• Umbria

När gick ni frán en till tvá sovstunder?

Min son är 13 mánader och har alltid varit svár med sömnen. Sá fort nágot börjat funka, dyker ett nytt problem upp. Just nu har han börjat med att bli arg dá det är dags för att sova eller sá blir han flamsig och vill busa... Har hört att detta kan hända runt ett árs álder, och att sovmönstret kan förändras mycket nu. Jag frágade barndoktorn om att bara láta honom sova en gáng pá dagen, men hon sa att tvá dagsvilor är fortfarande är det ideala. När gick ni frán en till tvá sovstunder? Om man byter till en vila och den faller ganska tidigt pá dagen, hur länge kan man "hálla uppe" en 1-áring? (fattar att det är väldigt individuellt, men skulle vilja veta hur ni gör. Jag känner att 6-7 timmar oftast är gränsen innan övertrötthet). Kommentera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 07:06
    Hoppsan! Jag menade ju sá klart frán tvá till en sovstund.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När gick ni frán en till tvá sovstunder?
  • Umbria

Tack för alla svar! Vi provar oss fram, men som jag skrev, vi har alltid haft det kämpigt med sömnen och sá fort nágot funkar, händer nágot nytt som vänder upp och ner pá rutinerna...  Vi har växlat mellan tvá och en sovstund beroende pá när sonen vaknar, men det blir ofta sá att en sovstund leder till att han vaknar mycket mer pá natten och att han vaknar tidigt pá morgonen, och dá blir det tvá sovstunder nästa dag tills han sá smáningom vaknar sent en dag, och sen snurrar det runt sá. Egentligen är det inte sá att jag har svárt att hálla honom uppe, tvärtom har han aldrig kunnat somna själv och jag har fátt styra upp sovrutinerna för att han ska sova överhuvudtaget. De senaste mánaderna har det funkat jättebra att gunga till sömns i famnen dag som natt, men nu kämpar han emot jättemycket tills han väl somnar och dá sover han jättebra, lite för bra (1-2h x2 pá dagen, fár ibland väcka honom vid 17 för att annars blir det supersent sen). Att försöka söva när han inte vill, och sedan behöva väcka honom känns klart helt fel, samtidigt sá vet jag att fár han inte hjälp pá traven att sova, sover han inte alls.  Jag kan tillägga att han aldrig sovit en hel natt, vaknar ca varannan var tredje timme, och att jag försöker trappa ner pá amningen för att jag vill sluta, men han kämpar emot bra där ocksá.

Alla barn är olika, självklart. En del somnar hur bra som helst, varsomhelst, men tyvärr ingár inte min son i den gruppen. Jag har alltid utgátt frán hans signaler och därifrán jobbat pá att bygga upp bra sovrutiner, men just nu kan jag inte läsa honom alls bra. Vem vet, han kanske börjar bli mogen att styra själv och känna sig trygg i att somna själv, jag kanske ska släppa lite pá rutinerna och se vad som händer!

• Majken03

Vi vande bort med två till en strax innan hon började på förskolan o hon var då 13 månader.

• Jkpg Deluxe

Båda våra barn var redo för 1 sovstund vid 10 månader...de somnade för natten ca 5-6 timmar efter att de vaknat!

• Fnutte

När vår son var nästan ett år gick vi över till en gång, och vilken skillnad det blivit! Han sover mycket bättre på natten och är gladare på dagarna också. Han brukar sova från 19.30-06.30 ungefär och sen 1-1.5 timma på dagen.

• Emelie578

Runt ett år, det var en period på någon månad när hon växlade mellan ett och två sovpass dagtid beroende på när vi gick upp.

* Liv Linnéa 20110815
  • HokusPokus

Jag tror det är väldigt olika beroende på barnen. Min äldsta var runt 1 när hon började sova 1 gång om dan och runt 3 när hon slutade sova middag helt. Nästa barn började sova 1 gång om dan vid ungefär 7-9 månader och slutade sova middag när hon var drygt ett (14 månader)...
    Hon var helt omöjlig att söva när det var meningen att hon skulle sova en dag och fick vara vaken. Den em/kvällen var hon lika pigg som vanligt, man kunde inte tro att hon inte sovit middag förutom den lilla detaljen att hon kunde sövas lätt vid 19-tiden istället för att kämpa emot fram till 22. Efter det skippade vi att söva henne dagtid. Hände några få gånger att hon somnade redan vid 18 men oftast var hon pigg och glad hela dagen och sov sen på natten.
    Så... Min erfarenhet är att barn är olika och att "mallen" inte alltid stämmer. Prova! Och se om det funkar.

• Bling1975

Vi började gradvis gå över till en vila under sommaren innan förskolestarten så det inte skulle bli för mycket nytt på hösten. Hon var väl ca 15 månader när vi började och det fungerade ganska bra, lite svårt att hålla henne vaken till 19 i början men vi hade ganska lugna kvällar och läste mycket istället för att studsa omkring tills hon började sova lite längre pass. Tidsmässigt sover hon lika länge, men nu 1,5-2 h vid ett tillfälle istället för 45-60 min vid två.

• Apopan

Har alltid bara haft 1 sovstund, något mer har han inte gått med på. För ca 4månader sedan, när han var 18månader, så tog vi bort sovstunden helt. Och nu sover han äntligen mer än 9h natten och går att natta innan klockan tio på kvällen/natten.

• Barbamama08

När hon var bebis lät jag bara henne sova lite när hon själv kände för det. Hon somnade i alla fall sedan på kvällen... Har inget minne av att hon någonsin har haft två sovstunder. Absolut inte efter ett halvår i alla fall. Vid ett sov hon inget alls på dagarna, eller bara en kort stund i så fall.

Nu är hon snart två och på dagis låter de henne sova alldeles för länge. Hon är vaken till 23 ibland på kvällen och vaknar vid 7-7:30.

• Apopan
    Barbamama08 skrev 2013-12-15 01:59:41 följande:
    När hon var bebis lät jag bara henne sova lite när hon själv kände för det. Hon somnade i alla fall sedan på kvällen... Har inget minne av att hon någonsin har haft två sovstunder. Absolut inte efter ett halvår i alla fall. Vid ett sov hon inget alls på dagarna, eller bara en kort stund i så fall.

Nu är hon snart två och på dagis låter de henne sova alldeles för länge. Hon är vaken till 23 ibland på kvällen och vaknar vid 7-7:30.
    Men säg till dem att hon inte skall sova under sovstunden alls då? Kanske blir lättare för dem och kan ju vara värt att prova. Var inga problem med min knodd. Han är uppe med de äldre barnen, och ibland får han vara utomhus till och med, vilket han älskar. Han är inte särskilt trött när han kommer hem ändå... men så går han bara korta dagar, förstås. :)
  • Barbamama08
    Apopan skrev 2013-12-15 10:03:20 följande:
    Men säg till dem att hon inte skall sova under sovstunden alls då? Kanske blir lättare för dem och kan ju vara värt att prova. Var inga problem med min knodd. Han är uppe med de äldre barnen, och ibland får han vara utomhus till och med, vilket han älskar. Han är inte särskilt trött när han kommer hem ändå... men så går han bara korta dagar, förstås. :)
    De förstår inte. Har sagt det förut, men de har tittat ned i golvet och sagt att hon måste det, för att annars skulle hon inte orka. Jag har sagt att hon kan somna vid 23 och att det är jättejobbigt och stressigt för mig som är ensamstående och pluggar att inte ha någon möjlighet alls att plugga på kvällarna men då har de sagt att jag borde lägga henne i min säng och lyfta över henne när hon har somnat eller liknande. Problemet är ju att hon inte alls är trött! Det går ju inte att lägga henne då, så hon är uppe och hoppar i soffan hela kvällen istället. Efter det har jag fått höra att de har börjat låta barnen som hämtas efter 16 sova extra länge. Suck... Men jag ska försöka säga till om det igen.
  • HokusPokus

Barbamama08,
    Säg till dagis att de åtminstone ska testa, att om det inte funkar är du beredd att backa. Jag tror många fsk-lärare är vana vid föräldrar som vill att dagis ska vänja av barnen vid middagsvila eller nåt.
    När min yngsta började på dagis som tvååring sa jag att hon inte sovit middag sen hon var ett men de envisades med att hon garanterat kommer behöva sova på dagis för att det är såå mycket jobbigare för barnen än att gå hemma. Jag sa ok, vi ger det en vecka, under den tiden fixar jag fram sängkläder som jag skickar med direkt om hon behöver/kan sova på dagis. Det tog två dagar sen sa fröknarna: -oj, det märks ju inte ens att hon inte sovit trots att hon är så liten...

• Mrs Firren

Vårt senaste barn gick över till en sovning när hon var åtta månader. Hon somnade inte på kvällarna så vi var tvungna att begränsa dagssömnen till bara en gång. Hon fick dock sova så mycket som hon behövde, vi väckte henne inte när hon var så pass liten.

Svar på tråden När gick ni frán en till tvá sovstunder?