• ALLIEVERDO

Om jag jobbar som inringning, när jag är föräldraledig, hur många fp dagar behöver jag använda för skydda sgi?

Hej, jag är föräldraledig med min 1åring. har eg bara 24 fasta timmar som jag är fastställd för och jobbade upp mitt sgi innan barnen. (2 på raken och stannat hemma mellan). Jag funderade nu på att vara inringning och jobba tex några timmar på eftermiddagar/helger då min man inte jobbar för att inte förändra något med dagis, men att jag ändå kommer ut i det sociala och jobba lite igen.
    Har tänkt göra detta länge, men pga allt krångel med SGI har jag struntat i det. (väldigt synd när någon faktiskt vill jobba och krångel ska hindra en):

Det jag nu funderar på är olika exempel för att verkligen få en bild av detta om det är någon idé.

1. Jag har ju som sagt 24h jag är fast som, men det är ju aldrig exakt 24 per vecka utan kan var a17 en vecka och 30 en vecka. hur räknar man då? räknar man ändå snittet på 24, för att räkna ut hur många fp dagar jag måste ta?

2. Om jag bara jobbar som inringning och alltså inte mina egna tider, ska jag fortfarande gå efter de 24h timmarna då?

3. Kan jag inte bara få jobba 3h utan krångla och ta bort en fp dag eller måste jag ta bort fp dag för jag inte får få för mycket utbetalt (vilket också är löjligt då jag själv mister på att mista fp dagar så borde jag väl få välja det själv?)

4. om jag får hoppa in och jobba en helgdag ska jag räkna på det då också?

5. Om det är inringning nån timme bara  en dag jag inte tar ut fp på eller en dag jag tar ut fp på, gör det skilnad och krångel också för utbetalningen osv?

för som jag fått uppfattningen efter att pratat med er förut, så krånglar allt sådant här och eg gör att man i slutändan får krångla mer och mindre betalt att faktiskt vara snäll och hoppa in när någon är sjuk nån timme än strunta i det och vara hemma. helt konstigt

• Svar på tråden Om jag jobbar som inringning, när jag är föräldraledig, hur många fp dagar behöver jag använda för skydda sgi?
  • Försäkringskassan

Hej Allieverdo! 

Om du vill skydda din SGI när barnet fyllt 1 år gäller att man ska fylla ut med föräldrapenning  upp till den arbetstid som du hade  innan du fick barn.  Det innebär att deltidsarbete och uttag av föräldrapenning bör tillsammans uppgå till den arbetstid som din SGI är baserad på.

Vi kan bara ge ett generellt svar på dina frågor i detta forum.  Vill du veta vad som gäller för dig kan du ringa oss, 0771-524 524. 

1.  Om du till exempel har en SGI beräknad efter  100 % arbetstid  (40 timmar/vecka) och sen arbetar               16 timmar en vecka (motsvarar 2 dagar)  så behöver du ta ut 3 dagar den veckan för att skydda SGI. 

2.  Det blir samma svar här som i föregående fråga eftersom om du arbetar vissa timmar så ska du ta ut föräldrapenning  och fylla ut med föräldrapenning upp till den arbetstid som du hade innan du fick barnen.

3.   Om du arbetar samma dag som du tar ut en hel dag med sjukpenningnivå måste du meddela oss                 för att ändra.  Ett tips är att man kan ta ut en hel lägstanivådag om man arbetar högst 7 timmar den dagen.

4.  Ja, arbete på helgen räknas också.  Om du inte tar ut någon föräldrapenning kan du arbeta på helgen.

Hälsningar 
    Vera handläggare.

Svar på tråden Om jag jobbar som inringning, när jag är föräldraledig, hur många fp dagar behöver jag använda för skydda sgi?