• Bergkwist85

Uppsagd pga gravid!!!

Jag blir såå trött på arbetsgivare, varför kan man inte va rak och ärlig mot dom???
    Varför ska det vara så svårt att få ett jobb när man har ett barn, och även väntar ett barn???

Jag fick en provanställning på ett mansdominerat jobb på lager, jag är den första anställda tjej där.
    efter en månad berättar jag att jag e gravid och kommer vara försiktig me tunga lyft.

Förra veckan blev ´jag uppsagt för att jag inte "kan" lyfta tunga paket. Jag har även foglossning och har haft det i 3 veckor.

jag har inte ens jobbat där i 3 månader, jag är i vecka 23.

en från lagret har varit borta en vecka, och när han kommer hem säger förmannen att jag ha sakt upp mig själv, vilket är en stor lögn!

IDIOTER!!!

va tvungen att avreagera mig lite!

• Svar på tråden Uppsagd pga gravid!!!
  • NenneLo

Hm lustigt inlägget blev. Hoppas du kan läsa ändå

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Petite Chérie
    NenneLo skrev 2013-11-28 17:25:54 följande:
    Hm lustigt inlägget blev. Hoppas du kan läsa ändå

Jo, det gick att läsa.

Jag är ingen expert, men jag tror att dom kan göra sig av med folk pga det under en provanställning. TS klarar inte av det som krävs av henne på ett lager och kommer försvinna i flera månader snart. Då blir det ju bättre att ta in någon annan som kommer arbeta. Hade TS däremot varit anställt "på riktigt" hade företaget inte kunnat göra detta.

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Griseknoen35

Dom kan inte säga upp pga av graviditet men iom att du är provanställd behöver dom inte en riktig anledning till att säga upp dig så dom kan bara säga upp dig under provanställningen om dom vill det... Varför tar du ett jobb som innebär tunga lyft mm när du är gravid och vet att du inte kommer kunna göra det jobb som krävs?

• Fjärilslarv

men hur ska man kunna jobba på ett lager om man inte klarar tunga lyft?

• Äiti

Ja alltså man behöver inte ange en orsak för att avsluta en provanställning, men att göra det pga graviditet är diskriminering. 

Om de finna andra arbetsuppgifter eller att man kan anpassa arbetet så att man inte utsätts för fara så är arbetsgivaren skyldig att göra detta vid graviditet. Om det inte finns några arbetsuppgifter alls som går att anpassa så att tunga lyft kan uteslutas kan man söka om graviditetspenning från försäkringskassan.

Vänd dig till facket och prata med dom. Det är inte tillåtet att missgynna någon på grund av att man är gravid. 

men om de och andra sidan väljer att avsluta din provanställning utan att ange skäl (vilket man inte behöver) så är situationen en annan. 

• KarinIngrid

jag menar absolut inte nåt illa nu utan bara ställer mig lite frågande..
    hur tänkte du när du sökte ett jobb på ett lager som innebär tunga lyft och du redan var gravid?
    Det är väl inte jättesmart ?
    Eller visste du inte att du var gravid när du sökte jobbet ?

• Äiti

Fast jag tycker visst att man ska kunna söka en tjänst trots att man är/blir gravid. 
    Man kommer ju inte vara det hela arbetslivet..

• Bergkwist85

NU är det så att jag va anställd som att köra lastbil och bara en liten del på lagret. De tunga lyften tar jag med truck!! Det är inte häller "tunga" lyft OM jag inte hade varit gravid, jag kunde lyfta allt det som krävdes i början, men när foglossningen kom så gick det inte mer. och jag fick använda truck istället.

Jag är Uppsagt pga att jag ÄR gravid, de tunga lyften är bara ett skäl till att bli av med mej. men det fixar jag med truck.
    Det är en person på lagret som har ogillat mig från början som påverkar min förman.  han har varit otrevlig nervärderande och nonchalant. Resten av de anställda är på min sida och säger att jag inte ska ge upp och stötta mej hela tiden.

Som facket ser det så har dom inte gjort en rättvis bedömning och vill att arbetsgivaren ska ge mig en visstidsanställning så jag kan komma tillbaka efter mammaledigheten och bevisa vad jag kan.

Min förman har dessutom ljugit för mig från början, och sakt att allt fungerar bra! och däremot inte visat mig vilka arbetsuppgifter som jag ska utföra, jag har aldrig jobbat inom lager som dom visste från början också.

Nu är jag hemma pga av foglossning, och får höra från min sambo (som också jobbar där, fast på en annan avdelning) att förmannen säger till folk att jag ha sakt upp mig själv! VIlket är en stor lögn!!

• KarinIngrid
    Bergkwist85 skrev 2013-11-29 14:44:07 följande:
    NU är det så att jag va anställd som att köra lastbil och bara en liten del på lagret. De tunga lyften tar jag med truck!! Det är inte häller "tunga" lyft OM jag inte hade varit gravid, jag kunde lyfta allt det som krävdes i början, men när foglossningen kom så gick det inte mer. och jag fick använda truck istället.

Jag är Uppsagt pga att jag ÄR gravid, de tunga lyften är bara ett skäl till att bli av med mej. men det fixar jag med truck.
    Det är en person på lagret som har ogillat mig från början som påverkar min förman.  han har varit otrevlig nervärderande och nonchalant. Resten av de anställda är på min sida och säger att jag inte ska ge upp och stötta mej hela tiden.

Som facket ser det så har dom inte gjort en rättvis bedömning och vill att arbetsgivaren ska ge mig en visstidsanställning så jag kan komma tillbaka efter mammaledigheten och bevisa vad jag kan.

Min förman har dessutom ljugit för mig från början, och sakt att allt fungerar bra! och däremot inte visat mig vilka arbetsuppgifter som jag ska utföra, jag har aldrig jobbat inom lager som dom visste från början också.

Nu är jag hemma pga av foglossning, och får höra från min sambo (som också jobbar där, fast på en annan avdelning) att förmannen säger till folk att jag ha sakt upp mig själv! VIlket är en stor lögn!!

Dom får inte säga upp dig enbart för att du är gravid nej, då har de gjort sig skyldiga till diskriminering så ditt fackförbund kan säkerligen hjälpa dig om du vill driva frågan vidare.
    Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är just därför de sagt upp dig, även om du vet att det är så.
    Eftersom du "bara" var provanställd så är det tyvärr rätt lätt för företag att hitta på rätt simpla anledningar till varöfr de inte förlänger en provanställning. Hade du redan hunnit blivit tillsvidareanställd så hade de haft betydligt svårare att göra sig av med dig.
    Eftersom provanställningen är till för både anställd och företag ska kunna känna om det funkar så kan de helt enkelt hävda att det inte kändes som du funkade med övriga teamet, eller att de inte kände att du kunde utföra arbetet eftersom du inte kunde lyfta lika mycket som de andra.
    Jag tycker helt klart det är beklagligt att du drabbats av detta men jag tror tyvärr inte det går att driva så mycket vidare eftersom det just var "bara" en provanställning.
    Att de sprider lögner och säger att du sagt upp dig själv kan du använda emot dem om det är så att ni går vidare med en stämning, för det klassas ju som förtal!
    Lycka till!

• Bergkwist85
    KarinIngrid skrev 2013-11-29 14:50:10 följande:

Dom får inte säga upp dig enbart för att du är gravid nej, då har de gjort sig skyldiga till diskriminering så ditt fackförbund kan säkerligen hjälpa dig om du vill driva frågan vidare.
    Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är just därför de sagt upp dig, även om du vet att det är så.
    Eftersom du "bara" var provanställd så är det tyvärr rätt lätt för företag att hitta på rätt simpla anledningar till varöfr de inte förlänger en provanställning. Hade du redan hunnit blivit tillsvidareanställd så hade de haft betydligt svårare att göra sig av med dig.
    Eftersom provanställningen är till för både anställd och företag ska kunna känna om det funkar så kan de helt enkelt hävda att det inte kändes som du funkade med övriga teamet, eller att de inte kände att du kunde utföra arbetet eftersom du inte kunde lyfta lika mycket som de andra.
    Jag tycker helt klart det är beklagligt att du drabbats av detta men jag tror tyvärr inte det går att driva så mycket vidare eftersom det just var "bara" en provanställning.
    Att de sprider lögner och säger att du sagt upp dig själv kan du använda emot dem om det är så att ni går vidare med en stämning, för det klassas ju som förtal!
    Lycka till!

Glad Tack =).
    Blir ganska irrierad över hur arbetsgivare kan betee sej. Detta är andra gången jag blir uppsagd för att jag e gravid. Jag har lärt mig en sak iaf, VA ALDRIG ÄRLIG MOT EN ARBETSGIVARE!!
  • Linnez
    Bergkwist85 skrev 2013-11-29 14:44:07 följande:

Har de sagt upp dig och gett graviditeten som anledning så anmäl dem,
    Själv har jag haft tur. fick nytt jobb i v8 i prov en månad, när jag fick förlängt/fast så berätta jag för chefen att jag var gravid och han tycket inte alls att det var något problem utan blev mest glad för min skull.
    'Men kanske inte så bra å stämma dem om mannen din jobbar åt samma företag? 
Svar på tråden Uppsagd pga gravid!!!