• Umbria

När gick ni frán en till tvá sovstunder?

Min son är 13 mánader och har alltid varit svár med sömnen. Sá fort nágot börjat funka, dyker ett nytt problem upp. Just nu har han börjat med att bli arg dá det är dags för att sova eller sá blir han flamsig och vill busa... Har hört att detta kan hända runt ett árs álder, och att sovmönstret kan förändras mycket nu. Jag frágade barndoktorn om att bara láta honom sova en gáng pá dagen, men hon sa att tvá dagsvilor är fortfarande är det ideala. När gick ni frán en till tvá sovstunder? Om man byter till en vila och den faller ganska tidigt pá dagen, hur länge kan man "hálla uppe" en 1-áring? (fattar att det är väldigt individuellt, men skulle vilja veta hur ni gör. Jag känner att 6-7 timmar oftast är gränsen innan övertrötthet). Kommentera gärna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-14 07:06
    Hoppsan! Jag menade ju sá klart frán tvá till en sovstund.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När gick ni frán en till tvá sovstunder?
  • Fosse

När barnet var omkring 1 år så gick vi ner till en sovstund om dagen.
    Barnet sov då från halv 8 på kvällen till 6-7 på morgonen och sen mellan 11.30 (ca) - 13.30.

Runt 1.5 så sov barnet runt 1.5 timme på dagen och sen har det succesivt blivit mindre och nu vid 2,5 så sover barnet ibland upp till 45 min och vissa dagar inte alls. På dagis har vi gått från sovstund till "vila" med musik. Ibland somnar barnet på vilan, ibland inte.

Man måste lyssna på barnet och anpassa sovstunderna, BVC kan ju ge generella rekommendationer men alla barn är olika och har olika sömnbehov.
     Ni får prova er fram till vad som funkar för ert barn.

• Umbria
    rockaroll skrev 2013-12-14 06:18:19 följande:
    Menar du inte när vi hick från två till en sovstund?
    Jo men självklart! ooops S) Skyller pá att det är sent i min tidszon...

• hundtok

Vid 8-9 månader (ca 1,5 timmar ) och sen natt 18.30-06.00.

Nu vid 2,5 år sover hon oftast inte alls och natt 19.15-06.00.

• Vinterankan

Det ena barnet vid 9 månader och det andra vid 1. Men de har båda rätt litet sömnbehov, framförallt det äldsta. När de gick till 1 sovstund på 1-1,5 timmar så blev det ca 10 timmars sömn på natten. Äldsta slutade sova helt på dagen ungefär varannan dag vid 1,5 och aldrig från 2. Sov 7-8 timmar per natt när hon sov på dagen och 10 annars. Mer än 10,5 timmar på natten har bara hänt i undantagsfall för båda barnen. Jag tycker man ska lyssna på sina barn. Är de inte trötta på dagen så kan man inte tvinga fram sömnen och om de är trötta så ska man inte tvinga att vara vaken.

• Whitetrash86

Mina barn har själva valt att bara sova 1 gång vid lunch innan 1 år ålder.

Men oavsett ålder så tycker jag inte att man varken ska tvinga barn att sova eller vara vakna. Är han pigg och glad så låt honom vara vaken och är han trött så låt honom sova.
    Det är inte ovanligt att barn vid denna tid vill vara vakna längre än vad dom egentligen orkar, så bli inte förvånad om han sova 1 gång på månad och 2 gånger på tisdag för att sen sova 1 gång igen på onsdag osv... innan han hittar balansen.

• Natulcien

Konstigt uttalande av en barnläkare!? Det är ju naturligtvis individuellt.

Vi växlade mellan 1-2 sovstunder under en ganska lång period mellan 12-14 månader. Det blev lite som det föll sig, och beroende på vad vi gjorde under dagen.
    Men från 14 månader var det alltid endast ett sovpass. Och vi hade inga problem med att hålla vaken. Det var han som styrde det, mer eller mindre. Han var mogen.

• Rosa Fluff

Min sömnstrulande 18 månaders sover oftast fortfarande på 2 gånger. Ca 1 timme per gång. Men han vaknar alltid kl 05.00 på morgonen och lägger sig 19.00 på kvällen, plus många uppvak så han behöver 2 stunder.

• Charlotte N

Vi gick ofta till öppna förskolan på förmiddagen och då var han vaken och lekte där till lunch. Sen åt han lunch innan vi promenerade hemåt och då somnade han i vagnen och sov ganska länge. Gick vi inte till öf kunde han somna på förmiddagen och eftermiddagen och då blev nattsömnen sämre. Runt ett var han då.

• fluu

Runt året någonstans tror jag. De två sovstunderna kortades ner mer och mer så vi tvingade fram en längre sovstund istället så var alla gladare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden När gick ni frán en till tvá sovstunder?