I vår familj har vi totalt två barn, min man har en grabb sedan tidigare och vi har ett gemensamt. Till grabben handlade jag och min man totalt för ca 4500-5000 kronor. Vi bryr oss inte om vad och för hur mycket har får av sin mamma och släkten på den sidan. Till vårt gemensamma barn handlade vi för typ 2500 kronor, vet inte exakt, men ungefär. Ibland kompenserar vi det med att sätta in pengar på hens konto istället, men vi är inte så noga på det, allt jämnar ut sig i slutändan ändå.
Dessutom är åldersskillnaden sådan att antalet julklappar inte heller kan bli lika, grabbens julklappspeng resulterade bara i 6-7 julklappar medan syskonets blev kanske typ 15 julklappar. Samma sak blir det ju från släkten, små barn = många små billiga pakter, stora barn = få dyra paket (eller t.o.m. pengar för det är det enda de önskar sig)
Ibland behöver man ju ändå handla presenter/dyrare saker även mellan jul och födelsedag så det går lite i vågor ibland får den ena något och ibland får den andra något.
Vi har märkt att med det sättet så blir det inte viktigt för dem att det ska vara millimeterrättvist, behöver stora grabben ny cykel eller hörlurar till datorn eller något sådant så får han ju det, vi kan ju inte köpa cykel till syskonet också då bara för att det ska vara lika. Samma sak gäller med julklappar, i olika åldrar behöver/önskar man olika dyra saker.