• Monsters inc

Underhåll för ett eller 2 barn?

Hjälp, det är så svårt att fatta hur man räknar ut beloppen.
    Vi har min mans 2 barn, den ena bor hos oss jämt, alla dagar. Den andra bor hos sin mamma och kommer till oss  4 nätter i månaden. Nu ska barn nr 2 vara hos oss över hela julen, och då borde vi rimligtvis få underhåll för det eller? Men hur räknar jag ut hur mkt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-09 21:14
    Barn nr 1 kommer med att vara hos oss hela tiden.

• Svar på tråden Underhåll för ett eller 2 barn?
  • h8him
    Monsters inc skrev 2013-12-10 08:15:46 följande:
    Varför ska vi betala för det barn vi har umgänge med?
    Pappan ska betala underhåll för barnet som bor med mamman. När barnet är hos pappan mer än 4 dygn sammanhängande, eller 6 dygn utspritt, på en månad, så får han göra avdrag för det. Mamman har fasta kostnader för barnet, även om barnet är 2-3 veckor under jullovet med sin pappa.

• Monsters inc

Men pappan har ju ena barnet jämt och ska nu ha det andra barnet mera?? Fattar inte varför han ska betala men inte hon?

• Monsters inc

Man behöver ju inte byta pengar och betala underhåll åt vardera håll, eftersom vi har ett barn var så betalas inget underhåll.

• Anonym (m)

ni kan ju vägra barn två att komma ts. säg att det har med det ekonomiska. roligt för barnet att känna att pappa bara vill umgås med barnet för att få pengar.

Underhåll betalas inte ut när man har barnet nån vecka eller två då skulle försäkringskassan ha massor att göra.
    ta era underhåll genom dom till båda barnen då kan ni göra avdrag.

• h8him
    Monsters inc skrev 2013-12-10 09:50:29 följande:
    Men pappan har ju ena barnet jämt och ska nu ha det andra barnet mera?? Fattar inte varför han ska betala men inte hon?
    Monsters inc skrev 2013-12-10 09:51:48 följande:
    Man behöver ju inte byta pengar och betala underhåll åt vardera håll, eftersom vi har ett barn var så betalas inget underhåll.

Men han ska väl börja kräva underhåll för barnet som bor på heltid hos honom, eller har jag missuppfattat? Om han gör det, så kan han nog räkna med att mamman kräver underhåll för barnet som bor hos henne, men som har umgänge med honom ibland på helger och lov. Om han börjar betala underhåll för det barnet, så får han göra avdrag i efterskott (om han kommer upp i tillräckligt många dygn) på underhållet.
  • Anonym (Liz)

Hur många dagar handlar det om? Eftersom barn 2 inte flyttar till er permanent kan pappan inte få underhåll för det barnet. Han skulle dock ha fått göra umgängesavdrag om barnet vistades hos er minst 5 dygn i rad eller minst 6 dygn under samma kalendermånad. Men eftersom föräldrarna har en överenskommelse om att kvitta underhållet så kan han inte heller göra umgängesavdrag utan att först betala underhåll för barnet. Är det verkligen värt att tjafsa om några hundralappar?

• Kine81
    Monsters inc skrev 2013-12-10 09:51:48 följande:
    Ja då ska han väl inte kräva nåt underhåll nu heller 
  • Monsters inc

Det blev så invecklat, jag tar det med myndigheterna nästa möte. Anledningarna är många och för komplicerade, men under dom sista 10 åren är det vi som hostat upp pengar i alla lägen, så bara för den saken skull kunde det vara skönt att för en gång skull få tillbaka lite när man har möjlighet, dom "få" hundringarna kunde barna fått göra nått kul för iställe för att dom ska hamna i en kassa på krogen. I det här samhället så är det tydligen så att som Pappa har man mkt skyldigheter och som Mamma rättigheter, det är iaf våra erfarenheter. Tids nog har vi troligtvis bägge barna på heltid, och då blir allt så mkt enklare.

• Anonym (que?)
    Monsters inc skrev 2013-12-10 16:25:11 följande:
    Det blev så invecklat, jag tar det med myndigheterna nästa möte. Anledningarna är många och för komplicerade, men under dom sista 10 åren är det vi som hostat upp pengar i alla lägen, så bara för den saken skull kunde det vara skönt att för en gång skull få tillbaka lite när man har möjlighet, dom "få" hundringarna kunde barna fått göra nått kul för iställe för att dom ska hamna i en kassa på krogen. I det här samhället så är det tydligen så att som Pappa har man mkt skyldigheter och som Mamma rättigheter, det är iaf våra erfarenheter. Tids nog har vi troligtvis bägge barna på heltid, och då blir allt så mkt enklare.
    Vad då "en kassa på krogen"? Har mamman och pappan lika mycket kvar efter att deras boenden och fasta kostnader är betalda (i pappans fall så är det hälften av kostnaderna för du betalar hälften)? Man ska försörja sina barn efter förmåga.

Vad har mamman för speciella rättigheter som pappan inte har, menar du?
  • Anonym (Liz)
    Monsters inc skrev 2013-12-10 16:25:11 följande:

Det låter som om det handlar om något helt annat än den ursprungliga frågan. Blir alltid så fundersam när folk påstår att pappor särbehandlas negativt. Vad menar du egentligen med det? Som du utrycker dig verkar du vara ute efter ekonomisk hämnd på mamman. Låt föräldrarna sköta sitt ekonomiska samarbete själva så slipper du bli upprörd.
  • Monsters inc

Allt är en tolkningsfråga, och nej  det är inte hämnd för att man utnyttjar sina rättigheter. Sen kan jag ju tycka precis hur jag vill när någon inte påstå sig har råd med vissa nödvändiga grejer men har råd att springa på krogen och till skönhetssalonger flera dagar i veckan, jag prioriterar annat. Jag är "styv" förälder och ingift i denna soppa och har lika stor ekonomisk insyn i denna fråga som min man. Hade det inte varit för mig skulle dessa barn haft det långt ifrån så bra som dom har det nu.
    Sen hur systemet har skyfflat min man i underläge i så många år bara för att hon anser sig har rätt att bestämma över vår tid och vår ekonomi är en en helt annan fråga och hör nog hemma i en annan tråd.
    Tur att man är fri att tycka, synd bara att sakfrågan försvann, jag får hjälp på annat håll. Tack.

• Anonym (que?)
    Monsters inc skrev 2013-12-10 18:31:26 följande:
    Allt är en tolkningsfråga, och nej  det är inte hämnd för att man utnyttjar sina rättigheter. Sen kan jag ju tycka precis hur jag vill när någon inte påstå sig har råd med vissa nödvändiga grejer men har råd att springa på krogen och till skönhetssalonger flera dagar i veckan, jag prioriterar annat. Jag är "styv" förälder och ingift i denna soppa och har lika stor ekonomisk insyn i denna fråga som min man. Hade det inte varit för mig skulle dessa barn haft det långt ifrån så bra som dom har det nu.
    Sen hur systemet har skyfflat min man i underläge i så många år bara för att hon anser sig har rätt att bestämma över vår tid och vår ekonomi är en en helt annan fråga och hör nog hemma i en annan tråd.
    Tur att man är fri att tycka, synd bara att sakfrågan försvann, jag får hjälp på annat håll. Tack.
    Även mammor har rätt att lägga en viss summa pengar på sina egna behov. Det kan låta märkligt för många, men det är inte så att mammor ska upphöra att leva och ha ett socialt liv, för att barnen ska ha sina behov tillgodosedda.

Föräldrarna är gemensamt försörjningsskyldiga för sina barn, utifrån deras samlade ekonomiska förmåga.

Du kommer inte att få igenom underhållsstöd för att pappan har barnet hos sig under jullovet. Såna är reglerna.
  • Anonym (Liz)

För att få underhåll för barn 2 krävs att barnet stadigvarande har bytt boförälder. Att då tjafsa om pengar vid ett normalt julumgänge är att binda ris åt egen rygg. Eftersom den enda som är skyldig att betala underhåll för barn 2 är pappan. Vi är många som har förklarat dessa fakta här men du vill inte lyssna på det svaret så när det gäller sakfrågan har du fått svar även om du inte är nöjd med svaret.

• Kia82

Ursäkta men det där låter ju urdumt. Varför skulle ni få underhåll för ett längre umgänge, det är ju bara en engångsföreteelse??

Svar på tråden Underhåll för ett eller 2 barn?