• Lapsang

Praktresa m små barn?

Är galet ressugen. Just nu är det dock orealistiskt då minsta är drygt ett och missnöjd hela tiden om hon inte får krypa runt, samt maken tycker de är på tok för små och det skulle vara pengar i sjön då det inte alls skulle bli avkopplande. Har två år mellan barnen. Men nu till min fråga: ska man satsa på en ordentlig långresa innan stora blir skolpliktig dvs när de är 4 och 6, eller kommer det inte vara avkopplande då heller? Jag tänker mig rundresa i nya Zeeland, Australien, usa eller Thailand som det känns nu. Vi är ganska lata av oss och vill inte vara med om gnäll i alltför stor utsträckning.

• Svar på tråden Praktresa m små barn?
  • evaoregon

Om man åker på charter och föredrar att stanna vid hotellpoolen samt kanske åka på någon arrangerad utflykt så tror jag att man kan ha en perfekt semester i Cancun, men vill man själv bila runt så kan det bli problem med mycket trafik, korrumperade poliser och språksvårigheter (spanskakunskaper behövs utanför turistställena).  

• Lapsang

Tack evaoregon för varningen. Vi hade nog tänkt charter m ev kortare förflyttning t annat charterområde och kortare arrangerade utflyker. Men maken tyckte det får vänta några år pga denguerisken. Större barn drabbas inte lika hårt även om det såklart är en allvarlig sjukdom för alla. Men Thailand dit"alla"" åker har större denguerisk. Suck nnåja. Är inne på florida igen. Vid 3 och 5 låter onekligen mer realistiskt än 1 & 3 eller 2&4.

• evaoregon
    Lapsang skrev 2013-12-07 13:01:32 följande:
    Tack evaoregon för varningen. Vi hade nog tänkt charter m ev kortare förflyttning t annat charterområde och kortare arrangerade utflyker. Men maken tyckte det får vänta några år pga denguerisken. Större barn drabbas inte lika hårt även om det såklart är en allvarlig sjukdom för alla. Men Thailand dit"alla"" åker har större denguerisk. Suck nnåja. Är inne på florida igen. Vid 3 och 5 låter onekligen mer realistiskt än 1 & 3 eller 2&4.
    Med charter blir det nog väldigt mycket av att bara vara vid poolen i en vecka och stora hotellkomplex som du skriver att du inte gillar så jag tycker nog att Florida låter bättre för er än Mexiko.  

Australien och Nya Zeeland är jättetrevliga länder där man lätt kan resa runt själv och Hawaii är också väldigt trevligt.  Länder med dengue feber hoppar vi över.  
  • mia maria

Allt blir vad man gör det till!

På vilket sätt skulle det inte vara värt det? Anpassar man bara resan efter barnen så är jag övertygad om att det går att resa i princip var som helst med barn i alla åldrar - ja, med hänsyn till smittorisker osv såklart!

Det finns ju mycket att se o göra på en hel del charterresemål också - o om inte annat så kan ni ju boka på egen hand utan att det skulle vara så mycket krångligare, om ni nu vill undvika de största charterresemålen. Charterresor behöver ju heller inte innebära s.k Bamsehotell eller All Inclusive-komplex utan kan ju vara ett mindre hotell också

Jag har rest med mina barn sen den minste var bebis - fast då har det iofs varit charter o resan har innehållit mest sol o bad.
    I somras var jag till Rom med båda barnen (då 3 resp 9 år) o det funkade fint - vi såg en del sevärdheter o varvade det med glass
    Sen tog vi tåget ut till kusten o bodde där några nätter, o där blev det mest sol o bad. Inga problem alls - förutom att man inte har lika mkt tid till att se sevärdheterna, men det får man ju vara beredd på!

Även om det inte blir samma slags semester som innan man fick barn så tycker jag ändå att det är värt det - hellre jaga en vild 1-åring i soligt land där man inte behöver tänka på städning, disk o matlagning, än att göra det här hemma! Lite så tänker jag

• Lapsang

Mia Maria: jag förstår vad du menar och många tänker ju så. Jag tror också det går om man anpassar sig till barnen som du säger. Det jag menade med värt det är om detdå blir ttillräckligt trevligt för att man ska vilja betala tiotusentals kronor för det. För oss räcker det inte om det bara är pyttelite trevligare än hemma, då sparar vi hellre pengarna och åker några år senare. För att det ska vara värt det för oss måste det vara iaf lite avkopplande utan att vara tråkigt. Höga krav kanske

Har inget emot charter eller bamsehotell, bara hotellet inte är ett höghus utan har nån slags mysfaktor och inte överdrivet mycket andra människor så man får kryssa sig fram.

• Lapsang

En ide är ju charter till Kanarieöarna och hyra bil och se sig om istället för att vara fjättrad vid hotellet.

• straw2008

Jag är en av de som absolut inte heller tycker det är värt att resa med små barn, extremt jobbig flygresa osv. Jobbigt att äta ute med en ettåring som kräver så pass mkt uppmärksamhet osv.

I kinamockaskogen.....
  • mia maria
    Lapsang skrev 2013-12-11 15:26:40 följande:
    Mia Maria: jag förstår vad du menar och många tänker ju så. Jag tror också det går om man anpassar sig till barnen som du säger. Det jag menade med värt det är om detdå blir ttillräckligt trevligt för att man ska vilja betala tiotusentals kronor för det. För oss räcker det inte om det bara är pyttelite trevligare än hemma, då sparar vi hellre pengarna och åker några år senare. För att det ska vara värt det för oss måste det vara iaf lite avkopplande utan att vara tråkigt. Höga krav kanske

Har inget emot charter eller bamsehotell, bara hotellet inte är ett höghus utan har nån slags mysfaktor och inte överdrivet mycket andra människor så man får kryssa sig fram.
    Jo jag förstår hur du tänker...Det finns ingen billigare resa som ni kan tänka er då? Till att börja med liksom..!

Men känner ni själva att det knappt är värt det så ska ni såklart inte åka - risken är ju att ni ångrar er efteråt! Men det är ju som sagt upp till er själva o vad ni har för behov o förväntningar av en resa

Lycka till hur ni än väljer att göra
  • modsey
    Lapsang skrev 2013-12-11 15:26:40 följande:

jag har rest väldigt mycket med mina barn och visst, det blir ju inte som när man reste själv. Men absolut bra ändå!
    Undviker stora charterkomplex, hyr gärna eget hus/ lägenhet och flyger reguljärt.
    Barcelona exempelvis är en ju en sån där nära stad med allt. Kort flygresa, bra boenden att hyra, strand och stad och god mat. Vi hyrde sen hus två timmar utanför i en liten by där vi stannade två veckor.
    Italien också, Sicilien exempelvis. Där vi hyrde hus hörde vi inte ens svenska på två veckor.
    Fantastisk mat, vacker natur. Bilkörningen är iofs ganska galen där, men otroligt mycket att se.

Sen finns det ju små mysiga hotell även med charter, jag ska inte säga att jag kan rekommendera särskilt många för det är få gånger jag rest med charter. Men jag skulle absolut kunna tänka mig ställen i Grekland, Sardinien eller så. Hyr bil själv och tuffa runt lite

• slma

Vi var i Australien i 5 veckor med 3 barn, 9, 7 och 4,5. Det gick alldeles utmärkt, vi kanske inte alltid gjorde det som 2 vuxna utan barn hade gjort, men barn är otroligt anpassningsbara! Den lilla frågade dock rätt ofta när vi skulle åka hem. Det blir vad man gör det till, bra planering är rätt viktigt, vill ju inte stå utan hotell en kväll kl 22 mitt i någon ödemark… visst hade vi våra krislägen, men hanterbart (ett nästan brutet ben mitt i bushen, en gift-orm samt enorm hunger utan plats på restaurang). Ha en trevlig resa, Mexico låter spännande, Florida också! Trevlig resa!

• Lapsang

Tack alla för ytterligare tips och synpunkter! Jo, hyra hus o bil låter ju trevligt!

Miamaria: jo jag känner att jag är inne på en billigare resa nu till att börja med. Kanarieöarna kan ju knappast räknas som praktresa som jag skrev i rubriken problemet med värt det eller ej är att vi inte är riktigt överens.. jag är en sån som hellre testar än riskerar att gå miste, maken är tvärtom. .

• Flamma

Vi åkte 4 veckor charter till Thailand med en 1,5 åring och en 6 åring. Var nog på hotellet 2-3 dagar. Men det var så billigt och smidigt att boka paketet.

Var inga problem med nåt! Eller ja, bagaget med flytvästar och barnvagn blev några dagar försenade, men det är en annan historia.

• Flamma

Lapsang: Vill ni åka på en riktig latmans resa, så kan jag rekomendera jungle Aqua park i Egypten. Fint hotell med massvis av vattenritchkanor och vattenland för alla åldrar. Lekplats, aktiviteter och disco för barnen. All inclusive med 6 buffé restauranger, kaffe barer, glass barer och vanliga barer. Allt för en bekväm resa med barn .

• evaoregon
    modsey skrev 2013-12-13 07:37:41 följande:
    jag har rest väldigt mycket med mina barn och visst, det blir ju inte som när man reste själv. Men absolut bra ändå!
    Undviker stora charterkomplex, hyr gärna eget hus/ lägenhet och flyger reguljärt.
    Barcelona exempelvis är en ju en sån där nära stad med allt. Kort flygresa, bra boenden att hyra, strand och stad och god mat. Vi hyrde sen hus två timmar utanför i en liten by där vi stannade två veckor.
    Italien också, Sicilien exempelvis. Där vi hyrde hus hörde vi inte ens svenska på två veckor.
    Fantastisk mat, vacker natur. Bilkörningen är iofs ganska galen där, men otroligt mycket att se.

Sen finns det ju små mysiga hotell även med charter, jag ska inte säga att jag kan rekommendera särskilt många för det är få gånger jag rest med charter. Men jag skulle absolut kunna tänka mig ställen i Grekland, Sardinien eller så. Hyr bil själv och tuffa runt lite

Hyra hus eller lägenhet och att ha tillgång till bil tycker jag är toppen om man har mindre barn.  Toppen att kunna fixa lite måltider själv och att kunna ta dagen som den kommer med bilutflykter.  Vi har åkt på sådana semestrar på en massa ställen (Island, Hawaii, flera orter i Californien, Oregon, San Juan Island uppe i staten Washington etc) och det kan varmt rekommenderas.

Kostnaden kan variera mycket beroende på hur dyr flygresa och hur dyr bostad man hyr.
  • Lapsang

Modsey o evsoregon: ja ju mer jag tänker på det så inser jag att det är det bästa. Man vill nog helst ha lite ytor inne så barnen kan leka inne också och inte bara ute. Så har vi rest här hemma i sverige och bott på vandrarhem vilket varit super. Kanske ngt sånt på Kanarieöarna eller i florida får bli vår första fegissemester nästa vinter. Denna vinter blev tvärnej från maken. Jag får nöja mig med äventyrdbadet i husby som är utformat som en tropisk regnskog och låtsas att vi är i Thailand he he

• mia maria
    modsey skrev 2013-12-13 07:37:41 följande:

Jag vet inte om jag skrev det ovan men jag har också bott på mindre hotell, även när jag har rest charter med barn. Finns ju massor med små, mysiga - beroende på var man åker!
Svar på tråden Praktresa m små barn?