Orolig för kubtest
MajMamma90 skrev 2014-01-07 16:36:45 följande:
Det hade visst uppstått oklarheter mellan mig och bm (efter att jag beslutat mig för att ringa dit och följa upp resultaten). De undersöker tydligen tre diagnoser, fick 1: 20 000 på de 2 första och 1: 4500 eller 1:4700 för ds.
Jag är fortfarande inte lugn med ds resultatet (speciellt med tanke på att jag bara var 22 när testet togs), och undrar hur det kan komma sig att siffrorna är så mycket lägre där jämfört med med de 2 första jag fick.
Ultraljuden såg fina ut här med, men man har ju nojjat upp sig rejält efter att ha läst alla skräckhistorier om kromosomavvikelser trots fina siffror på kub.
Hade jag kunnat gå tillbaka i tiden, hade jag utan tvekan hoppat kub (då det för min del bara skapade oro och inte gav några direkta svar) och gått direkt på mkp eller fvp.
Min sambo resonerar precis som din man, men jag själv oroar mig över det dagligen då kub bara är en sannolikhetssiffra, och 10 % av alla barn med downs syndrom inte hittas..
Man vet aldrig om man själv kommer dra den nitlotten, och eftersom det här barnet kommer att bli en stor omställning för mig i livet, hade jag velat ha svar svart på vitt så man hade kunnat ta ställning till hur saker kommer bli och inte leva i ovisshet fram till förlossningen.
Önskar dig lycka till vad du än beslutar dig för att göra
Du har jättebra siffror även för T21. Som sagt - tänk dig att den siffran ändras till "antal gravida kvinnor i din ålder" - då är det 1 på 4500 som har ett barn med ds-diagnos. Det är inte så dåliga odds =). Men ja, visst har du rätt i att kuben bara är en sannolikhetssiffra. Och att kuben i många fall förvirrar mera än lugnar....
Lycka till med din graviditet och hoppas oron släpper!