• Sunshine02

Hur mycket julklappar köper ni till era barn?

Ja hur gör ni i år i era familjer? Köper ni mycket eller lite julklappar, vad är det som köps och vad får det kosta? Alltid intressant.

Förra året var det på tok för mycket julklappar här hemma och jag ska försöka låta bli att köpa för mycket i år, för att sonen inte ska bli totalt bortskämd med saker och inte uppskatta dom längre.

Har nu köpt för ganska precis 1600 kr och kanske blir 300 kr till, men absolut inte mer.

Så hur gör ni?

• Svar på tråden Hur mycket julklappar köper ni till era barn?
  • Minniemousemommy
    Duckan skrev 2013-12-03 15:29:03 följande:
    Vi har sträckt oss till att låta henne betala glass själv på Ica
    Det är en bra början :)
  • lilleskutto

Den totala summan brukar landa på runt 7-8000/barn. Barnens mor-och farföräldrar lägger en hel del men då både min man och jag kommer från stora familjer som alla vill ge saker och våra två barn är de första barnbarnen och barnbarnsbarn. Många bäckar små...

• linda194

Har 3 kids, landade på ca 5000 i år. Leksaker blir dyrare ju äldre dom blir märker jag.. :P

• LindaM

Vi har 5 barn och dom får för ungefär 2500-3000 per barn.
    I år blir det surfplattor till de 3 yngsta, en tv till äldsta och sedan lite kläder och andra grejor för resten.
    Har som svårt att hejda oss när vi väl börjat handla julklappar, det är ju så roligt:)

• MadlenA

1500-2000kr var till de äldsta och 300kr till vår 7månaders.

Det viktiga för oss är att köpa grejer de vill ha och inte sånt de behöver! Det ska vara "onödigt" och skitroligt!

• glassen

Jag har faktiskt inte koll på hur mycket jag köper för, och jag är ännu inte färdig med julklappsinköpen. Men jag tycker det är roligt med många paket och köper gärna många billiga saker och så någon lite dyrare. T ex ska sonen få en snowracer, men resten av klapparna blir inte så dyra, något spel, lite pysselsaker o likn. Till dottern har jag ännu inte köpt något dyrt, men många småklappar så det kanske blir tillräckligt ändå.

• WSalma

Vi har köpt
    Lego Duplo-kopia 200;-
    Träjärnvägsset 200;-
    Skrivtavla 200;-
    Bollhavsbollar 200;-
    Playmobilset (begagnat) 40;-

Samt en del småsaker begagnat (böcker, spel, pussel...) för ca 100;-

Alltså knappt 1000;- för två barn (2,5 år och 7 mån till jul). Nu måste vi bara bestämma vem som ska få vad. Tanken är att förse lillasyster med lite "attraktiva" leksaker som hon kan dela med storebror - det börjar bli lite för mycket "T får inte ha det där!" och "Den är min!" här hemma...

Farmor brukar ge för ca 600 per barn, och mormor och morfar vet jag inte så noga. Kan tänka mig att storebror hamnar runt 600 och lillasyster lite mindre (hon behöver ju i ärlighetens namn ingenting!).

• daxförnästa
    Kina79 skrev 2013-12-03 07:47:37 följande:
    Lillan som är 3½ år gammal får för ca 500 kr. Plus att hon tillsammans med sina två storasystrar får ett stort dockhus, som kostat 1800 kr.
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03

helt OT men var har ni köpt det dockhuset till det priset? Letar efter de perfekta till min dotter o detta var ju perfekt!!!
  • Kina79

På eBay. Det kommer från Kidkraft och heter Sparkle Mansion,

Visst är det underbart!!! ð???

• klarabella87

Till min 4 åring 

* Disney on ica 200 kr (ica rabatt) 
    * Fiskespelet 150 kr
    * Kläder 150 kr
    * CD spelare (den förra gick sönder) 400 

totalt 900 kr

Till min 4 månaders 

* Leksak 150 kr
    * Kläder 200 kr

totalt 350 kr

• Sunshine02
    klarabella87 skrev 2013-12-05 18:57:41 följande:
    Disney On Ice ska de stå !
    Åh, gäller den rabatten fortfarande? Är det 200 för en biljett eller 2 personer? Det skulle ju verkligen vara en kul grej att ge! Jag som inte skulle köpa för mycket i år, men det blir nog lite till.. Är ju sååå kul! :)
  • klarabella87

vet ej om de finns biljetter kvar.. 

gå in på ica hemsida och klicka erbjudanden..

200 kr per person gäller för både barn och vuxen)

• iser

I år kommer notan bli ganska saftig i mitt tycke för min 4 åring:
    En apa som kan interagera från Furreal friends.. 
    ">Den kostar 700 (och då fick jag den billigt). Det tycker jag egentligen är för dyrt men när jag såg den så skrek den hennes namn. Och jag vet att hon kommer bli lyrisk. Lundbymöbler ca 200kr (de är lika mycket till mig)
    Sen ska jag försöka hitta lite billiga pysselgrejjer eller begagnade böcker etc.

Notan får landa max landa på 1500.

Sonen på ett år får:
    en docka ca 300
    en diskolampa man håller i handen 30 kr
    ett leksakståg 100 kr
    En ryggsäck som han ska ha när han börjar förskolan. 250 kr
    En liten matlåda och en flaska 150.
    Sen ska jag hitta inneskor åt honom.

Jag tycker att barnen ska få många paket på jul men som nödvändigtvis inte är dyra. Men att få gå fram till tomten och hämta är ju själva grejen. Svårigheten är att hitta billiga och BRA leksaker som inte är plastdräll där man betalar för en snygg förpackning.

• jmynt

här hemma har vi valt att kolla vad barnen verkligen leker med, det visar sig vara Barbie och playmobil för dottern 4,5 år, och brandbilar och grävmaskiner samt playmobil för sonen 3,5 år. vi kommer satsa på lite dyrare saker som håller och som används och inte köp så mycket. Har väl tänkt att det får kosta runt 2500 för vara tre, men det blir ju mest till dom stora eftersom vår minsting bara 5 månader.

så kortfattat satsar vi på färre saker men högre kvalitet och sånt som vi vet att dom leker med.

• Sunshine02
    jmynt skrev 2013-12-07 19:49:18 följande:
    här hemma har vi valt att kolla vad barnen verkligen leker med, det visar sig vara Barbie och playmobil för dottern 4,5 år, och brandbilar och grävmaskiner samt playmobil för sonen 3,5 år. vi kommer satsa på lite dyrare saker som håller och som används och inte köp så mycket. Har väl tänkt att det får kosta runt 2500 för vara tre, men det blir ju mest till dom stora eftersom vår minsting bara 5 månader.

så kortfattat satsar vi på färre saker men högre kvalitet och sånt som vi vet att dom leker med.
    Tänker likadant här. Finns ingen mening med att köpa massor av små "skitsaker" som sen ändå inte används, det känns som mer slöseri av pengar än att köpa dyrare grejer som faktiskt leks med.
  • daimstrut

De får så mycket av resten av släkten så vi köper knappt nåt själva då det känns onödigt. Kanske ska köpa nåt men då blir det för max 1000 kr totalt till två barn (3,5).

• bubblan2010

I vår familj har vi totalt två barn, min man har en grabb sedan tidigare och vi har ett gemensamt. Till grabben handlade jag och min man totalt för ca 4500-5000 kronor. Vi bryr oss inte om vad och för hur mycket har får av sin mamma och släkten på den sidan. Till vårt gemensamma barn handlade vi för typ 2500 kronor, vet inte exakt, men ungefär. Ibland kompenserar vi det med att sätta in pengar på hens konto istället, men vi är inte så noga på det, allt jämnar ut sig i slutändan ändå. 
    Dessutom är åldersskillnaden sådan att antalet julklappar inte heller kan bli lika, grabbens julklappspeng resulterade bara i 6-7 julklappar medan syskonets blev kanske typ 15 julklappar. Samma sak blir det ju från släkten, små barn = många små billiga pakter, stora barn = få dyra paket (eller t.o.m. pengar för det är det enda de önskar sig)
    Ibland behöver man ju ändå handla presenter/dyrare saker även mellan jul och födelsedag så det går lite i vågor ibland får den ena något och ibland får den andra något.
    Vi har märkt att med det sättet så blir det inte viktigt för dem att det ska vara millimeterrättvist, behöver stora grabben ny cykel eller hörlurar till datorn eller något sådant så får han ju det, vi kan ju inte köpa cykel till syskonet också då bara för att det ska vara lika. Samma sak gäller med julklappar, i olika åldrar behöver/önskar man olika dyra saker.

Svar på tråden Hur mycket julklappar köper ni till era barn?