Monsters inc skrev 2013-12-10 18:31:26 följande:
Allt är en tolkningsfråga, och nej det är inte hämnd för att man utnyttjar sina rättigheter. Sen kan jag ju tycka precis hur jag vill när någon inte påstå sig har råd med vissa nödvändiga grejer men har råd att springa på krogen och till skönhetssalonger flera dagar i veckan, jag prioriterar annat. Jag är "styv" förälder och ingift i denna soppa och har lika stor ekonomisk insyn i denna fråga som min man. Hade det inte varit för mig skulle dessa barn haft det långt ifrån så bra som dom har det nu.
Sen hur systemet har skyfflat min man i underläge i så många år bara för att hon anser sig har rätt att bestämma över vår tid och vår ekonomi är en en helt annan fråga och hör nog hemma i en annan tråd.
Tur att man är fri att tycka, synd bara att sakfrågan försvann, jag får hjälp på annat håll. Tack.
Även mammor har rätt att lägga en viss summa pengar på sina egna behov. Det kan låta märkligt för många, men det är inte så att mammor ska upphöra att leva och ha ett socialt liv, för att barnen ska ha sina behov tillgodosedda.
Föräldrarna är gemensamt försörjningsskyldiga för sina barn, utifrån deras samlade ekonomiska förmåga.
Du kommer inte att få igenom underhållsstöd för att pappan har barnet hos sig under jullovet. Såna är reglerna.