• Aruba

Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?

Vår dotter är snart tio månader och äter mycket ersättning per dygn, ca 5-600 ml. Hon är en smal tjej och ligger lite under sin viktkurva, men hon är samtidigt väldigt, väldigt aktiv och borde bränna massor av kalorier på detta. Hon serveras mat 5-7 ggr per dag, men ibland tycker jag att den riktiga maten förlorar till förmån för ersättningen. Måltidsdryck är alltid ersättning. Hur mycket ersättning ger ni era
    barn i motsvarande ålder? Jag är rädd att hon ska gå ner ÄNNU mer utan ersättningen, om jag drar ner på den..... Hon provar gärna mat, men ibland blir det väl lite och en massa ersättning istället. Skulle vilja ge något som "ger" lite mer att bygga på. Hon får ingen välling men gröt på morgonen och kvällen. På Nestlés hemsida rekommenderas 1-2 muggar ersättning om dagen, dock anges inte hur mycket en mugg är, 200 ml per mugg kanske?

• Svar på tråden Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?
  • tomsfru

säger inte att det är fel att ge ersättning precis som att det inte är fel att amma första året MEN att den huvudsakliga kosten bör bestå av ersättning ?! 

barnen över 8 månader behöver riktig mat som innehåller naturlig näring, vitaminer o mineraler av grönsaker, sädesslag och övriga proteiner och kolhydrater

Ersättning finns för övrigt bara upp till 6 månader, därefter heter det tillskottsnäring för en anledning, den ska kombineras med fast föda! välling är väl inget måste på något sätt dock, däremot är ju isåfall gröt en mättande näringskälla, speciellt till lite lättviktiga barn.

• Mullan

Nej jag menar absolut inte att hon behöver byta ut ersättningen mot välling. Men här ger vi välling istället för ersättning, eller tillskottsnäring som det faktiskt heter efter 6 mån ålder. Nellie följer kurvan precis som hon ska. Och för att tillägga så är det inte direkt några mängder mjölk hon får.utan en liten skvätt till maten nån gång ibland. Och det är absolut inget fel med det så länge hennes mage mår bra och det gör den :) och enligt BVCsköterska och BVCläkare så är detta bra och behöver inte ändras på. Det är fram tills 8 månaders ålder man ska vara försiktig med att ge mjölk att dricka.

Varför tror du att dom behöver ersättning? Vad tror du som får i sig av den som dom inte får av vanlig mat, gröt och välling?

• Virvelin
    Mullan skrev 2013-12-10 00:28:02 följande:
    Varför tror du att dom behöver ersättning? Vad tror du som får i sig av den som dom inte får av vanlig mat, gröt och välling?

En hel del.. Välling är inte jämförbart med bröstmjölk och ersättning. Välling är gröt i flytande form, en bukfylla som inte ska överkonsumeras. Absoluta inte ersätta bröst eller ersättning. En portion gröt till kvällen, absolut. Men bebisar som vaknar på natten kan man fördel matas med ersättning om man inte ammar.
  • LillGris
    tomsfru skrev 2013-12-09 22:11:14 följande:
    säger inte att det är fel att ge ersättning precis som att det inte är fel att amma första året MEN att den huvudsakliga kosten bör bestå av ersättning ?! 

barnen över 8 månader behöver riktig mat som innehåller naturlig näring, vitaminer o mineraler av grönsaker, sädesslag och övriga proteiner och kolhydrater

Ersättning finns för övrigt bara upp till 6 månader, därefter heter det tillskottsnäring för en anledning, den ska kombineras med fast föda! välling är väl inget måste på något sätt dock, däremot är ju isåfall gröt en mättande näringskälla, speciellt till lite lättviktiga barn.

Alla jag pratat med, läkare, sköterskor, alla(!) säger att bröstmjölk eller ersättning ska utgöra grunden första året. Man ska fasa in mat fast föda långsamt. Med tanke på att man börjar med smakisar vid 6 månader så bör inte de flesta målen vara utbytta redan vid 8 månader.
  • Mullan

Men man ger inte ersättning tullen bebis över 6 mån? Det heter tillskottsnäring och så länge dom äter vanlig mat ordentligt och får i sig vätska så behövs inte tillskottsnäringen?
    Jag menar inte att man behöver sluta med den, det jag menar är att behovet inte finns längre.
    Och bröstmjölk och ersättning bör ju inte vara den huvudsakliga kosten vid 9 månader! Ts undrar hur mycket ersättning hon behöver ge till sitt barn, och hon behöver inte ge någon alls om man ser till behovets sida.
    Jag tror att barnet blir bekvämt med flaskan och tycker att det är lättare.och vill därför inte ha någon mat. Precis som dom blir när dom får flaskan, så vill dom inte ha bröstet.

Jag skriver efter erfarenheter med mitt barn och rekommendationer från min BVC.

• LillGris
    Mullan skrev 2013-12-10 08:53:33 följande:
    Men man ger inte ersättning tullen bebis över 6 mån? Det heter tillskottsnäring och så länge dom äter vanlig mat ordentligt och får i sig vätska så behövs inte tillskottsnäringen?

Jag menar inte att man behöver sluta med den, det jag menar är att behovet inte finns längre.

Och bröstmjölk och ersättning bör ju inte vara den huvudsakliga kosten vid 9 månader! Ts undrar hur mycket ersättning hon behöver ge till sitt barn, och hon behöver inte ge någon alls om man ser till behovets sida.

Jag tror att barnet blir bekvämt med flaskan och tycker att det är lättare.och vill därför inte ha någon mat. Precis som dom blir när dom får flaskan, så vill dom inte ha bröstet.

Min son är två och dricker fortfarande ersättning på kvällen (från 6 månader). Det är min bvc-sköterska jättenöjd med. Ersättningen är från sex månader, inte upp till nio.
  • De5pojkarna

Min 11 månaders får välling morgon å kväll å riktigt mat under dagen.. De har han fått sen han va 6 månader. 

• chrissepisse

Min nio månader gamla bebis äter fortfarande tre flaskoer ersättning per dag, 180 ml/gång. Sedan äter han välling till frukost och till kvällsmat. Han är inte särskilt intresserad av mat alls men det är inget som bekymrar mig det minsta. Mina två äldre barn var likadana och det ger sig med tiden.

• MyraM

Vår tjej är snart ett år och hon dricker ingen ersättning alls och har inte gjort sedan hon var runt 7-8 månader då hon åt en-max två flaskor ersättning om dagen, till mellis. Hon dricker välling morgon och kväll och övriga mellisar och måltider äter hon vanlig mat (barnvänligt förstås), frukt, smörgås, youghurt osv. sedan 8 månaders ålder.

Alla gör som de vill och vad de anser vara rätt för sitt barn men eftersom du frågar efter tips så skulle jag prova att dra ner på ersättningen helt enkelt. Skulle inte servera den, möjligen efter måltiden om hon inte ätit sig mätt. Matar du henne eller äter hon själv? Min äter själv sedan 8 månader (plockmat) och jag har många i min omgivning vars barn börjat äta mycket bättre när de får plocka själva. 

Ha mycket fett i maten. 

Min tjej äter dåligt om man erbjuder mat för tätt inpå. Hon måste vara hungig för att äta helt enkelt. Vi äter var tredje timme.Välling, mellis, lunch, mellis, middag, välling. Till mellis äter vi en frukt, en gröt, youghurt eller smörgås och det är inga stora måltider just mellismåltiderna för annars äter hon dåligt just av den "riktiga" maten, hon blir för mätt av för mycket mellis helt enkelt. Så funkar min tjej i alla fall. Hon ligger mitt på medelkurvan, har alltid gjort.

• nozpa
    Mullan skrev 2013-12-10 08:53:33 följande:

Det är samma rekommendationer som med amningen. Hela första året. Ja, efter 8 månader kan man byta ut ETT mål.

Gröt och välling är inte nyttigt på något vis... Komiskt att folk inbillar sig det.
    Och nej, första året ska man vara väääldigt restrektiv med mjölk, yoggi, fil osv. Sluta sprida felaktigheter. Har du svårt att ta in vad jag skriver så är det bara att surfa in på slv och kolla själv.

Du kan för övrigt hälsa ditt BVC detta. Min BVC-sköterska fick bannor av läkaren för att hon rekommenderade välling istället för ersättning.
  • Nukkumatti

Detta hets mot välling... Näringsmässigt är det ju som ersättning, här från Sempers hemsida:
    "Fråga: Vad är skillnaden mellan BabySemp 2 (Tillskottsnäring) och välling?

Svar: Man behöver efter 6 månader inte välja mellan välling eller tillskottsnäring utan det fungerar att använda livsmedlen parallellt. Näringsmässigt är BabySemp och välling likvärdiga, men vällingen innehåller cerealier. Det bästa är att prova vilket som barnet tycker om och fungerar bäst. Livsmedelsverket rekommenderar att man ger gluten (vete) till barnet med stöd av bröstmjölk eller modersmjölksersättning/tillskottsnäring. Det finns en liten mängd gluten i välling och en något större mängd i gröt. BabySemp 2 som komplement till välling/gröt ger en långsam och bra introduktion av gluten."

Svar på tråden Hur mycket ersättning per dag till 10 månaders?