• Mellanmjölkens land

Multitech vs TwoWay

Vi planerar att köpa en ny stol till vår 2,5åring. Hon är ca 95cm och ganska smal.

Vi velar mellan en Multitech och en TwoWay. Vi hade i stort sett bestämt oss för en TwoWay men när vi provade den i affären upptäckte jag att den inte har såna där clips som håller fast bältet och nu tvekar jag eftersom jag verkligen gillar den funktionen. Avsaknaden av stödben gör ju inte direkt saken bättre men samtidigt kostar en Multitech ca dubbelt så mycket på jollyroom.se.

Min fråga till er är om Multitechen är värd de extra pengarna?

• Svar på tråden Multitech vs TwoWay
  • momomo

Vi har nyss köpt ny stol åt våran storvuxne tvååring för att lillasyster ska ta över hans gamla (Maxway) som började vara trång om axlarna.

Det blev en Axkid Minikid. Multitech tittade vi inte ens på efter att ha sett omdömena att huvudstödet tar i axlarna tidigt. Twoway är större än Minikid, men vi valde Minikid för att det är lätt att justera bälteshöjden mellan olika barn, samt att den har mer sidokrockskydd.

Så, mitt tips: Kolla på Minikid innan ni bestämmer er!

Men mellan Multitech och Twoway skulle vi ha köpt Twoway (och inte ens funderat på att använda någon av dem framåtvänt på grund av tyngd och sämre bältesledning än en bältesstol)

• Sweet life
    Margaux skrev 2013-12-07 13:38:31 följande:
    Vi har båda stolarna och för en 2,5åring så sitter barnet mycket bättre och bekvämare i Multi-Tech. Men vår 3,5 åring som börjar närma sig 105cm har nackstödet i högsta positionen nu.... Han kommer nog snart sitta bättre i Two-way.....
    Jag gillar båda stolarna men ska erkänna att Two-way införskaffats enbart för att det är en så lätt och behändig stol.... inte för att det känns så himla "rejäl" och säker, änen om jag vet att den är trygg nog.
    Alla bakåtvända stolar är säkrare än att vända ett för ungt barn. Och sen har dom genomgått samma tester för att få säljas..
  • Margaux
    Mimmi77 skrev 2013-12-07 13:38:33 följande:
    Blir till att köpa bältes stol då!
    Man bör inte ha någon 5 punktsbälte stol framvänd. Det ger för lite flexibilitet i nacken vid en eventuell krock och barnet riskerar att bryta nacken. Ska man åka framåt är det tryggare med en bältesstol.....
  • Sweet life
    Mimmi77 skrev 2013-12-07 13:38:33 följande:
    Blir till att köpa bältes stol då!
    Har ni isofix i bilen så köp en bältesstol med Iso-fix så att barnet inte får hela tyngden i ryggen och man behöver inte komma ihåg att alltid sätta fast stolen med bältet även om det inte sitter nått barn där i. Ännu hellre, köp en two way och ha henne bakåt ett tag till.
  • Margaux
    Sweet life skrev 2013-12-07 13:40:46 följande:
    Alla bakåtvända stolar är säkrare än att vända ett för ungt barn. Och sen har dom genomgått samma tester för att få säljas..
    Jag vet det. Men Multi-Tech har flera gånger varit bäst i test och det har inte Two-Way vad jag vet.....
  • momomo
    Margaux skrev 2013-12-07 13:47:10 följande:
    Jag vet det. Men Multi-Tech har flera gånger varit bäst i test och det har inte Two-Way vad jag vet.....
    Men växer barnet ur stolen så spelar det ingen roll hur bäst i test den är
  • Sweet life
    Margaux skrev 2013-12-07 13:47:10 följande:
    Ingen aning..

Vi har BeSafe IziKid x3 ISO i ena bilen och Two way i andra. Han sitter lika bra i båda. :) 1,5 år. Men det beror ju också på hur barnet är i kroppen.

Jag har two way i min bil för att min bil är så jävla liten och det var den stol som satt bäst i baksätet och att någon ändå kan sitta fram.
  • Margaux
    momomo skrev 2013-12-07 13:48:44 följande:
    Men växer barnet ur stolen så spelar det ingen roll hur bäst i test den är
    Hur är det relevant? Att stolen är lagom är väl en självklarhet?
  • momomo
    Margaux skrev 2013-12-07 13:53:35 följande:
    För att barn växer, därför vettigare at satsa på en stol som rymmer större barn.
  • Dr Mupp
    Margaux skrev 2013-12-07 13:53:35 följande:
    Klart det är viktigt när du står där med en fyraåring som ryms i den ena stolen men inte i den andra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Margaux
    Dr Mupp skrev 2013-12-07 14:33:25 följande:
    Klart det är viktigt när du står där med en fyraåring som ryms i den ena stolen men inte i den andra. 
    Jo men Ts har en 2,5 åring. Och frågade om det var värt att köpa en Multi-Tech. Enligt mig är det det. Ska man tänka som du kan vi ju bara ta bort alla andra stolar från marknaden med motiveringen att barn växer och Two-way är störst.
  • Dr Mupp
    Margaux skrev 2013-12-07 14:38:47 följande:
    Jo men Ts har en 2,5 åring. Och frågade om det var värt att köpa en Multi-Tech. Enligt mig är det det. Ska man tänka som du kan vi ju bara ta bort alla andra stolar från marknaden med motiveringen att barn växer och Two-way är störst.
    Den är inte störst bilbarnztolar.se/2013/01/21/britax-two-way-ar-inte-den-rymligaste-stolen/
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mimmi77
    Margaux skrev 2013-12-07 13:42:07 följande:
    Man bör inte ha någon 5 punktsbälte stol framvänd. Det ger för lite flexibilitet i nacken vid en eventuell krock och barnet riskerar att bryta nacken. Ska man åka framåt är det tryggare med en bältesstol.....
    Vi använder bilens bälte framåtvänd såklart!
  • Sisisisi
    Dr Mupp skrev 2013-12-07 14:43:19 följande:
    Den är inte störst bilbarnztolar.se/2013/01/21/britax-two-way-ar-inte-den-rymligaste-stolen/

Fast det där stämmer tyvärr inte. Hon kuddade upp barnet och gissade vilken han skulle växa ur först. Min unge har växt ur stolarna på riktigt och jag vet att Twoway är störst. Men det skiljer inte mycket. Jag hade tänkt byta till Twoway när belogic och multitech var urvuxna, men det var så liten skillnad så vi bytte till bältesstol då.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-12-07 17:05:57 följande:

Fast det där stämmer tyvärr inte. Hon kuddade upp barnet och gissade vilken han skulle växa ur först. Min unge har växt ur stolarna på riktigt och jag vet att Twoway är störst. Men det skiljer inte mycket. Jag hade tänkt byta till Twoway när belogic och multitech var urvuxna, men det var så liten skillnad så vi bytte till bältesstol då.
    Jag har en Two-way och vet att den räcker länge. De andra har jag inte testat så dem kan jag inte säga så mycket om. 
  • sina

Vi har också båda, och jag säger som flera andra. Multitech känns säkrare, mysigare och tryggare. Twoway är rymligare. Jag har en fyraåring som är lite större än snittet, och hon har inte jättemycket växtmån kvar i multitechen, men än så länge sitter hon väldigt bra i den.

Däremot hade jag inte köpt en ny multitech nu om det hade behövts en ny stol, utan satsat på en twoway.

För en 2,5-åring hade nog förmodligen köpt en multitech.

Svar på tråden Multitech vs TwoWay