• Josun

Nykterist som provar sprit för ”första” gången.

Eftersom jag antog att jag kommer vara görolös ikväll så gick jag för första gången i mitt liv in på systembolaget med blandade känslor och köpte lite vin och Baileys bara för att se ”vad jag har missat”. 

Cabernet Sauvignon smakar fan skit alltså... Hur kan folk dricka detta och tycka att det smakar gott? Jäkla hykleri... Billigt och gjort för att bli full snarare. Och det är finare med vin än starksprit antar jag. 

Baileys smakar åtminstone okej, men glassen med samma namn är mycket godare. 

Fasen vad yr och trött jag blir av sprit. Det är typ allt den gör känns det som... Hur fasen ska man kunna umgås med folk då det är såhär? 

Hittils, inte det minsta värt pengarna eller besväret. Glass är godare!
  • Svar på tråden Nykterist som provar sprit för ”första” gången.
  • Grande Rock
    Josun skrev 2013-12-06 19:32:26 följande:
    Vad är en lättdrucken öl? Hittills har allt smakat bajs :)

Baileys glassen är godare än vad spritsorten är. Gissar att mitt problem är spritsmaken i sig.
    oj, jag har aldrig träffat på någon öl som smkar bajs, då måste de fått nå fel i tillverkningsprocessen.

dessutom lite intressant att alla öl du ,som nykterinst som precis smakat rödvin och Baileys, smakat illa, ska jag tolka det som att INGEN öl smakar bajs, eller är det från lättöl du fått din erfarenhet?

Smakar det illa så drick det inte, vi har olika smakpaletter allihopa.
    Liksom du gillar jag varken Baileys eller billigt rödtjut, men dricker mer än gärna lite mustigare öl.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Josun
    jaghopparhögt skrev 2013-12-06 19:40:17 följande:
    Klart det är.
    Ska du dricka båda flaskorna ikväll? :)
    Redan gjort... Det var inte så stora flaskor dock. Har inget bättre för mig då dotter ändå är på annan ort. Vetefasen om jag gör om det då det inte känns värt besväret. Blir mest sugen på att lägga mig vilket i och för sig inte är fel då jag inte fick någon sömn igårnatt.

Men jag blir seriöst mest bara trött och yr av sprit. Någon har sagt att jag måste fortsätta... Men då blir det ju helt utom kontroll. Jag förstår inte riktigt meningen? Jag är yr... Kan inte göra någonting meningsfullt överhuvudtaget.

Vad skulle jag få ut av att umgås med folk som jag inte får då jag är nykter? Jag vet inte... Möjligen att jag bryr mig mindre om allt möjligt då jag mest känner mig flamsig ändå.
  • Surpuppan

Öl är iaf gott. Prova det nästa gång!

• Josun
    Surpuppan skrev 2013-12-06 19:56:39 följande:
    Öl är iaf gott. Prova det nästa gång!
    Provat och inte fastnat? Vilken öl menar du?
  • jaghopparhögt

Du borde testa att blanda svagare mjölkdrinkar. Ren Baileys är rätt starkt så inte så konstigt att det smakar sprit.

• Josun
    jaghopparhögt skrev 2013-12-06 20:01:53 följande:
    Du borde testa att blanda svagare mjölkdrinkar. Ren Baileys är rätt starkt så inte så konstigt att det smakar sprit.
    Vilka alternativ finns? Kan ju inte göra en vetenskaplig undersökning utan att ha provat det populära :')

Men jag inser alltmer att kvällen börjar ta slut. Orkar inte med yrseln mer...  Kanske förvärras av gårdagens sömnproblem med i och för sig.
  • jaghopparhögt
    Josun skrev 2013-12-06 20:08:04 följande:
    Vilka alternativ finns? Kan ju inte göra en vetenskaplig undersökning utan att ha provat det populära :')

Men jag inser alltmer att kvällen börjar ta slut. Orkar inte med yrseln mer...  Kanske förvärras av gårdagens sömnproblem med i och för sig.
    Ja men bara så enkelt att ha i lite mjölk i baileysen gör ju skillnad.
    Men efter en flaska vin och en Baileys borde du vara lite glad åtminstone :)
  • Surpuppan
    Josun skrev 2013-12-06 20:00:54 följande:
    Provat och inte fastnat? Vilken öl menar du?

Ja, nu är öl bland det bästa jag vet. Godare än glass faktiskt. Så jag gillar det mesta. Men en Staropramen är svårslagen. Och en riktigt iskall Heinekken. Visby Kloster är shysst också.
  • Josun
    jaghopparhögt skrev 2013-12-06 20:09:26 följande:
    Ja men bara så enkelt att ha i lite mjölk i baileysen gör ju skillnad.
    Men efter en flaska vin och en Baileys borde du vara lite glad åtminstone :)
    25 cl vin och 35 cl Balieys. I princip bara yr och trött. Inte mer glad än vanligt faktiskt. Har i och för sig ingen referens för hur mycket jag har druckit men det är åtminstone inte "för mycket" gissar jag utan snarare i rimliga skalan.

Kan det bero på detta att jag aldrig har fastnat för alkohol. Jag har ju provat tidigare, men alltid fått ungefär samma resultat. Trötthet... Det i sig är inte särskilt spännande. Men så här "mycket" har jag aldrig provat. Måste det till mer innan det händer något speciellt?
  • Josun
    Surpuppan skrev 2013-12-06 20:13:22 följande:

Ja, nu är öl bland det bästa jag vet. Godare än glass faktiskt. Så jag gillar det mesta. Men en Staropramen är svårslagen. Och en riktigt iskall Heinekken. Visby Kloster är shysst också.
    Närmaste jag har kommit är Carlsbergs BEOS soms agt. Men det smakar mer som cider blandat med öl. Så långt är det gott, men det är mest pga att det inte är så sliskigt och ingen spritsmak.
  • Surpuppan
    Josun skrev 2013-12-06 20:30:56 följande:
    Närmaste jag har kommit är Carlsbergs BEOS soms agt. Men det smakar mer som cider blandat med öl. Så långt är det gott, men det är mest pga att det inte är så sliskigt och ingen spritsmak.

Claustaler alkoholfritt kanske!
  • Josun

Meh... Seriöst... Det här förstörde bara min kväll. På fullaste allvar. Jäklar vad trött jag blir och ändå får jag liksom inte ut någon glädje av kvällen. Försöker dra i mig mat för att kompensera på något sätt. Känns dumt om jag ska vara tvungen att lägga mig redan :/

Är jag "full" nu? Yrsel deluxe, trötthet. Känner iofs att jag har lättare att kontakta folk eftersom jag näst intill glömmer det innan jag har skickat. Är för mycket perfektionist för att låta det gå ut över stavning, osv dock men jag känner att jag inte bryr mig fullt lika mycket ändå. Jobbig känsla för en som inte är van.

• Hannah76
    Josun skrev 2013-12-06 18:58:14 följande:
    Cabernet Sauvignon. Känns ungefär som "kaffe" som jag har "lärt" mig dricka. Det är snarare effekten av det man vill åt än smaken av det. Det var verkligen vidigt med spritsmaken.

Shit vad yr jag är... Hur ska man kunna göra någonting givande i detta stadie?
    Märkligt att du kan uttala dig om hur alla tänker och tycker. Särskilt när det handlar om något du inte vet något om.
  • Josun
    Hannah76 skrev 2013-12-06 21:00:42 följande:
    Märkligt att du kan uttala dig om hur alla tänker och tycker. Särskilt när det handlar om något du inte vet något om.
    Nä, men jag menar min personliga åsikt. Jag kan förstås inte påstå att andra tycker likadant :)

Det var inte så jag menade åtminstone. Men med tanke på att jag har varit nykterist i 33 år så blir man rätt färgad. Dock måste jag säga att denna upplevelse inte gett mersmak för min del. Tror dock att det beror mer på hur jag själv reagerar än hur alla andra reagerar.

Oavsett är det intressant.

Då jag går runt i lägenheten känner jag mig som betjänten i grevinnan och betjänten. Men gladare än vanligt är jag absolut inte. Extremt yr dock.  Hoppas jag kan få det att försvinna snart annars måste jag lägga mig :/
  • Petrol
    Josun skrev 2013-12-06 20:55:31 följande:
    Meh... Seriöst... Det här förstörde bara min kväll. På fullaste allvar. Jäklar vad trött jag blir och ändå får jag liksom inte ut någon glädje av kvällen. Försöker dra i mig mat för att kompensera på något sätt. Känns dumt om jag ska vara tvungen att lägga mig redan :/

Är jag "full" nu? Yrsel deluxe, trötthet. Känner iofs att jag har lättare att kontakta folk eftersom jag näst intill glömmer det innan jag har skickat. Är för mycket perfektionist för att låta det gå ut över stavning, osv dock men jag känner att jag inte bryr mig fullt lika mycket ändå. Jobbig känsla för en som inte är van.
    har man varit vaken och igång 2 dygn i sträck mer eller mindre tar kroppen sprit sämre än om du är utvilad och i god form på alla sätt, så det är inte jättekonstigt att du känner dig en smula risig.

Ja tycker du ska gå och lägga dig, vakna imorgon pigg o glad, och nästa gång du går till systemet, så be personalen om hjälp att plocka fram 5öl eller cidrar av olika karaktär med lite bredd som du kan prova dig igenom, och prova mot varandra lite för att se om du hittar något du gillar
    Eller strunta i det och käka glass förstås det är också en bra ide.
  • Josun
    Petrol skrev 2013-12-06 21:41:10 följande:
    har man varit vaken och igång 2 dygn i sträck mer eller mindre tar kroppen sprit sämre än om du är utvilad och i god form på alla sätt, så det är inte jättekonstigt att du känner dig en smula risig.

Ja tycker du ska gå och lägga dig, vakna imorgon pigg o glad, och nästa gång du går till systemet, så be personalen om hjälp att plocka fram 5öl eller cidrar av olika karaktär med lite bredd som du kan prova dig igenom, och prova mot varandra lite för att se om du hittar något du gillar
    Eller strunta i det och käka glass förstås det är också en bra ide.
    Jo, tröttheten förvärrade allt, men det var inte enda problemet. Hade rejäl halsbränna och ont i magen hela natten sedan jag vaknade 3 på morgonen.  Tog några timmar att somna om igen efter det.

Tydligen kan det vara vinet med då rött vin kan ha ganska hög halt melatonin som är sömnhormon. Men jag vill minnas då jag har provat alkohol i mindre mängd tidigare, att jag fick samma besvär då med. Yrsel och trötthet. Denna gång blev det dock överväldigande, kanske på grund av låg resistens, eller något. Yrseln i sig skulle göra att jag inte bör dricka i ett socialt sammanhang.

Som sagt fick jag inte alls något glädjerus som alla verkar få ganska snabbt. Kan väl inte direkt påstå att det kändes värt besväret denna gång :) Aldrig mer såhär mycket åtminstone... Och baileyssmak  anar jag fortfarande :/
Svar på tråden Nykterist som provar sprit för ”första” gången.