• Anonym (track)

Mobbning?

Okej såhär är det, jag orkar inge mer det är för jobbigt.
    Jag har riktigt svårt att diskutera mina känslor och det krävdes mycket mod att skriva detta?

Jag kommer hitta på fake namn för att bevara min identitet..

Jag är 13 år och om jag går förbi (vi kallar han Mårten) så kan han bara komma med domdära äckliga kommentarerna som "fyfan vad ful du är" 
    Vem har rätten att säga så liksom?
    På badet tog han tag i min fot drog mig bak och sa nå dumma ord som jag har glömt bort sedan skvättrade han vatten på mig så att jag var tvungen att stanna upp. (är bäst på att simma och jag doppar huvudet i vattnet så jag har inte lång tid på mig att hämta luft så hinner inte få luft när han skvättrar massa vatten) det är så sjukt jobbigt.
    Min "bff" är för feg för att säga någonting och alla andra skrattar. jag förlorade nyss min vän pga hennes cykiska problem (terapi är med i det och allt såntdär skit med barnmisshandel) jag vill kunna vara mig själv i skolan. jag är när jag är med folk jag litar på galen och vild och sitter och sjunger falskt när jag badar framför alla, folk visslar åt mig (när jag är i en annan stad) raggar på mig osv.. ja nu e jag ju bara 13 så så många är det ju inte haha men ja. 
    Jag kan inte vara mig själv, jag är en sån som har lite såhär genomskinliga kläder men inte så man ser hela bh, ja nu till frågan då HUR SVARAR MAN? hur får man stopp på det.
    Det är så illa så hade jag haft ett gevär hade Mårtens huvud flygit åt h*vete.

• Svar på tråden Mobbning?
  • woopie

Du måste våga prata med en vuxen! "Mårtens" beteende är absolut INTE ok!

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym (Lisa)

Vi hade en sån kille i vår klass när jag var i din ålder. Johan hette han och jag avskydde honom. Han var på mig men mest min vän. En dag gick vi förbi honom i korridoren och han väste något elakt till min vän. Jag vet inte vad som hände men jag såg rött. Jag gick fram till honom sa några väl valda ord och gav honom en ringande örfil över kinden. Säger inte att våld är bra men i detta läge kändes det underbart att täppa till hans elaka trut. Han förtjänade det. Och han blev tyst. Jag hörde aldrig något elakt från honom igen. Visst han tänkte nog en del men han HÖLL KÄFTEN. Vilken var huvudsaken.

• Anonym (Lisa)

Ts tycker du ska slå ifrån och vägra ta skit. Det han gör är INTE OK. Prata med en vuxen om detta. Klart du ska kunna gå till skolan utan en klump i magen.

• Zoja

Du blir bättre på att trycka ned de som trycker ned dig än vad de är.

Säg inte "kolla på dig själv då!" när de säger att du är ful, säg istället något i stil med "Men tack så mycket, jag tycker det jag med, jag behövde fundera ett tag på kläderna innan jag valde men det blev ju bra så här!" Då visar du att du inte bryr dig ett skit av vad de säger om dig, och förhoppningsvis slutar de. Annars får man ta till en råare stil.

Man får helt enkelt trycka ned dem tillbaka på olika sätt, till exempel genom att förudmjuka dem. "Det måste vara jobbigt att vara du, att ständigt känna ett behov av att trycka ned andra människor för att känna sig bra. Jag hoppas att du mognar snart, för din egen skull." Om de använder ord som hora eller liknande, förklara för dem att hora är man när man ligger runt för pengar, och föreslå att de är extra uppmärksamma på svenskalektionerna så de lär sig språket.

Men det är viktigt att visa att du inte tar illa upp eller blir ledsen av vad de säger. Men sen borde du verkligen gå till en lärare eller annan vuxen så att de kan ta tag i det, det är inte okej att göra som de gör.

• Anonym (track)

hej jag såg att ni svarade men jag behövde bara bestämma mig för ett svar.
    Ibland känns det bara liksom att man står ensam i världen, min "bästis" har gjort någonting riktigt hemskt mot mig nyligt. Eller det sommaren 2012 men det var bara för c 1 och en halv månad sedan som jag reagerade riktigt hårt när hon bokstavligt talat frågade om jag skulle äta min döda katt.
    Hon skriver om mig på sociala media som ask att hon bryr sig inte, vi var ändå aldrig bästisar och hon har det mycket bättre utan mig. Hon skrev till mig att jag var en idiot och att om hon kunde skulle hon aldrig gett mig min födelsedagspresent. Sprider mina saker och förstorar dom. Jag tror hon vill mig det värsta.
    Min bästis är bästis med hon fortfarande så ibland är jag lite utanför.
    Dom andra tjejerna i klassen tycker jag är konstig, killarna tycker inte om mig heller.
    En av dom kastar saker på mig, t.ex russin i mitt hår eller säger fyfan vad ful fu är.
    Bara rakt ut lixom!
    Jag vill så gärna bli en fashion designer men jag ser på mig själv som ful och äcklig även om jag innerst inne vet att jag är inte det. Alla föreslår vuxna men tyvärr så ignorerar vuxna på min skola saker. Dom är ibland i klassrummet när jag får ta skit men dom tänker ungefär "äh hon bryr sig inte"
    det är inte sant för på kväller brukar jag lägga mig ner och bara börja gråta sedan låtsas som att ingenting har hänt för att folk inte ska se mig som "den svaga och jobbiga"
    Det var kanske fel av mig att söka hjälp på internet men internet är typ min bästa vän och jag vet inte vars annars jag får lätta på hjärtat.

Svar på tråden Mobbning?