog olika uttal, många kommer försöka få till något krystat svengelskt Julie, men Juli har ju också etablerats som namn på sista tiden, så den stavningen borde inte orsaka förvirring.

Varför skulle folk uttala det på engelska pga. e:et, det gör man ju inte med Sofie t.ex? Och varför just engelska och inte franska? ;) Jag tycker inte att det är förvirrande, det används ju många andra namn med stumma e:n i Sverige.
  • fluu
    AstaMärta skrev 2013-12-03 22:28:49 följande:

Varför skulle folk uttala det på engelska pga. e:et, det gör man ju inte med Sofie t.ex? Och varför just engelska och inte franska? ;) Jag tycker inte att det är förvirrande, det används ju många andra namn med stumma e:n i Sverige.
    För att många gör det. Jag snackar inte om e:et utan hur J:et skulle betonas.
  • MoGi
    fluu skrev 2013-12-03 22:23:21 följande:
    Någon speciell stil på namn du gillar?

Hmm stil... svårt! :) Vi vill att det ska funka internationellt men namnet får gärna ändå finnas i Sverige. Vi vill inte att det ska låta jättegammalt, men ändå inte vara ett typiskt trendigt namn.
  • MoGi
    AstaMärta skrev 2013-12-03 22:28:49 följande:

För mig har det aldrig varit någon tvekan om hur man säger det, men jag har förstått på andra att det finns många olika sätt att säga det på... Juuli, Djuuli, Joli, Schulii, Julii, Juliiä m.fl.
  • fluu

Amelie
    Alicia
    Aline/Alina
    Bianca
    Celina
    Enya
    Ellie
    Emmy
    Emmelina
    Freja
    Franka
    Havanna
    Irmeli
    Ines
    Isolde
    Junia
    Juno
    Joelle
    Jonna
    Leah
    Leonora
    Leonie
    Leanna
    Liv
    Miranda
    Mira
    Nike
    Noelle
    Nicolina
    Nemi
    Sally
    Savanna
    Telma
    Trixie
    Tess
    Willa
    Zoey

• MoGi
    fluu skrev 2013-12-03 23:04:17 följande:
    Amelie Alicia Aline/Alina Bianca Celina Enya Ellie Emmy Emmelina Freja Franka Havanna Irmeli Ines Isolde Junia Juno Joelle Jonna Leah Leonora Leonie Leanna Liv Miranda Mira Nike Noelle Nicolina Nemi Sally Savanna Telma Trixie Tess Willa Zoey

Tack! Flera av namnen finns på min "namnlista" redan :)
  • AstaMärta
    fluu skrev 2013-12-03 22:39:06 följande:
    För att många gör det. Jag snackar inte om e:et utan hur J:et skulle betonas.

Jag förstår att det är början av namnet du menade, men det stumma e:et på slutet borde inte signalera att början ska uttalas utländskt menade jag. När jag söker på namnet på ratsit så ser jag att 80-90-åringarna stavar det Julie med e på slutet. En namnsökning på scb ger att Julie är tio gånger vanligare än Juli, så jag tycker att det är den mest etablerade stavningen ...och de som får för sig att uttala det på franska eller engelska får skämmas för sig själva i så fall. I mina öron blir det lite som att hålla på och uttala Eric och Theo på engelska fast man är i Sverige.
  • fluu
    AstaMärta skrev 2013-12-03 23:49:21 följande:

Jag förstår att det är början av namnet du menade, men det stumma e:et på slutet borde inte signalera att början ska uttalas utländskt menade jag. När jag söker på namnet på ratsit så ser jag att 80-90-åringarna stavar det Julie med e på slutet. En namnsökning på scb ger att Julie är tio gånger vanligare än Juli, så jag tycker att det är den mest etablerade stavningen ...och de som får för sig att uttala det på franska eller engelska får skämmas för sig själva i så fall. I mina öron blir det lite som att hålla på och uttala Eric och Theo på engelska fast man är i Sverige.
    Ja, det är den mest etablerade stavningen och också den jag hört tusen varianter av, speciellt bland äldre och bland de allra yngsta som vet hur namnen uttalas på engelska, läser på engelska, ser engelska filmer etc och därför uttalar på engelska.
  • MoGi

Andra namn som jag/vi funderar på är Pennie, Ines, Tilde och Iris.

• fluu
    MoGi skrev 2013-12-07 19:30:16 följande:
    Gillar Iris skarpt! Penny är det också riv i faktiskt, lite eget utan att vara konstigt.
  • DenNamnbitne
    MoGi skrev 2013-12-07 19:30:16 följande:
    Ines tycker jag mycket om, ett vackert namn. Iris har jag svårare för. Pennie är också jättefint men liksom fluu vill jag stava det Penny, det ser mer ut som ett namn då och det får lite mer karaktär tycker jag. 
Svar på tråden Vilket namn?!