LMC78 skrev 2013-12-02 20:27:25 följande:
Det stämmer Monchichier, i nuläget är det nästan endast faktorn att två bakåtvända bilbarnstolar skall få plats i bilen som spelar roll. Förresten gillar jag både äpplen och yoghurt så det är inga problem.

Naturligtvis kommer många fler parametrar vägas in före ett köp görs, men det är det med utrymmet jag gärna skulle vilja få bekräftat först av någon med personlig erfarenhet.
Budgeten ligger kring 300´ dvs att jag funderar på en sprillans ny Superb, alt E-klass 2011/12.
Helst av allt vill jag köra BMW 525, men det får vänta till den dagen då barnen kan sitta framåtvända i sina stolar.
Hej, jag kan varmt rekomendera Skoda Superb, speciellt Greenline versionen som har en oslagbart låg totalkostnad! Den är mycket bättre för bakåtvända bilbarnstolar än E-klass. Se min tidigare tråd i motorforumet "Bästa familjebilen?". Så här skrev jag där:
Jag har provat och ägt många olika kombibilar och kommit fram till att bästa familjebilen är Skoda Superb, speciellt med snåldieseln greenline, vilken jag ägt nu i två år, den är tillverkad mars 2011.
Måste berömma denna fantastiska bil och syftar nedan på Greenline versionen främst:
+ Driftekonomin, dvs ägarkostnaderna är riktigt låga.
+ Låg förbrukning 1,6l disel, drog 0,38 fulllastad på semesterresan till Öland i somras! Drar för mig i snitt 0,52 och då kör jag mycket 120km/h motorväg.
+ Färddator och verklig förbrukning stämmer exakt (har gjort 12 mätningar).
+ Få tankningar med 120-140 mil på en tank.
+ Motornskraft med 105 hk och 240 Nm räcker gott och väl för vardagskörning och omkörningar. Jag har dessutom dragkrok och det går bra att dra släp upp till 1300 kg!
+ Bilen är rätt snygg (själv har jag en vit med tonade rutor)
+ Stor, benutrymmet, inga problem alls med bakåtvändabarnstolar bakom en förare som är 2m! Själv är jag Jag är 190cm och sitter jag i en V70 så är det omöjligt att ha en bakåtvängd bilbarnstol i den bilen, i Superben finns det utrymme som är oslagbart, det finns ingen kombi bil på markanden som har mer benutrymme bak, så är det!
+ Bagageutrymmet
+ Funktionalitet, saker funkar och är logiskt enkla.
+ Inte bullrig som vissa påstår, med rätt däck är den tyst, 16 tum och tysta däck (visst Mercedes är tystare men inte värt det prispåslaget), är likvärdig V70, Passat och Audi A6.
+ Bra andrahandsvärde.
+ Långa service intervall, 3000mil och låga servicekostnader.
+ Rikligt utrustad även med den enklaste nivån Ambition, som har allt nödvändigt.
+ Har inte haft några problem alls med bilen.
- Inte så rolig att köra på kurviga vägar men det gör ju inte så mycket för min del.
- Lite väl trång i bredd för storleksklassen i baksätet, 2 vuxna sitter kungligt men inte 3 st, däremot är ju benutrymmet Superb för 3st.
TSI 160 motorn med manuell låda och 4x4 snittar på ca 0,85l/mil. TSI 160 motorn med DSG (ingen 4x4) snittar på ca 0,75l/mil.
En riktigt bra site för vad bilar egentligen drar är en tysk sida där bilägare rapporterar sin förbrukning, där ligger Skoda Superb Greenline bäst till i golf, mellan och storklass.
www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/400-...