• Anonym (Orolig)

är detta okej???

Hej! Jag undrar vad ni tycker om att en bonuspappa duschar med en fyra årig dotter, han tvålar in kroppen på henne, ska tillägga att hon tvättar håret & kroppen själv, tittar såklart & visar var hon glömt & så.
    Men att en bonuspappa tvålar in henne känns väldigt oroligt. Vad ska man göra???

• Svar på tråden är detta okej???
  • Fiamedbarn
    Monchichier skrev 2013-12-13 13:40:48 följande:
    Varför skulle det inte vara ett problem? Har man en viss känsla för något så är inte känslan fel.
    Såg en tråd för inte alls länge sedan med en tjej som gick och störde sig rejält på att sambon torkade av munnen direkt efter att ha borstat tänderna, utan att skölja av munnen.
    Detta borde inte ha varit ett problem. Det är inte ett problem för majoriteten av oss, men för henne var det så. Innebär det då att hon inte hade någon befogenhet att känna som hon känner?

Går man och stör sig på något så tar man upp det direkt, med den personen det berör. Det blir mycket lättare så.
    Att ventilera med andra hjälper oftast föga. Speciellt på det här forumet där man mycket sällan får konstruktiva svar. Då blir utgången bara att man antingen känner sig värdelös som "känner fel" eller att man bara blir förbannad på det man stör sig på.
    Och nej. Bara för att man stör sig på något måste man inte kasta det i ansiktet på den det berör! Man får oftast jobba med att hantera det själv helt enkelt. Speciellt om det inte handlar om en nära relation! Såna människor som strör sina åsikter omkring sig jämt och ständigt är rätt respektlösa tycker jag. Då kan man hellre härja på forum eller diskutera saken med någon man har förtroende för först. För att sen fundera på om och hur man ska gå vidare.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Monchichier
    Fiamedbarn skrev 2013-12-13 13:46:06 följande:
    Och nej. Bara för att man stör sig på något måste man inte kasta det i ansiktet på den det berör! Man får oftast jobba med att hantera det själv helt enkelt. Speciellt om det inte handlar om en nära relation! Såna människor som strör sina åsikter omkring sig jämt och ständigt är rätt respektlösa tycker jag. Då kan man hellre härja på forum eller diskutera saken med någon man har förtroende för först. För att sen fundera på om och hur man ska gå vidare.
    Du har en poäng. Men om det nu blir ett så stort problem att man startar en tråd om saken så brukar det oftast 1. Ligga mycket mer bakom och 2. Faktiskt vara en sådan sak som man bör ta upp.
    Därmed inte sagt att man bör ta upp precis allt man stör sig på. 
    Den här tjejen jag nämnde, det kom senare fram att hon hade varit tvungen att gå åratal för att bli av med sina tvångshandlingar och var nu på väg att få ett återfall. Att hon skulle hantera det själv fanns inte på kartan. Hon behövde hjälp av både hennes föräldrar och sambo. Men det krävde ju att hon började prata med dem och ventilera sig till dem.

Allt som oftast är det faktiskt bäst att vara ärlig och rak mot de inblandade när det kommer till sådana här "vad ska man göra åt situationen-trådar"
  • Anonym (nää)

Han är antagligen naken för att han är i duschen?

Detta är alltså en fd make som anser att hans förra frus nye man inte ska få tvåla in hans dotter i duschen. Hur kan detta rimligtvis vara ett problem? Du känner ju inte alls denna man? Du är inte i deras vardag och hur kan du då tycka att det skulle vara något sexuellt i denna situation? Är det för att han inte är hennes biologiska pappa? Är det för att han är man?

Jag har tvålat in och duschat mina bonusbarn många gånger, halvnaken dessutom. Är det konstigt? Eller bara mer ok för att jag är kvinna?

Nej vart är vi på väg idag undrar jag.

Ta ett snack med mamman om detta grämer dig. Men jag tror annat kan ligga bakom, olösta tidigare konflikter som färgar av sig på detta som ju rimligtvis borde vara en helt vanlig vardagssituation i de flesta familjer.

• Anonym (okej)

Enbart med hänsyn till frågan.

JA det är okej. Nakenhet är naturligt och vi vill lära våra barn att inte skämmas för sin nakenhet. Nakenhet är inte samma sak som sexualitet.

En 4-åring kan inte heller fullt ut förväntas sköta sin hygien fullt ut varför man ibland behöver hjälp att tvätta sig.

Jag duschar naken med mina bonusbarn som är 5 och 7. Inte alltid men ibland vill de duscha tillsammans och varför inte??? Är dock kvinna då det tyvärr inte verkar störa folk lika mycket... Stackars män..

• nattregn
    Anonym (okej) skrev 2013-12-13 14:29:24 följande:

Enbart med hänsyn till frågan.

JA det är okej. Nakenhet är naturligt och vi vill lära våra barn att inte skämmas för sin nakenhet. Nakenhet är inte samma sak som sexualitet.

En 4-åring kan inte heller fullt ut förväntas sköta sin hygien fullt ut varför man ibland behöver hjälp att tvätta sig.

Jag duschar naken med mina bonusbarn som är 5 och 7. Inte alltid men ibland vill de duscha tillsammans och varför inte??? Är dock kvinna då det tyvärr inte verkar störa folk lika mycket... Stackars män..

Jag håller med! 

Jag bada och duschar naken med mina bonusbarn 4 och 6 år gamla. Inget konstigt med det.

TS har din dotter antytt att det är något konstigt med att duscha med denna man? Eller hur vet du ens om det?
  • Anonym (Orolig)

Dottern har sagt detta, även storebror har bekräftat det. Han är 6 år & bonuspappan har inte duschat med honom. & självklart kan inte en 4 åring ta hand om sin hygien själv. Men hon är väldigt duktig med att tvätta håret & tvålar in sig själv överallt...tycker det är en väldigt onödig grej att göra, men det är ju vad jag tycker såklart!

• Anonym (Ägg)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-14 00:16:53 följande:

Dottern har sagt detta, även storebror har bekräftat det. Han är 6 år & bonuspappan har inte duschat med honom. & självklart kan inte en 4 åring ta hand om sin hygien själv. Men hon är väldigt duktig med att tvätta håret & tvålar in sig själv överallt...tycker det är en väldigt onödig grej att göra, men det är ju vad jag tycker såklart!

Jag håller med ,oavsett om det är en kvinna eller man!!
  • Anonym (nja)

Jag hör till falangen som tycker att nakenhet är naturligt, så jag ser inget problem i den här situationen. Däremot ska det ju inte ske om dottern upplever det som obehagligt, men det finns det inga tecken på i tråden, utan det är nog mest TS som inte tycker om det.

Om bonuspappan är naken lär det synas rätt väl att det inte rör sig om något sexuellt tänker jag också...

• Anonym (nää)

Jag tycker att det är ni som ser detta som något sexuellt som har något fel i ert tankesätt. För de flesta är detta synnerligen normalt och det är ju ni som har snuskig fantasi som ser något sexuellt i att tvätta en fyraåring i duschen. Fy.....

• Anonym (Ägg)
    Anonym (nää) skrev 2013-12-14 10:59:42 följande:

Jag tycker att det är ni som ser detta som något sexuellt som har något fel i ert tankesätt. För de flesta är detta synnerligen normalt och det är ju ni som har snuskig fantasi som ser något sexuellt i att tvätta en fyraåring i duschen. Fy.....

Även vi som blivit utnyttjade och haft hemska upplevelser som små?Har vi oxå snuskiga tankar?Du va ta mig fan den dummaste idiot jag sett på FL på många år!

VARFÖR ska en man vara naken i duschen tillsammans med en 4årig flicka när han inte är naken i duschen med flickans 6åriga bror????
  • Anonym (nää)
    Anonym (Ägg) skrev 2013-12-14 12:34:55 följande:
    Även vi som blivit utnyttjade och haft hemska upplevelser som små?Har vi oxå snuskiga tankar?Du va ta mig fan den dummaste idiot jag sett på FL på många år!
    VARFÖR ska en man vara naken i duschen tillsammans med en 4årig flicka när han inte är naken i duschen med flickans 6åriga bror????
    TS verkar inte ha blivit utsatt för sexuella övergrepp och de flesta har inte det i bagaget. Kanske för att en sexåring klarar det mesta själv? En som är fyra år kan behöva hjälp med att tvätta sig. Helt naturligt!
  • j8506

Hej,

Jag har 2 bonus ungar på 5 och 10 år, Visst det är väl "ok" att duscha med sina plastbarn i guess det är ju som sagt en naturlig grejj.

Jag personligen skulle tycka det känns lite kymit så jag gör det inte.

• Brumma

Jag har blivit utnyttjad som liten och nej, jag ser inget fel i att han duschar med och hjälper att tvåla in en fyraåring så länge det inte ligger annat bakom. Att ropa sexuellt utnyttjande o pedofili enbart för att man är nakna tillsammans är helt fel enligt mig. Det är att låsa barnen o lägga över min oro o mina rädslor på barnen. Det är även det ett sorts övergrepp. Vi som blivit utsatta som barn har em. del mer att jobba med men jag tror det är viktigt både för vår egen skull och framförallt för våra barns skull att inte överföra våra upplevelser på dem.

Finns det däremot ngt som tyder på övergrepp så skall man naturligtvis agera men inte enbart för detta, absolut inte.

Här hemma har vi en väldigt naturlig syn på nakenhet o jag duschar fortfarande ibland med min tonåriga bonusdotter - dock är ju det efter bastu så det kanske inte räknas?

Tvåla in henne har jag ju inte gjort på många år men en bra bit över fyra var hon allt innan hon klarade av den biten själv.

Både jag o pappan duschar o badar med vår snart fyraåriga son - det hoppas jag att vi fortsätter med ett bra tag till :)

Att han skulle klara av den hygieniska biten själv känns milslångt bort - inte en chans...

Så länge barnen är bekväma med det ser jag absolut inget problem med att duscha/vara naken med dem.

Bättre att lära dem att nakenhet är ngt naturligt och att deras kroppar är deras.
  • Brumma

Just det ja, antagligen för att fyraåringen inte ännu klarar av att sköta hygienen tillräckligt än medans sexåringen är tillräckligt gammal för att klara det.

Det kan även vara så enkelt att fyraåringen är bekväm med det o tycker det är mysigt/roligt (vi har alltid supermysigt i duschen, pratar o skrattar - det är "vår" stund) och sexåringen inte gör det.
  • willy
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-13 12:40:33 följande:
    Hej! Jag undrar vad ni tycker om att en bonuspappa duschar med en fyra årig dotter, han tvålar in kroppen på henne, ska tillägga att hon tvättar håret & kroppen själv, tittar såklart & visar var hon glömt & så. Men att en bonuspappa tvålar in henne känns väldigt oroligt. Vad ska man göra???
    min bonusdotter är 5 nu och jag fortfarande hjälper henne...jag duschar inte samtidigt dock, men bara pga bekvämlighet...hon kommer ofta in medans jag duschar, har sett mig naken miljon gånger och det är no big deal...så länge du inte misstänker han kan vara pedofil så ser jag inget problem..
  • Fiamedbarn
    Brumma skrev 2013-12-14 14:51:09 följande:
    Jag har blivit utnyttjad som liten och nej, jag ser inget fel i att han duschar med och hjälper att tvåla in en fyraåring så länge det inte ligger annat bakom. Att ropa sexuellt utnyttjande o pedofili enbart för att man är nakna tillsammans är helt fel enligt mig. Det är att låsa barnen o lägga över min oro o mina rädslor på barnen. Det är även det ett sorts övergrepp. Vi som blivit utsatta som barn har em. del mer att jobba med men jag tror det är viktigt både för vår egen skull och framförallt för våra barns skull att inte överföra våra upplevelser på dem.
    Finns det däremot ngt som tyder på övergrepp så skall man naturligtvis agera men inte enbart för detta, absolut inte.
    Här hemma har vi en väldigt naturlig syn på nakenhet o jag duschar fortfarande ibland med min tonåriga bonusdotter - dock är ju det efter bastu så det kanske inte räknas?
    Tvåla in henne har jag ju inte gjort på många år men en bra bit över fyra var hon allt innan hon klarade av den biten själv.
    Både jag o pappan duschar o badar med vår snart fyraåriga son - det hoppas jag att vi fortsätter med ett bra tag till :)
    Att han skulle klara av den hygieniska biten själv känns milslångt bort - inte en chans...
    Så länge barnen är bekväma med det ser jag absolut inget problem med att duscha/vara naken med dem.
    Bättre att lära dem att nakenhet är ngt naturligt och att deras kroppar är deras.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
Svar på tråden är detta okej???