• Anonym (frågvis)

11-åring

Vad anser ni bio som bonusföräldrar att en 11-åring bör ha för krav på sig/borde klara av tex: städning,läxor, hjälpa till hemma, läggtid??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 18:20
    Måste fråga en till sak, tycker ni det är okej(/normalt) att en 11åring dricker 6 liter läsk äter massa godis, samt inte lämnar rummet mer än för toabesök och dusch från fredag efter skolan ca 14.00 tills byte söndag 18.00??

Jag har aldrig låtit mina barn när dom var i samma ålder göra så. Men det är 7 år sen min yngsta var 11 och tiderna ändras, så det kanske är så det ska vara nu.

• Svar på tråden 11-åring
  • sextiotalist

Som jag skrivt i liknande trådar, min uppgift som förälder är att den dagen han flyttar hemifrån ska han kunna sköta ett hem, däremot så anser jag inte att barn ska ha speciella uppgifter, det är vi som är föräldrar som är ansvariga för hemmets skötsel.

Men däremot så har vi inställningen att dne som behöver hjälp/stöttning/extra händer ska få det.

• Anonym (frågvis)

Ohhhhh tack för alla svar. Skönt att jag inte är helt fel ute när jag råkat påpeka för sambon att dom flesta 11åringar faktiskt klarar av mer än att göra absolut inget. Inte plocka ihop i rummet, det gör pappa, inte ta mat själv och bära det till rummet för det duger inte att äta vid köksbordet, det gör pappa, inte bära bort glas tallrikar muggar, det gör pappa, läxorna där tala pappa om svaren, packa i och ur gympakläder, det gör pappa,fria läggtider. Och det finns mer. Men vill han ha det så så får det va så. Men ibland blir det jobbigt att se på.

• nymedlem
    Anonym (frågvis) skrev 2013-12-09 16:17:43 följande:
    Ohhhhh tack för alla svar. Skönt att jag inte är helt fel ute när jag råkat påpeka för sambon att dom flesta 11åringar faktiskt klarar av mer än att göra absolut inget. Inte plocka ihop i rummet, det gör pappa, inte ta mat själv och bära det till rummet för det duger inte att äta vid köksbordet, det gör pappa, inte bära bort glas tallrikar muggar, det gör pappa, läxorna där tala pappa om svaren, packa i och ur gympakläder, det gör pappa,fria läggtider. Och det finns mer. Men vill han ha det så så får det va så. Men ibland blir det jobbigt att se på.

Var glad att det är pappa som gör allt och att han inte överlämnar det till dig som många biopappor kan göra ibland.
  • Anonym (frågvis)
    nymedlem skrev 2013-12-09 16:32:24 följande:
    Var glad att det är pappa som gör allt och att han inte överlämnar det till dig som många biopappor kan göra ibland.

Han har försökt tro mig, det roliga är att när sambon jobbar så kan barnet både göra frukost och bära ner disk själv. Killen är väl inte dummare än att har man betjänt så använder man den
  • sextiotalist
    Anonym (frågvis) skrev 2013-12-09 16:17:43 följande:
    Såklart de kan, det tror jag pappan vet också.
    Det verkar som han behandlar sin 11-åring som en bebis.

Läggtider är ju lite olika från barn till barn, en del barn behöver styras upp, andra lägger sig så de får tillräcklig sömn av sig själva. Vi är lyckligt lottade med att väldigt sällan haft tjat om att lägga sig i tid, grabben har lagt sig när han är trött och alltid vaknat i tid och utvilad på morgonen. Min äldsta syskonbarn är likadan, men deras yngsta har det varit svårare med
  • Anonym (frågvis)

Puttar lite då jag la till en liten fråga

• Anonym (mamma)

Jag har en 12-åring här hemma. Vi är också en slapp familj, så 12-åringen har inga speciella "sysslor". Veckopeng får han de veckor rummet är i ordning för städning och all disk nedplockad. Jag dammsuger och dammtorkar där inne än så länge. Av hygieniska skäl ;) 

Vad det gäller 6liter läsk och endast lämnande av rummet för toabesök på hela helgen så vet jag att det tyvärr inte längre är något som helst unikt med det. Jag personligen tycker inte det är ok, men vet att det är hyfsat vanligt.

• Anonym (frågvis)
    Anonym (mamma) skrev 2013-12-14 20:10:06 följande:
    Jag har en 12-åring här hemma. Vi är också en slapp familj, så 12-åringen har inga speciella "sysslor". Veckopeng får han de veckor rummet är i ordning för städning och all disk nedplockad. Jag dammsuger och dammtorkar där inne än så länge. Av hygieniska skäl ;) 

Vad det gäller 6liter läsk och endast lämnande av rummet för toabesök på hela helgen så vet jag att det tyvärr inte längre är något som helst unikt med det. Jag personligen tycker inte det är ok, men vet att det är hyfsat vanligt.
    Okej (eller otur menar jag nog) att det är fler som gör  så. Vad är det nu för tiden som gör att en del inte vågar ställa krav på barnen? Och hur sjutton ska dom klara sig sen när dom blir vuxna?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (frågvis) skrev 2013-12-15 05:12:13 följande:
    Okej (eller otur menar jag nog) att det är fler som gör  så. Vad är det nu för tiden som gör att en del inte vågar ställa krav på barnen? Och hur sjutton ska dom klara sig sen när dom blir vuxna?
    Det är väl väldigt bekvämt för föräldrarna med barnen nöjda och glada och instängda på sina rum...

Hur de skall klara sig sen när dom blir vuxna, jaa, det kanske inte blir någon katastrof ändå? En pojke här i sonens bekantskapskrets har ägnat i princip alla helger senaste årena så där (och han är inte skilsmässobarn utan har ett hem med båda föräldrarna närvarande) och den pojken brukar alltid få stipendier på vårarna i skolan. Bl.a. har han fått för engelskan som han enligt talet som hölls var oerhört duktig på men intressent nog har han även fått för att han varit en sån god och fin kamrat.  Och då har han suttit ensam själv hemma på rummet om helgerna. Så det kanske inte nödvändigtvis behöver bli så illa.
  • sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2013-12-15 07:58:36 följande:
    Det är väl väldigt bekvämt för föräldrarna med barnen nöjda och glada och instängda på sina rum...

Hur de skall klara sig sen när dom blir vuxna, jaa, det kanske inte blir någon katastrof ändå? En pojke här i sonens bekantskapskrets har ägnat i princip alla helger senaste årena så där (och han är inte skilsmässobarn utan har ett hem med båda föräldrarna närvarande) och den pojken brukar alltid få stipendier på vårarna i skolan. Bl.a. har han fått för engelskan som han enligt talet som hölls var oerhört duktig på men intressent nog har han även fått för att han varit en sån god och fin kamrat.  Och då har han suttit ensam själv hemma på rummet om helgerna. Så det kanske inte nödvändigtvis behöver bli så illa.
    Jag citerar tonåringen, som är en riktig nörd, "att ta hand om ett hem är väl knappast kvantfysik och det finns väl telefon om det skulle behövas"
  • Anonym (frågvis)
    Anonym (mamma) skrev 2013-12-15 07:58:36 följande:
    Det är väl väldigt bekvämt för föräldrarna med barnen nöjda och glada och instängda på sina rum... Hur de skall klara sig sen när dom blir vuxna, jaa, det kanske inte blir någon katastrof ändå? En pojke här i sonens bekantskapskrets har ägnat i princip alla helger senaste årena så där (och han är inte skilsmässobarn utan har ett hem med båda föräldrarna närvarande) och den pojken brukar alltid få stipendier på vårarna i skolan. Bl.a. har han fått för engelskan som han enligt talet som hölls var oerhört duktig på men intressent nog har han även fått för att han varit en sån god och fin kamrat.  Och då har han suttit ensam själv hemma på rummet om helgerna. Så det kanske inte nödvändigtvis behöver bli så illa.

Då finns det ju hopp, tyvärr har detta barn redan nu börjat skolka, struntar i att gå till skolan när ingen är hemma. Hos mamma samma sak fast hon är hemma men hon "orkar inte bråka". Plus då att han s pappa behandlar honom som en bebis. Ja jag vet inte
  • sextiotalist
    Anonym (frågvis) skrev 2013-12-15 09:37:15 följande:

Då finns det ju hopp, tyvärr har detta barn redan nu börjat skolka, struntar i att gå till skolan när ingen är hemma. Hos mamma samma sak fast hon är hemma men hon "orkar inte bråka". Plus då att han s pappa behandlar honom som en bebis. Ja jag vet inte
    Ja, jag förstod att det var lite mer än endast "hjälpa till" som låg bakom det hela. De flesta 11-åringar har en egen drivkraft.

Men jag tror att om man fixerar sig vid att hjälpa till, så börjar man i fel ända. Huvudkravet borde vara att sköta skolan i ert nuläge (framför allt gå till skolan)
  • Anonym (frågvis)
    sextiotalist skrev 2013-12-15 09:46:01 följande:
    Ja, jag förstod att det var lite mer än endast "hjälpa till" som låg bakom det hela. De flesta 11-åringar har en egen drivkraft. Men jag tror att om man fixerar sig vid att hjälpa till, så börjar man i fel ända. Huvudkravet borde vara att sköta skolan i ert nuläge (framför allt gå till skolan)

Det får bli sambos jobb. Men för att komma dit måste han inse att han har en 11åring inte en bebis som inte klarar nåt själv.
  • Carolina7002

Jag har två elvaåringar. Den ena är eget barn, det andra är bonus. De likväl som 14 åringen har var sin dag i veckan när de har hand om en tvätt, dvs. plocka ner om något hänger på tork, fylla tvättmaskinen en gång, plocka ut kläderna och hänga upp det på tork. De har också ansvar för att hålla reda på sina rum, de behöver dock inte städa. Katten är deras ansvar samt vattna blommor. De hjälper också till när vi har gäster,dukar upp även vardagar, och plocka ner sin tallfik och glas efter sig. Läxor och komma i tid, sköta skoluppgifterna har de också ansvar för, men det här senare behöver vi hjälpa till med. Ibland behöver de klippa gräs, kratta löv, men inget regelbundet. 

Vi skulle drunkna om vi måste göra allt arbete själva, det är klart att alla måste bidra efter förmåga. 

Svar på tråden 11-åring