• A79

katten spyr upp allt

Katten har spytt 3 dagar i rad.
    Spytt upp all mat inga hårbollar utan mat!
    Man ser maten, ser likadan ut som innan han åt upp den..
    Kan inte vara bra va?

• Svar på tråden katten spyr upp allt
  • Birmafröken

Kräks katten upp all mat den äter varje gång den äter och har gjort det i 3 dagar måste ni uppsöka veterinär akut, eftersom det kan bero på ett stopp i tarmen, vilket blir allvarligare ju längre man dröjer med att åtgärda det. Åtgärdas det inte kan katten dö. När bajsade katten senast? Hur har avföringen varit?

• A79

Han har kräkts 1 gång varje dag 3 dagar i rad han bajsar som vanligt. Han gör såhär ibland vilket oroar mig!! Vi köper olika foder för att hitta det rätta men verkar inte spela så stor roll. Det är en innekatt.

• nemo1
    A79 skrev 2013-12-13 16:35:14 följande:
    Han har kräkts 1 gång varje dag 3 dagar i rad han bajsar som vanligt. Han gör såhär ibland vilket oroar mig!! Vi köper olika foder för att hitta det rätta men verkar inte spela så stor roll. Det är en innekatt.
    Man ska inte hålla på och byta foder utan ett nytt foder ska alltid fasas in under ngr veckor. Vad ger ni för foder?
  • Birmafröken
    A79 skrev 2013-12-13 16:35:14 följande:

Om han inte kräks upp allt han äter och om han bajsar normalt är det förmodligen inte något akut.

Hur gammal är han och hur ser hans allmänna kondition ut (vikt , allmäntillstånd och pälskondition)?

Har ni bytt foder rakt av flera gånger den senaste tiden, och vilka foder har ni gett?

Hur är hans aptit?

Hjälper ni honom något med pälsen genom att kamma bort löst hår?

Passerar hår ut med avföringen eller kräks han upp hårbollar?

Att han kräkts upp osmält mat 1 gång per dag i 3 dagar kan bero på att det är något i magsäcken som ligger och stör men som varken vill komma upp eller passera vidare genom tarmen, t.ex. en hårboll.
  • Moss 541

Precis så gjorde min katt också dvs. spydde 1 gång/dag, han åt, bajsade och var för övrigt helt normal. Jag gav den 5 ml Paraffinolja och det var som jag trodde - en hårboll (katten är långhårig) som kom ut bakvägen. MEN det kan ju vara något annat fel så ett veterinärbesök kan nog vara på sin plats. Hoppas allt går bra med kissen!

• Birmafröken
    Moss 541 skrev 2013-12-13 20:58:50 följande:
    Precis så gjorde min katt också dvs. spydde 1 gång/dag, han åt, bajsade och var för övrigt helt normal. Jag gav den 5 ml Paraffinolja och det var som jag trodde - en hårboll (katten är långhårig) som kom ut bakvägen. MEN det kan ju vara något annat fel så ett veterinärbesök kan nog vara på sin plats. Hoppas allt går bra med kissen!

En parentes här, men egentligen är det inte så bra att använda paraffinolja utan det är bättre med t.ex. Lactulos eller psylliumfrön.

Paraffinolja är helt smaklöst vilket kan leda till att paraffinet hamnar i fel strupe p.g.a. utebliven sväljreflex, vilket i sin tur kan leda till lunginflammation.
  • flygarhund

Min katt hade en förstoppning långt uppe i tarmen, kräktes hela tiden. Vi fick loss det med paraffin och massage.

• A79

Han har iaf inte spytt mer än så länge.
    Som sagt, ibland gör han såhär kanske 1 gång per år att han spyr upp maten.
    För det mesta är det hårbollar såklart.
    Vi vet inte vad han är för ras då vi fick /köpte honom från ett katthem.
    Tror att det är nogon blandning mellan norsk skogskatt & något annat.
    Mycke päls äter med god aptit vad man än ger honom.
    Han är 11år gammal & såklart har vi inte bytt foder hipp som happ som någon här trodde.
    Han dricker mycket vatten & är till synes frisk & go & mysig.. ser inga fel bara att han ca 1 gång per år vill spy upp maten.

• Excentriskan

Om katten äter för mycket torrfoder på en gång och sen dricker vatten så sväller torrfodret i magen och katten spyr.

Min katt vill ha varierad kost (både torrfoder och blötmat). Får hon inte blötmat så börjar hon spy av torrfodret (eftersom hon då stoppar i sig för mycket av det).

En katt jag hade tidigare kunde ibland bli känslig för mat. Då fick man ge mild mat under en vecka ungefär (kokt fisk, räkor) tills magen lugnat sig. Sen gick det bra med den vanliga maten igen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Birmafröken

Med den där pälsen får han säkert i sig mycket hår som ligger och retas i magsäcken, så jag gissar att kräkningarna beror på det även om det bara är mat som kommer upp.

Om han bara har det här problemet en gång per år, verkar det vara ett väldigt lindrigt problem, men ni kan ju hjälpa honom genom att kamma bort löst hår och underull med en bra stålkam. Man kan även ge kattmalt eller psylliumfrön för att hjälpa hår att passera genom tarmen.

Att han dricker mycket är bra, men med tanka på hans relativt höga ålder får ni vara uppmärksamma på om han börjar dricka onormalt mycket. Ökad törst är nämligen ett av de första symtomen på flera åldersrelaterade sjukdomar som t.ex. diabetes, njursvikt och sköldkörtelproblem.

• A79

Tack för alla era svar & tips!
    Nu känner man sig lite lugnare ang detta.
    Han är verkligen den goaste & finaste!! Hjärta

• A79

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR till er alla kattälskare Tomte

• annaba

Om man behöver ge paraffinolja kan man med fördel blanda den med något som smakar så att katten förstår att den ska svälja, t ex lite olja från en tonfiskburk, just för att undvika att katten istället drar ner det i luftstrupe och lungor. Har en katt som lite nu och då blir förstoppad och brukar använda laktulos som förstahandsalternativ, om det inte ger resultat paraffinolja och som sista utväg veterinär för hjälp med lavemang. 

Svar på tråden katten spyr upp allt