• MajMamma90

Orolig för kubtest

Någon gång kring vecka 12-13 var jag på mitt första ultraljud, och beslutade mig i samband med detta även för att göra kub.

Jag fick en risk på 1:2000, (vilket jag efter senare efterforskningar insåg  var ganska lågt med tanke på min relativt unga ålder). Har dessutom läst/hört om andra som har varit äldre och fått betydligt högre siffror än så.  

När jag frågade bm om vad det bästa resultatet kunde bli, viftade hon bort min fråga och tyckte att jag skulle vara nöjd med dessa siffror. Hon berömde dessutom resultatet som ultraljudet hade visat. Då jag var naiv nog att helt förlita mig på hennes erfarenhet och kompetens, pustade jag ut och kunde äntligen glädjas av graviditeten på riktigt.

Nu är jag i vecka 20, och har varit på ytterligare ett ultraljud (även det med bra resultat), men kan  trots det inte släppa oron som av någon anledning ständigt har börjat infinna sig hos mig på senare tid.

Jag ångrar grovt att jag förlitade mig så pass mycket på bms ord att jag inte ens övervägde att läsa på mer om både foster och moderkaksprov...  

Nu är det vad jag har förstått alldeles för sent att göra abort ifall något av de  testen skulle visa att något var fel..  :(

Skulle uppskatta ifall någon i ungefär samma ålder med liknande resultat kunde svara mig (andra är förstås också välkomna att ge sin synpunkt på det hela).

Hur tog ni det, och fick ni friska barn ifall ni valde att slutföra graviditeten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-11 12:01
    Jag fyller 23 inom ett par dagar..

• Svar på tråden Orolig för kubtest
  • Sarus85
    Fenna skrev 2013-12-11 19:40:52 följande:

Om man räknar pa alla 20-aringar är risken i snitt 1:1000 för DS, sa du har en lägre risk än genomsnittet. Hade du valt att ga vidare med mkp eller fvp hade du fatt ett säkrare svar, men haft en viss missfallsrisk, större än risken för DS. Jag vet inte vad som hade varit rätt för dig, men hade mkp och fvp bara haft fördelar hade alla gjort det.

Precis så menar jag! För alla 20 åringar är risken 1:1000. Du har 1:2000 dvs bättre utgångsläge än innan test. Rent sannolikt!

Tror fvp och Mkp har en risk på 1:100. Så mycket större risk att du skulle få missfall än ett barn med DS.
  • frida03

Förstår inte grejen med att göra detta test om båda föräldrarna är friska och ingen har någon med sjukdom i släkten. Bara ett onödigt orosmoment!!
    Kan förstå om man vill göra det om man gravid och något äldre men är du 20-30 år så... 

• MajMamma90
    frida03 skrev 2013-12-19 20:54:39 följande:
    Förstår inte grejen med att göra detta test om båda föräldrarna är friska och ingen har någon med sjukdom i släkten. Bara ett onödigt orosmoment!!
    Kan förstå om man vill göra det om man gravid och något äldre men är du 20-30 år så... 
    Man kan få ett utvecklingsstört barn oavsett ålder och sjukdomstillstånd... Även om riskerna inte är så jättestora, finns chansen där ändå.
  • Happy14

Jag gjorde det idag, fick 1:1519 inget jag blev jättenöjd över heller! Men hon sa också att det var jättebra.

Ultraljudet såg super bra ut, näsben fanns och nackspalten var 1,6 mm.

Jag är 29 år.

Måste medge att jag kände mig lite uppgiven som sagt, men min man tyckte det var bra. Men jag är orolig av mig!!
    Har ett friskt barn sedan tidigare, honom gjorde jag inget test med, då var jag 21 år.

Vet ej om jag skall gå vidare med fler test eller ej... Är v.13.

• Fannypack

Jag fick lägsta sannolikheten, 1:20000, längre än så räknar tydligen inte programmet.

1:2000 är en pytteliten chans! Om du gillar att oroa dig så finns det massor med avvikelser som har betydligt större sannolikhet än så (och som inte kan upptäckas med fosterdiagnostik). Nu tror jag inte att du gillar att orora dig, så släpp det, bara.

• MajMamma90
    Happy14 skrev 2014-01-07 16:07:28 följande:
    Jag gjorde det idag, fick 1:1519 inget jag blev jättenöjd över heller! Men hon sa också att det var jättebra.

Ultraljudet såg super bra ut, näsben fanns och nackspalten var 1,6 mm.

Jag är 29 år.

Måste medge att jag kände mig lite uppgiven som sagt, men min man tyckte det var bra. Men jag är orolig av mig!!
    Har ett friskt barn sedan tidigare, honom gjorde jag inget test med, då var jag 21 år.

Vet ej om jag skall gå vidare med fler test eller ej... Är v.13.
    Det hade visst uppstått oklarheter mellan mig och bm (efter att jag beslutat mig för att ringa dit och följa upp resultaten). 

De undersöker tydligen tre diagnoser, fick 1: 20 000 på de 2 första och 1: 4500 eller 1:4700 för ds. 

Jag är fortfarande inte lugn med ds resultatet (speciellt med tanke på att jag bara var 22 när testet togs), och undrar hur det kan komma sig att siffrorna är så mycket lägre där jämfört med med de 2 första jag fick.  

Ultraljuden såg fina ut här med, men man har ju nojjat upp sig rejält efter att ha läst alla skräckhistorier om kromosomavvikelser trots fina siffror på kub.

Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden, hade jag utan tvekan hoppat kub (då det för min del bara skapade oro och inte gav några direkta svar) och gått direkt på mkp eller fvp.  

Min sambo resonerar precis som din man, men jag själv oroar mig över det dagligen då kub bara är en sannolikhetssiffra, och 10 % av alla barn med downs syndrom inte hittas..

Man vet aldrig om man själv kommer dra den nitlotten, och eftersom det här barnet kommer att bli en stor omställning för mig i livet, hade jag velat ha svar svart på vitt så man hade kunnat ta ställning till hur saker kommer bli och inte leva i ovisshet fram till förlossningen.

Önskar dig lycka till vad du än beslutar dig för att göra
  • Sinni
    MajMamma90 skrev 2014-01-07 16:36:45 följande:
    Det hade visst uppstått oklarheter mellan mig och bm (efter att jag beslutat mig för att ringa dit och följa upp resultaten). 

De undersöker tydligen tre diagnoser, fick 1: 20 000 på de 2 första och 1: 4500 eller 1:4700 för ds. 

Jag är fortfarande inte lugn med ds resultatet (speciellt med tanke på att jag bara var 22 när testet togs), och undrar hur det kan komma sig att siffrorna är så mycket lägre där jämfört med med de 2 första jag fick.  

Ultraljuden såg fina ut här med, men man har ju nojjat upp sig rejält efter att ha läst alla skräckhistorier om kromosomavvikelser trots fina siffror på kub.

Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden, hade jag utan tvekan hoppat kub (då det för min del bara skapade oro och inte gav några direkta svar) och gått direkt på mkp eller fvp.  

Min sambo resonerar precis som din man, men jag själv oroar mig över det dagligen då kub bara är en sannolikhetssiffra, och 10 % av alla barn med downs syndrom inte hittas..

Man vet aldrig om man själv kommer dra den nitlotten, och eftersom det här barnet kommer att bli en stor omställning för mig i livet, hade jag velat ha svar svart på vitt så man hade kunnat ta ställning till hur saker kommer bli och inte leva i ovisshet fram till förlossningen.

Önskar dig lycka till vad du än beslutar dig för att göra
    Jag skulle nog gissa på att anledningen till stor skillnad i siffrorna mellan T13,18 och till T21 beror på att trisomierna 13 och 18 är helt enkelt ovanligare än T21. Därför blir det skillnad på risksiffrorna. Det är min gissning som sagt.

Du har jättebra siffror även för T21. Som sagt - tänk dig att den siffran ändras till "antal gravida kvinnor i din ålder" - då är det 1 på 4500 som har ett barn med ds-diagnos. Det är inte så dåliga odds =). Men ja, visst har du rätt i att kuben bara är en sannolikhetssiffra. Och att kuben i många fall förvirrar mera än lugnar....
    Lycka till med din graviditet och hoppas oron släpper!
  • Happy14
    Sinni skrev 2014-01-08 15:31:54 följande:
    Jag skulle nog gissa på att anledningen till stor skillnad i siffrorna mellan T13,18 och till T21 beror på att trisomierna 13 och 18 är helt enkelt ovanligare än T21. Därför blir det skillnad på risksiffrorna. Det är min gissning som sagt. Du har jättebra siffror även för T21. Som sagt - tänk dig att den siffran ändras till "antal gravida kvinnor i din ålder" - då är det 1 på 4500 som har ett barn med ds-diagnos. Det är inte så dåliga odds =). Men ja, visst har du rätt i att kuben bara är en sannolikhetssiffra. Och att kuben i många fall förvirrar mera än lugnar.... Lycka till med din graviditet och hoppas oron släpper!

Jag vet varför de var höga på de andra två, det är för att det kan tyda på det om värdet ligger under på papp-a och det gjorde inte mitt, är hcg högt riskerar man ds.
  • Sinni
    Happy14 skrev 2014-01-08 16:07:05 följande:

Jag vet varför de var höga på de andra två, det är för att det kan tyda på det om värdet ligger under på papp-a och det gjorde inte mitt, är hcg högt riskerar man ds.
    Aha, så kan det vara. Jag hade normalt hcg men lågt Papp-a - dvs halva av normalvärdet. (och fick en T21-diagnos)
    En hel vetenskap det där med prover och analyser =). Tur att läkarna vet vad de gör =).
  • Happy14
    Sinni skrev 2014-01-08 18:37:46 följande:
    Aha, så kan det vara. Jag hade normalt hcg men lågt Papp-a - dvs halva av normalvärdet. (och fick en T21-diagnos) En hel vetenskap det där med prover och analyser =). Tur att läkarna vet vad de gör =).

Ja, jag bara önskar någon kunde förklara mitt värde. Jag har ju hypersemis också, jag får för mig att det kan hänga ihop Men det är det ingen som har sagt.
  • Sinni
    Happy14 skrev 2014-01-08 19:04:10 följande:

Ja, jag bara önskar någon kunde förklara mitt värde. Jag har ju hypersemis också, jag får för mig att det kan hänga ihop Men det är det ingen som har sagt.
    Kanske du kan boka en tid hos en läkare som kan reda ut begreppen lite? Kolla med din bm om hon tror att läkaren skulle kunna vara till hjälp för dig?
  • Happy14
    Sinni skrev 2014-01-08 20:12:15 följande:
    Kanske du kan boka en tid hos en läkare som kan reda ut begreppen lite? Kolla med din bm om hon tror att läkaren skulle kunna vara till hjälp för dig?

Jag gjorde testet privat så inte hos min ordinarie bm men jag ska prata med henne också. Den som gjorde kuben verkade väldigt proffsig dock gick igenom allt på ul och visade och förklarade, och inte ens Hon kunde förklara så är hoppet lågt tyvärr.
Svar på tråden Orolig för kubtest