Anonym (... 2) skrev 2013-12-29 11:38:15 följande:
Nä, jag tror det är mycket värre för ett barn att sitta och titta på syskonets julklappshög som är dubbelt så stor och försöka tänka att jag får kanske presenter hos mamma nästa helg... Jag tror inte att ett barn tänker att det är klart att lillasyrran ska få dubbelt så mycket eftersom hon inte ska fira jul nån annanstans nästa vecka... Jag tror att man istället just då blir väldigt medveten om att man inte är lika viktig/omtyckt/mycket värd i den här familjen. Att saker blir olika utanför familjen är inte konstigare än att ett syskon kanske får åka på en roligare klassresa en gång, eller att ett barn får följa med sin kompis familj på cirkus eller nåt, medan det andra barnet inte råkar ha kompisar som bjuder med på roliga saker. Den sortens 'orättvisa' som sker utanför familjen lär sig barn att hantera, det är en del av livet. Men att en förälder medvetet VÄLJER att inte ge lika mycket... DET tror jag är svårt att acceptera :(
Jo absolut! Det var inte riktigt så jag tänkte det heller... Hos oss har vi det så att bonusbarnen är med oss helgen innan jul och då firar vi jul och de får presenter. Då vi får ett gemensamt barn har jag tänkt att det barnet kanske får någon julklapp då (för att inte känna sig utanför) men sedan får ju det barnet sina julklappar på julafton då vi firar med resten av familjen. Jag skulle aldrig dela ut radikalt olika stora klapphögar till olika barn samtidigt, var absolut inte så jag menade!
Anonym (just så) skrev 2013-12-29 11:53:36 följande:
Men det innebär ju att du/ni ser på barnens saker och kläder som era och inte deras. När barnen får födelsedagspresenter/julklappar så måste de själva få bestämma var och när de vill använda sakerna. Mina barn tog med sig en del av sina julklappar hem till sin pappa. Kanske stannar de där för alltid, kanske kommer de tillbaka hit. Det är deras val.
Jag kan förstå din inställning om det är så att bonusmamman förbjuder barnen att ta med sig sakerna hem igen till dig/er men inte om det är barnens eget val.
Jag ser det som så, att genom att göra såhär slipper vi höra gnäll och gråt varje helg då det ena barnet kommit ihåg att ta med sina grejer hit, men inte det andra. Det innebär också att jag slipper köpa nya strumpbyxor varje helg för att de glömt de andra hos sin mamma och det innebär att ungarna har rena och hela kläder att sätta på sig, även sina favoritkläder, eftersom de faktiskt finns här då de kommer. Vill också här poängtera att mina bonusbarn är såpass små att de sällan minns sådana här saker själva och deras mamma har inget intresse av att underlätta situationen på något sätt, har aldrig haft det. Det är inte våra saker och kläder, det är deras. Men det är vi som är ansvariga för att barnen har kläder att ha på sig då de är här och det här är det enklaste sättet att göra det på då mamman från första början gjorde klart att hon kommer minsann inte att skicka med några kläder då barnen kommer till oss.