Inlägg från: KarinIngrid |Visa alla inlägg
  • KarinIngrid

Uppsagd pga gravid!!!

jag menar absolut inte nåt illa nu utan bara ställer mig lite frågande..
    hur tänkte du när du sökte ett jobb på ett lager som innebär tunga lyft och du redan var gravid?
    Det är väl inte jättesmart ?
    Eller visste du inte att du var gravid när du sökte jobbet ?

• KarinIngrid
    Bergkwist85 skrev 2013-11-29 14:44:07 följande:
    NU är det så att jag va anställd som att köra lastbil och bara en liten del på lagret. De tunga lyften tar jag med truck!! Det är inte häller "tunga" lyft OM jag inte hade varit gravid, jag kunde lyfta allt det som krävdes i början, men när foglossningen kom så gick det inte mer. och jag fick använda truck istället.

Jag är Uppsagt pga att jag ÄR gravid, de tunga lyften är bara ett skäl till att bli av med mej. men det fixar jag med truck.
    Det är en person på lagret som har ogillat mig från början som påverkar min förman.  han har varit otrevlig nervärderande och nonchalant. Resten av de anställda är på min sida och säger att jag inte ska ge upp och stötta mej hela tiden.

Som facket ser det så har dom inte gjort en rättvis bedömning och vill att arbetsgivaren ska ge mig en visstidsanställning så jag kan komma tillbaka efter mammaledigheten och bevisa vad jag kan.

Min förman har dessutom ljugit för mig från början, och sakt att allt fungerar bra! och däremot inte visat mig vilka arbetsuppgifter som jag ska utföra, jag har aldrig jobbat inom lager som dom visste från början också.

Nu är jag hemma pga av foglossning, och får höra från min sambo (som också jobbar där, fast på en annan avdelning) att förmannen säger till folk att jag ha sakt upp mig själv! VIlket är en stor lögn!!

Dom får inte säga upp dig enbart för att du är gravid nej, då har de gjort sig skyldiga till diskriminering så ditt fackförbund kan säkerligen hjälpa dig om du vill driva frågan vidare.
    Däremot kan det vara svårt att bevisa att det är just därför de sagt upp dig, även om du vet att det är så.
    Eftersom du "bara" var provanställd så är det tyvärr rätt lätt för företag att hitta på rätt simpla anledningar till varöfr de inte förlänger en provanställning. Hade du redan hunnit blivit tillsvidareanställd så hade de haft betydligt svårare att göra sig av med dig.
    Eftersom provanställningen är till för både anställd och företag ska kunna känna om det funkar så kan de helt enkelt hävda att det inte kändes som du funkade med övriga teamet, eller att de inte kände att du kunde utföra arbetet eftersom du inte kunde lyfta lika mycket som de andra.
    Jag tycker helt klart det är beklagligt att du drabbats av detta men jag tror tyvärr inte det går att driva så mycket vidare eftersom det just var "bara" en provanställning.
    Att de sprider lögner och säger att du sagt upp dig själv kan du använda emot dem om det är så att ni går vidare med en stämning, för det klassas ju som förtal!
    Lycka till!

Svar på tråden Uppsagd pga gravid!!!