• LindaMamman

7 månaders som sovit oroligt. Därför samsover vi. Hur flyttar man till spjälsäng? Tips, tack!

Vår 7 månaders son har sen några månader tillbaka sovit oroligt. Han vaknar ofta och gallskriker, eller vill ha nappen eller amma. Därför orkade jag inte ha honom i egen säng för jag fick gå upp flera gånger i timmen. Maken har sovit i annat rum och sonen har sovit hos mig. Men nu är nätterna mindre oroliga, han vaknar alltmer sällan bara för att skrika och snutta och ammar max 2gr/natt. Det kanske är läge att prova spjälsängen igen? Men hur gör man? Hur vänjer vi honom att sova där? När vi provar vill han inte alls sova där utan ligger och tittar, grinar eller försöker ta sig upp. Vi har hans nappar, snutte och det är ombonat och mysigt. Tips?

• Svar på tråden 7 månaders som sovit oroligt. Därför samsover vi. Hur flyttar man till spjälsäng? Tips, tack!
  • Natulcien

Han kanske känner sig instängd i spjälsäng om han inte har sovit i en sån på ett tag? Kanske han kan sova i vanlig säng, eller madrass på golvet istället? Då kan ju någon av er ligga bredvid tills han somnar också, och ni slipper flytta på honom..?

• c89

Vissa barn vill helt enkelt inte. Vår son var sådan och vi gav upp och lät honom sova vidare hos oss. Vid 1 år fick han juniorsäng och där sover han nu, vaknar en gång oftast och kommer då till oss sista stunden på natten/morgonen. 

MEN, i ert fall kanske problemet faktiskt är amningen? Kan du tänka dig att sluta amma? Om man vänjer honom av vid det behovet för att somna om så kanske det andra löser sig också, att han sover hela natten för att han ändå inte får äta på natten. Det ska han ju inte "behöva" i den åldern ändå. 
    Amning är ju jättefint och mysigt, men kanske inte om det stör sömnen så. Bara en tanke, vet andra som blivit hjälpta av att mamman åkt iväg en natt eller två för att direkt vänja av vid amningen. Blev bättre för dom sedan där deras son sover hela natten, fast fortfarande i deras säng vad jag förstått.

• LindaMamman

Bra tips båda två! :) Ja, jag kan tänka mig att sluta amma. Verkar inte ha så mycket ändå och han har börjat med riktig mat + att vi toppat med ersättning. Det är bara enklast att låta honom göra så när inget annat hjälper och man är trött. Madrass på golvet är ju en idé! :) Tack!

• The Fugly
    Natulcien skrev 2013-12-04 14:56:42 följande:

Han kanske känner sig instängd i spjälsäng om han inte har sovit i en sån på ett tag? Kanske han kan sova i vanlig säng, eller madrass på golvet istället? Då kan ju någon av er ligga bredvid tills han somnar också, och ni slipper flytta på honom..?

Precis så var det för oss, spjälsängen blev problemet och så fort den var utbytt behövde hon inte längre sova med oss.
  • Natulcien
    The Fugly skrev 2013-12-04 16:55:26 följande:
    Precis så var det för oss, spjälsängen blev problemet och så fort den var utbytt behövde hon inte längre sova med oss.
    Vi körde faktiskt 90-madrass på golvet ända från födseln. Först samsov jag och sonen på den. Sen sov han själv på den, fast intill vår säng, och slutligen la vi madrassen i ett eget rum. Han sover fortfarande på madrass nu när han är 3 år. Fast numera är det två 120-madrasser ovanpå varandra. Mest för att jag och sambon vill ha det bekvämt vid nattning och om vi behöver sova hos honom någon gång. Glad
  • mammasmirakel

Dottern har aldrig velat sova i spjälsäng. Hon sover fortfarande mellan oss och vi trivs rätt bra med det.
    Sista tiden har hon dock själv valt att sova i sin juniorsäng några nätter så antar att i vårt fall kommer hon successivt flytta över dit.

En annan grej vi testat med är att ta bort ena sidan på spjälssängen, ställa den mot ena väggen och sätta vår säng emot. På så sätt "förlängde" vi vår säng en hel del och la bara över henne där när hon somnat.
    Så hade vi det länge. Höjdskillnaden var väl en 10-15 cm ungefär.

Svar på tråden 7 månaders som sovit oroligt. Därför samsover vi. Hur flyttar man till spjälsäng? Tips, tack!