• Litevirrig

Hundvakt - Hur mycket betalt?

Jag undrar vad som är rimligt att ta betalt /gång (ca 8-16) för att vara hundvakt? 10 gånger i månaden blir det ungefär. Vad är rimligt att kräva per dag/ i timmen?

• Svar på tråden Hundvakt - Hur mycket betalt?
  • Dexter dot com
    Tess1990 skrev 2013-12-02 14:15:27 följande:
    Jag har fått 100kr/dag för att gå ut med en hund 1-1,5 timme
    vi var då aktiva hela den timmen utomhus och ibland så stannade jag och gosade med honom någon halvtimme till bara för att
    det var inte varje dag, 1-4 gånger/veckan under 2,5 månad ungefär

sen har jag fått 80kr/tim för att gå ut med en valp 1 timme, och ta ut en äldre hund på en snabb kisspromenad (ca.20min) några få gånger så stannade jag även kvar hos dom och passade dom när ägarna var borta länge. 
    det var ca. 1-2 gånger i veckan

sen skulle jag ha fått 100kr/tim för att vara dagmatte åt en hund 10 timmar 5 dagar i veckan
    hade då samtidigt en egen hund som jag var hemma med och dom gick bra ihop, så det var inte så krångligt
    tyvärr flyttade vi innan jag hann börja. 
    Du menar att du skulle fått 20000kr i månaden ( 100kr* 10 timmar ' 20 dagar/ månad ) för att vara hundvakt ??
  • Tess1990
    Dexter dot com skrev 2013-12-02 16:45:53 följande:
    Du menar att du skulle fått 20000kr i månaden ( 100kr* 10 timmar ' 20 dagar/ månad ) för att vara hundvakt ??
    haha nej, skrev fel, skulle vart 100kr/DAG såklart ^^ 
    2000kr/mån alltså
  • Nellies
    Dexter dot com skrev 2013-12-02 04:54:18 följande:
    Så du menar att du hade 6000-6500kr i månaden innan skatt och att någon verkligen betalade det? Och vilket dagis tar 4000 per månad? Jag tycker ju 2500 kr är saftigt ;)

Ja, många betalar bra för att deras hundar ska ha det bra om dagarna. Här i sthlm, iallafall i innerstan, så kostar många hunddagis 4000/månad.
  • Dexter dot com
    Nellies skrev 2013-12-04 01:59:45 följande:

Ja, många betalar bra för att deras hundar ska ha det bra om dagarna. Här i sthlm, iallafall i innerstan, så kostar många hunddagis 4000/månad.
    Jag tror man måste vara realist och inse att nästan ingen är beredd att betala en hundvakt 4000-6500 kr /månad (som i ditt fall) utan lägga sig på en normal nivå. Jag känner ingen som tar betalt, inte jag heller fast jag har ett par "daghundar"  utan man är glad för en flaska vin eller fin choklad som tack.
  • Nellies
    Dexter dot com skrev 2013-12-04 07:30:24 följande:
    Jag tror man måste vara realist och inse att nästan ingen är beredd att betala en hundvakt 4000-6500 kr /månad (som i ditt fall) utan lägga sig på en normal nivå. Jag känner ingen som tar betalt, inte jag heller fast jag har ett par "daghundar"  utan man är glad för en flaska vin eller fin choklad som tack.

I området jag jobbade brukade jag promenera tillsammans med personer som tog ut andras hundar på promenad eller var dagmattar (hel utan utbilding, svart) och dom flesta tog betalt MINST 100 kr för en timmes promenad och runt 200 kr för en hel dags passning. T ycker det är väldig tmärkligt att du och dom du känner inte tar betalt alls och har aldrig hört talas om någon som passar hundar gratis förens nu. Jag förstår om man passar någons hund nån gång då och då och inte ber om något, men lägger man flera timmar varje dag på att passa någons hund så personen kan arbeta så ska man såklart ha betalt för det.
  • jaghopparhögt

Varför säljer sig folk så billigt? Jag hade inte gjort något jobb alls svart för mindre än 150kr/timmen.

• Lady Paraplyh

Jag fick 60 kronor för en timmes promenad med en hund för sex år sedan. Då gick jag ut med hunden fyra gånger i veckan.

Jag tycker runt 100-150 kronor per dag är rimligt.

• Dexter dot com
    Nellies skrev 2013-12-05 00:26:17 följande:

I området jag jobbade brukade jag promenera tillsammans med personer som tog ut andras hundar på promenad eller var dagmattar (hel utan utbilding, svart) och dom flesta tog betalt MINST 100 kr för en timmes promenad och runt 200 kr för en hel dags passning. T ycker det är väldig tmärkligt att du och dom du känner inte tar betalt alls och har aldrig hört talas om någon som passar hundar gratis förens nu. Jag förstår om man passar någons hund nån gång då och då och inte ber om något, men lägger man flera timmar varje dag på att passa någons hund så personen kan arbeta så ska man såklart ha betalt för det.
    Eftersom hunddagis kostar 2500 kr/ mån och dom skattar,betalar hyra, har försäkringar,är utbildade osv tycker jag det är jättemärkligt att man faktiskt betalar uppåt 6000 kr/mån svart till någon som inte har några utbildningar och utgifter.men man har kanske inget val ?!  Jag själv skulle kunna tänka mig att betala 1000-1500 kr/mån  för dagmatte på heltid men absolut inte dom fantasisummor som näms här och har heller aldrig hört någon som gör det utan det ligger runt 50-70 kr/dag.
    Att jag inte tar betalt är för att jag tycker det är roligt och det är inget bekymmer att gå ut med fler hundar när jag ändå ska ut med min egen men jag gör det för att hundar intresserar mig, inte för att tjäna pengar. 
    Personligen skulle jag  ju hellre ha hunden på dagis där den kommer ut flera gånger per dag och har sällskap än betalar samma summa för en promenad mitt på dan och hunden blir ensam resten av dagen.
  • jaghopparhögt
    Dexter dot com skrev 2013-12-05 05:25:24 följande:
    Eftersom hunddagis kostar 2500 kr/ mån och dom skattar,betalar hyra, har försäkringar,är utbildade osv tycker jag det är jättemärkligt att man faktiskt betalar uppåt 6000 kr/mån svart till någon som inte har några utbildningar och utgifter.men man har kanske inget val ?!  Jag själv skulle kunna tänka mig att betala 1000-1500 kr/mån  för dagmatte på heltid men absolut inte dom fantasisummor som näms här och har heller aldrig hört någon som gör det utan det ligger runt 50-70 kr/dag.
    Att jag inte tar betalt är för att jag tycker det är roligt och det är inget bekymmer att gå ut med fler hundar när jag ändå ska ut med min egen men jag gör det för att hundar intresserar mig, inte för att tjäna pengar. 
    Personligen skulle jag  ju hellre ha hunden på dagis där den kommer ut flera gånger per dag och har sällskap än betalar samma summa för en promenad mitt på dan och hunden blir ensam resten av dagen.
    Vad är en dag då? 8 timmar?
  • alajna

Jag betalade 120 kr per dag för min hund hos dagmatte. Jag betalar mer till privatpersoner som tar hand om min hund och ger den vad hon behöver, motion kärlek osv. Där är hon ensam med dagmatten. Betalar 100 kronor nu till en annan. I Sthlm kostar det runt 4000 för hunddagis heltid. 2500 brukar halvtiderna ligga på.

• Dexter dot com
    jaghopparhögt skrev 2013-12-05 05:44:16 följande:
    Vad är en dag då? 8 timmar?
    Normalt jobbar man ju 9 timmar + resväg så en arbetsdag är ju individuell. Dagisen brukar ha öppet från kl 6- 19, alltså 13 timmar.
    Att lämna hunden hemma 9-10 timmar ensam med en promenad mitt på dagen är helt otänkbart för mig då jag har hund för att umgås med den och inte låta den ligga ensam större delen av sin vakna tid.
  • Tess1990

En grej bara
    man kan faktiskt vara en privatperson som jobbar som dagmatte/hundrastare och göra det vitt, särskilt i sthlm
    det finns ett par företag som hjälper en starta eget företag på ens person och sen betalar man skatt med hjälp av dom
    och då kan det kosta ungefär lika mycket eller lite mer än dagis
    hunden får då all uppmärksamhet av en person (och ev. får vara med få andra hunden den trivs med) får vara i hemmamiljö och allt sånt som en del föredrar framför dagis

• jaghopparhögt
    Dexter dot com skrev 2013-12-05 12:01:28 följande:
    Normalt jobbar man ju 9 timmar + resväg så en arbetsdag är ju individuell. Dagisen brukar ha öppet från kl 6- 19, alltså 13 timmar.
    Att lämna hunden hemma 9-10 timmar ensam med en promenad mitt på dagen är helt otänkbart för mig då jag har hund för att umgås med den och inte låta den ligga ensam större delen av sin vakna tid.
    Så du menar alltså att folk passar hundar för 5-10kr/timmen? Varför är folk så dumma?
  • Dexter dot com
    jaghopparhögt skrev 2013-12-05 16:24:32 följande:
    Så du menar alltså att folk passar hundar för 5-10kr/timmen? Varför är folk så dumma?
    För att vi som tycker om hundar gör det för att det är roligt och inte för pengar och för att man utbyter tjänster, jag passar deras hundar och dom tar mina när det behövs.
    Det är ju fantastiskt att vissa får 6000kr/månaden för att vara dagmatte men det kan jag säga med säkerhet är väldigt ovanligt.
    Jag tror och hör av andra hundägare att man ofta tar dagiskostnaden ( ca 125kr/dag) som exempel och eftersom dagmattar inte skattar, är utbildade,har utgifter osv så kräver dom ungefär hälften av vad dagisen tar.
    Det finns många här som försöker försörja sig som sk Doggywalkers men nästan ingen klarar det ekonomiskt eftersom folk tycker dom är för dyra och hunden blir iaf liggandes långa dagar ensam.
  • Dexter dot com
    jaghopparhögt skrev 2013-12-05 02:00:03 följande:
    Varför säljer sig folk så billigt? Jag hade inte gjort något jobb alls svart för mindre än 150kr/timmen.
    Jag tror du får svårt att hitta någon som är beredd att betala dig  13-1400 kr om dagen för att passa deras hund.
  • Oscari48

Hej!
    Jag ska sköta 2 hundar 8 timmar per dag. Vad är en rimlig ersättning?
    Häls!
    Roland

Svar på tråden Hundvakt - Hur mycket betalt?