• Hoppentoss

Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism

Hej!
    Min son har autism i barndommen och ADD. Han fick diagnosen när han var 18 och idag är han 19.
    Vi har haft en underbar utredninggrupp på bup, men sen har vi ramlat in på en ADD avd med läkare som får mig att gå i taket!

Vi har nu fått en ytterligare ny läkare.

Idag sa denna läkare dessa saker.

ADD, ADHD och Autism växer bort.
    Consertamedecin och liknande medeciner funkar ej på ADD men man chansar lite kanske pasienten tror sig bli bättre.
    Alla blir ju lite piggare av lite "droger"
    Det är bra att veta vilken sjukdom man har så man vet när den växer bort.

Har jag missat något?
    Jag trodde ADD och Autism är ett funktionshinder som är livslångt.
    Medesinerna trodde jag kunde funka på både ADD och ADHD

Jag frågade vad skildnaden var melllan Autism i barndommen och Vanlig autism. där svamlade han bara.

När jag googlar på det står det att det är samma sak. Finns det någon som vet något annat?

Kram från en trött förrvirrad mamma i funktionshindersvärldens stora snurrande värld.

• Svar på tråden Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism
  • Hoppentoss

Enola- Jag läste detsamma. . Men min son är högfungerande med högt iq. På bup sa dom att det var ett omtalat missförstånd att autism skulle vara utvecklingsstörda,

Som du förstår blir man snurrig då alla säger olika saker.

• Hoppentoss

Enola - hela avd inkompetenta. Jag har skrivit upp allt. Funderar på göra en anmälan. Jag tror avd jobbar mest med adhd patienter.

Skulle jag berätta om alla tokigheter dom sagt skulle du skratta ihjäl dig. Eller gråta.

• Sweet life

Min mans dotter fick sin "störning inom autismspektrat" samma månad hon fyllde 4. Hon har ingen utvecklingsstörning eller övrig problematik.  Nej, det växer inte bort.

• enola
    Sweet life skrev 2013-12-04 19:49:18 följande:
    Min mans dotter fick sin "störning inom autismspektrat" samma månad hon fyllde 4. Hon har ingen utvecklingsstörning eller övrig problematik.  Nej, det växer inte bort.
    Störning inom autismspektrat kan lika gärna innebära högfungerande autism eller atypisk autism. Det är bara autistiskt syndrom som i stort sett alltid också innebär utvecklingsstörning.
  • enola
    Hoppentoss skrev 2013-12-04 19:45:27 följande:
    Enola- Jag läste detsamma. . Men min son är högfungerande med högt iq. På bup sa dom att det var ett omtalat missförstånd att autism skulle vara utvecklingsstörda,

Som du förstår blir man snurrig då alla säger olika saker.

Suck... Underbart med folk som vet vad de pratar om... Kräks

Jag har ALDRIG träffat på en person med autistiskt syndrom som inte också är utvecklingsstörd, eller åtminstone lågbegåvad. Många med Aspergers eller HFA däremot.

• Sweet life
    enola skrev 2013-12-04 19:52:32 följande:
    Störning inom autismspektrat kan lika gärna innebära högfungerande autism eller atypisk autism. Det är bara autistiskt syndrom som i stort sett alltid också innebär utvecklingsstörning.
    Du vet att man tagit bort alla underdiagnoser va? Allt heter Störning inom autismspektrat. Det kan vara allt ifrån totala paket till högfungerande asberger...

SÅ enligt sjukvården/WHO finns det inget som heter autistiskt syndrom längre.
  • Lady Paraplyh

Vilken okompitent läkare. Försök att byta om ni har möjlighet. ADD och ADHD kan växa bort, men autism växer inte bort.

• Lady Paraplyh
    enola skrev 2013-12-04 19:55:07 följande:
    Suck... Underbart med folk som vet vad de pratar om...

Jag har ALDRIG träffat på en person med autistiskt syndrom som inte också är utvecklingsstörd, eller åtminstone lågbegåvad. Många med Aspergers eller HFA däremot.

80 % av de med autism har också en utvecklingsstörning. Det betyder att 20 % inte har det. Vilka du har träffat är inte relevant, det r inget statistiskt underlag.
  • Hoppentoss

Lady.. Jag behöver byta avd isåfall.

Första läkaren vi hade kallade min son fel namn i en timme och talade om att hans journal var för lång att läsa. Sköterskan vägrade ta de prover läkaren ville, och dom diskuterade det inför min son, listan går att gör lång på hur konstiga dom är. En läkare skrev fel intyg till fsk. Skrev nej på alla frågor som skulle vara j. Orsak hon hade bara träffat sonen en gång och inte kunde se under hans ytfunktioner. Idag när vi var där gick en sköterska och sökte efter en patient. Hon sökte i dom låsta rummen. Tror du man är trygg eller? Dom vill att sonen skall gå själv utan oss föräldrar. Aldrig säger jag. Så hela avd skulle jag vilja byta. Svårt är det.

• enola
    Sweet life skrev 2013-12-04 19:55:53 följande:
    Du vet att man tagit bort alla underdiagnoser va? Allt heter Störning inom autismspektrat. Det kan vara allt ifrån totala paket till högfungerande asberger...

SÅ enligt sjukvården/WHO finns det inget som heter autistiskt syndrom längre.
    Ja det vet jag. Men nu säger ju den här läkaren att TS son har autism i barndomen, alltså autistiskt syndrom. Autistiskt syndrom innebär även utvecklingsstörning (se länk i ett av mina tidigare inlägg) så att det numera bara heter störning inom autismspektrat är ju ganska irrelevant i det här fallet.
  • enola
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-04 20:03:50 följande:

80 % av de med autism har också en utvecklingsstörning. Det betyder att 20 % inte har det. Vilka du har träffat är inte relevant, det r inget statistiskt underlag.
    Nej det är inte relevant. Och det stämmer så klart att inte alla har det. Det jag har fått lära mig tidigare (under studier etc.) är att det är en av skillnaderna mellan hfa, Aspergers etc. och autistiskt syndrom, att de flesta med det förstnämnda har en normal eller hög begåvningsnivå, medan personer med det andra oftast har en utvecklingsstörning eller åtminstone är lågbegåvade.
    Visste faktiskt inte att det är så mycket som 20% som inte har det.

Svar på tråden Skilldnad mellena Autism i barndommen och autism