• Anonym (Bonusmamma.)

ska vh bonusen ha lika mycket julklappar som bsrnen som bor på heltid?

Hej.

Diskuterade i veckan med en kompis som oxå har bonusar.
    Jag har en bonus son på 15 år som bara bor hos oss vh. Han har själv valt det.
    Så här är det.

Jag kvinna hade 5 barn innan. 2 av dom bor här på heltid. 3 av dom varannan vecka.
    Sambon har en son som bor här varannan helg.
    Sen har vi ett gemensamt.
    Ska bonusen ha lika mycket julklappar som barnen som bor här på heltid. ??
    Tycker det känns piss att handla dyra saker som han sen tar med sig hem till sin mamma.

Är jag elak som tänker så här.

Hur gör ni bonusfamiljer??

• Svar på tråden ska vh bonusen ha lika mycket julklappar som bsrnen som bor på heltid?
  • Anonym (kp)
    Anonym (yeah) skrev 2013-12-27 21:53:03 följande:
    Jag orkar inte läsa allt men är det varannan vecka eller helg så tycker inte jag de behöver ha lika mycket. Har ett bonusbarn(inga andra barn), när barnet bodde varannan vecka så fick det inte lika mycket grejer som man "normalt" ger till barn... Nu bor det på heltid så nu är det en annan sak. Sen beror det ju på vad den får ungefär hos sin andra förälder. Vi låter inte barnet ta med saker som den fått av oss till sin andra förälder då de bara "försvinner". 

Då får de med andra ord inga julklappar alls utan det ni köper är till er vuxna! Stackars ungar som har det så.
  • Anonym (yeah)
    Anonym (kp) skrev 2013-12-27 21:56:09 följande:

Då får de med andra ord inga julklappar alls utan det ni köper är till er vuxna! Stackars ungar som har det så.
    Nej vi köper inte till oss utan till barnet men vi köper inte till barnets andra förälder för att denne ska kunna snåla^^ slarva bort och sälja det barnet har med sig dit. 
  • Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (yeah) skrev 2013-12-27 21:53:03 följande:
    Jag orkar inte läsa allt men är det varannan vecka eller helg så tycker inte jag de behöver ha lika mycket. Har ett bonusbarn(inga andra barn), när barnet bodde varannan vecka så fick det inte lika mycket grejer som man "normalt" ger till barn... Nu bor det på heltid så nu är det en annan sak. Sen beror det ju på vad den får ungefär hos sin andra förälder. Vi låter inte barnet ta med saker som den fått av oss till sin andra förälder då de bara "försvinner". 
    Håller med om detta! De saker vi köper här ska hållas här, har blivit testat otaliga gånger och de grejer och kläder de tar med sig till bonusmamman hittar tyvärr aldrig tillbaka hit så det har jag börjat hålla hårt på.
  • Anonym (rättvisa)
    Anonym (Bonusmamma 2) skrev 2013-12-28 09:43:05 följande:
    Håller med om detta! De saker vi köper här ska hållas här, har blivit testat otaliga gånger och de grejer och kläder de tar med sig till bonusmamman hittar tyvärr aldrig tillbaka hit så det har jag börjat hålla hårt på.
    När man är 15 år, som grabben i Ts, så vill man inte ha kläder som man inte själv äger och får använda när man vill. Skulle du själv acceptera att besöka dina föräldrar och få saker, men sakerna stannar hemma hos dem, tills du kommer på besök igen? Känns det som om du har fått något då?
  • Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (rättvisa) skrev 2013-12-28 10:07:33 följande:
    När man är 15 år, som grabben i Ts, så vill man inte ha kläder som man inte själv äger och får använda när man vill. Skulle du själv acceptera att besöka dina föräldrar och få saker, men sakerna stannar hemma hos dem, tills du kommer på besök igen? Känns det som om du har fått något då?
    Nej, jag har tänkt att det får bli annorlunda då barnen blir större. Nu är de ännu ganska små och då är det lättare att hålla skillnad på såna där saker. Tycker inte man åt en 15-åring kan ha sådana regler, man måste ju lita på att de kan ta ansvar över sina egna kläder då.

Här har vi haft det som jag skrev ovan eftersom alla kläder försvann till mamman, men om det lämnade något här sa barnen genast "Mamma vill att vi tar tillbaka kläderna". Till sist blev det ju så att allt hamnade vid mamman ändå.

Men då det gäller julklappar och gemensamma barn och sådant håller jag fast vid min åsikt. Jag tycker inte att det gemensamma barnet ska bli åsidosatt och få mindre saker bara för att det råkar ha föräldrar som bor tillsammans.
  • augustisten
    Anonym (Bonusmamma 2) skrev 2013-12-28 12:20:53 följande:
    Nej, jag har tänkt att det får bli annorlunda då barnen blir större. Nu är de ännu ganska små och då är det lättare att hålla skillnad på såna där saker. Tycker inte man åt en 15-åring kan ha sådana regler, man måste ju lita på att de kan ta ansvar över sina egna kläder då.

Här har vi haft det som jag skrev ovan eftersom alla kläder försvann till mamman, men om det lämnade något här sa barnen genast "Mamma vill att vi tar tillbaka kläderna". Till sist blev det ju så att allt hamnade vid mamman ändå.

Men då det gäller julklappar och gemensamma barn och sådant håller jag fast vid min åsikt. Jag tycker inte att det gemensamma barnet ska bli åsidosatt och få mindre saker bara för att det råkar ha föräldrar som bor tillsammans.

Så som du beskriver - att allt lämnas i det hem det "hör hemma i" - är det väl tvärtom superviktigt att alla barn får lika mycket i varje hem? De som har två hem upplever väl inte att de får "mer" om de inte får använda och ta med sakerna som de vill? Jag tycker tex inte att jag har två datorer när jag har en hemma och en på jobbet - trots att båda är bara "mina".

Ska vv- barn alltså ha färre saker än sina syskon hos er bara för att de också har saker i sitt andra hem? Hur tänker du då?
  • Anonym (Bonusmamma 2)
    augustisten skrev 2013-12-28 13:20:29 följande:

Så som du beskriver - att allt lämnas i det hem det "hör hemma i" - är det väl tvärtom superviktigt att alla barn får lika mycket i varje hem? De som har två hem upplever väl inte att de får "mer" om de inte får använda och ta med sakerna som de vill? Jag tycker tex inte att jag har två datorer när jag har en hemma och en på jobbet - trots att båda är bara "mina".
    Ska vv- barn alltså ha färre saker än sina syskon hos er bara för att de också har saker i sitt andra hem? Hur tänker du då?
    Då det gäller kläder och sådant är det väl ganska självklart att de inte behöver lika mycket hos oss som ett barn som bor här hela tiden?!

För övrigt har vi inte vv-system utan vh. Och nej, jag anser att ett barn som vistas i ett hem 4-8 dagar i månaden (vilket väl är rätt vanligt) inte behöver lika mycket grejer där som ett barn som bor där varje dag och inte ibland byter hem och leker med andra leksaker i det andra hemmet...
  • Anonym (... 2)

Alla pratar bara om hur mycket barnen får eller har. Ingen pratar om att GE. För mig handlar julklappar om att ge. Därför tycker jag det är självklart att man ger likvärdigt till alla barn i familjen. Av olika anledningar behöver detta inte nödvändigtvis vara exakt lika många paket eller för exakt samma summa. Men aldrig skulle anledningen vara att ett barn även får presenter av nån annan. Precis som jag inte köper mindre till min man för att han får julklapp på jobbet. Dessutom får han dyra presenter av sina föräldrar alt pengar för mer än vi vanligtvis köper för, medan jag bara får ett julkort av mina. Så med de argumenten så borde jag inte köpa något alls till honom för han får redan så mycket... Och jag borde köpa mindre till mitt äldsta barn för han brukar få något av sin bästa kompis, det får inte min yngsta... Men så fungerar det inte för mig. För jag VILL GE min man julklappar iaf.. Precis som jag vill att min man följer med på semesterresan trots att han varit på flera resor med jobbet. Han går också ofta ut och äter med jobbet, ändå vill jag gärna att han följer med familjen när vi går ut och äter.

För mig är allt det här självklart. Det är givet att man behandlar sina familjemedlemmar lika utan att på märkliga sätt väger in vad som händer utanför familjen. Jag förstår inte varför så många resonerar så annorlunda just när det gäller bonusbarn... Tragiskt :(

• Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (... 2) skrev 2013-12-29 00:24:06 följande:
    Alla pratar bara om hur mycket barnen får eller har. Ingen pratar om att GE. För mig handlar julklappar om att ge. Därför tycker jag det är självklart att man ger likvärdigt till alla barn i familjen. Av olika anledningar behöver detta inte nödvändigtvis vara exakt lika många paket eller för exakt samma summa. Men aldrig skulle anledningen vara att ett barn även får presenter av nån annan. Precis som jag inte köper mindre till min man för att han får julklapp på jobbet. Dessutom får han dyra presenter av sina föräldrar alt pengar för mer än vi vanligtvis köper för, medan jag bara får ett julkort av mina. Så med de argumenten så borde jag inte köpa något alls till honom för han får redan så mycket... Och jag borde köpa mindre till mitt äldsta barn för han brukar få något av sin bästa kompis, det får inte min yngsta... Men så fungerar det inte för mig. För jag VILL GE min man julklappar iaf.. Precis som jag vill att min man följer med på semesterresan trots att han varit på flera resor med jobbet. Han går också ofta ut och äter med jobbet, ändå vill jag gärna att han följer med familjen när vi går ut och äter.
    För mig är allt det här självklart. Det är givet att man behandlar sina familjemedlemmar lika utan att på märkliga sätt väger in vad som händer utanför familjen. Jag förstår inte varför så många resonerar så annorlunda just när det gäller bonusbarn... Tragiskt :(
    Fast du pratar om vuxna människor och där är det nog annorlunda. Tror ni inte att gemensamma barn tycker det känns lite ledsamt då bonusbarnen sedan berättar om allt de fått i det andra hemmet PLUS att de fått lika mycket som barnet själv hemma hos det? Jag tycker det är att särbehandla bonusbarnen och det ska man inte göra...

Men jag håller med dig om att det handlar om att GE. Och jag älskar att ge presenter till mina bonusbarn. Men då vi får ett eget barn kommer jag ändå att ge mer presenter åt honom/henne. För jag vill inte att h*n ska känna sig mindre uppskattad för att h*n råkar ha föräldrar som bor ihop.
  • Anonym (... 2)
    Anonym (Bonusmamma 2) skrev 2013-12-29 09:48:20 följande:
    Fast du pratar om vuxna människor och där är det nog annorlunda. Tror ni inte att gemensamma barn tycker det känns lite ledsamt då bonusbarnen sedan berättar om allt de fått i det andra hemmet PLUS att de fått lika mycket som barnet själv hemma hos det? Jag tycker det är att särbehandla bonusbarnen och det ska man inte göra...

Men jag håller med dig om att det handlar om att GE. Och jag älskar att ge presenter till mina bonusbarn. Men då vi får ett eget barn kommer jag ändå att ge mer presenter åt honom/henne. För jag vill inte att h*n ska känna sig mindre uppskattad för att h*n råkar ha föräldrar som bor ihop.

Nä, jag tror det är mycket värre för ett barn att sitta och titta på syskonets julklappshög som är dubbelt så stor och försöka tänka att jag får kanske presenter hos mamma nästa helg... Jag tror inte att ett barn tänker att det är klart att lillasyrran ska få dubbelt så mycket eftersom hon inte ska fira jul nån annanstans nästa vecka... Jag tror att man istället just då blir väldigt medveten om att man inte är lika viktig/omtyckt/mycket värd i den här familjen. Att saker blir olika utanför familjen är inte konstigare än att ett syskon kanske får åka på en roligare klassresa en gång, eller att ett barn får följa med sin kompis familj på cirkus eller nåt, medan det andra barnet inte råkar ha kompisar som bjuder med på roliga saker. Den sortens 'orättvisa' som sker utanför familjen lär sig barn att hantera, det är en del av livet. Men att en förälder medvetet VÄLJER att inte ge lika mycket... DET tror jag är svårt att acceptera :(
  • Anonym (just så)
    Anonym (Bonusmamma 2) skrev 2013-12-28 09:43:05 följande:
    Men det innebär ju att du/ni ser på barnens saker och kläder som era och inte deras. När barnen får födelsedagspresenter/julklappar så måste de själva få bestämma var och när de vill använda sakerna. Mina barn tog med sig en del av sina julklappar hem till sin pappa. Kanske stannar de där för alltid, kanske kommer de tillbaka hit. Det är deras val.

Jag kan förstå din inställning om det är så att bonusmamman förbjuder barnen att ta med sig sakerna hem igen till dig/er men inte om det är barnens eget val.
  • Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (... 2) skrev 2013-12-29 11:38:15 följande:

Nä, jag tror det är mycket värre för ett barn att sitta och titta på syskonets julklappshög som är dubbelt så stor och försöka tänka att jag får kanske presenter hos mamma nästa helg... Jag tror inte att ett barn tänker att det är klart att lillasyrran ska få dubbelt så mycket eftersom hon inte ska fira jul nån annanstans nästa vecka... Jag tror att man istället just då blir väldigt medveten om att man inte är lika viktig/omtyckt/mycket värd i den här familjen. Att saker blir olika utanför familjen är inte konstigare än att ett syskon kanske får åka på en roligare klassresa en gång, eller att ett barn får följa med sin kompis familj på cirkus eller nåt, medan det andra barnet inte råkar ha kompisar som bjuder med på roliga saker. Den sortens 'orättvisa' som sker utanför familjen lär sig barn att hantera, det är en del av livet. Men att en förälder medvetet VÄLJER att inte ge lika mycket... DET tror jag är svårt att acceptera :(
    Jo absolut! Det var inte riktigt så jag tänkte det heller... Hos oss har vi det så att bonusbarnen är med oss helgen innan jul och då firar vi jul och de får presenter. Då vi får ett gemensamt barn har jag tänkt att det barnet kanske får någon julklapp då (för att inte känna sig utanför) men sedan får ju det barnet sina julklappar på julafton då vi firar med resten av familjen. Jag skulle aldrig dela ut radikalt olika stora klapphögar till olika barn samtidigt, var absolut inte så jag menade!
    Anonym (just så) skrev 2013-12-29 11:53:36 följande:
    Men det innebär ju att du/ni ser på barnens saker och kläder som era och inte deras. När barnen får födelsedagspresenter/julklappar så måste de själva få bestämma var och när de vill använda sakerna. Mina barn tog med sig en del av sina julklappar hem till sin pappa. Kanske stannar de där för alltid, kanske kommer de tillbaka hit. Det är deras val.

Jag kan förstå din inställning om det är så att bonusmamman förbjuder barnen att ta med sig sakerna hem igen till dig/er men inte om det är barnens eget val.
    Jag ser det som så, att genom att göra såhär slipper vi höra gnäll och gråt varje helg då det ena barnet kommit ihåg att ta med sina grejer hit, men inte det andra. Det innebär också att jag slipper köpa nya strumpbyxor varje helg för att de glömt de andra hos sin mamma och det innebär att ungarna har rena och hela kläder att sätta på sig, även sina favoritkläder, eftersom de faktiskt finns här då de kommer. Vill också här poängtera att mina bonusbarn är såpass små att de sällan minns sådana här saker själva och deras mamma har inget intresse av att underlätta situationen på något sätt, har aldrig haft det. Det är inte våra saker och kläder, det är deras. Men det är vi som är ansvariga för att barnen har kläder att ha på sig då de är här och det här är det enklaste sättet att göra det på då mamman från första början gjorde klart att hon kommer minsann inte att skicka med några kläder då barnen kommer till oss.

• Anonym (... 2)

[quote=72070660][quote-nick]Anonym (Bonusmamma 2) skrev 2013-12-29 12:48:53 följande:[/quote-nick]Jo absolut! Det var inte riktigt så jag tänkte det heller... Hos oss har vi det så att bonusbarnen är med oss helgen innan jul och då firar vi jul och de får presenter. Då vi får ett gemensamt barn har jag tänkt att det barnet kanske får någon julklapp då (för att inte känna sig utanför) men sedan får ju det barnet sina julklappar på julafton då vi firar med resten av familjen. Jag skulle aldrig dela ut radikalt olika stora klapphögar till olika barn samtidigt, var absolut inte så jag menade!

Gör man det så så tycker jag det är ok. Det är givetvis en balansgång åt båda håll. Men att det 'bara blir så' att det gemensamma kanske får lite mer för att man firar två gånger, en gång med bonus och en utan, det känns ok. Då är ju liksom inte huvudargumentet att 'bonus får minsann av någon annan så han vill jag inte ge lika mycket som mitt underbara RIKTIGA barn...' (Ja, jag överdriver såklart, men åt det hållet kan det faktiskt kännas för ett barn när det så tydligt pekas ut) och det blir inte heller uppenbart för varken bio eller bonus att det kanske skiljer i antal eller värde på klapparna.

• Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (... 2) skrev 2013-12-29 13:31:20 följande:
    [quote=72070660]
    Gör man det så så tycker jag det är ok. Det är givetvis en balansgång åt båda håll. Men att det 'bara blir så' att det gemensamma kanske får lite mer för att man firar två gånger, en gång med bonus och en utan, det känns ok. Då är ju liksom inte huvudargumentet att 'bonus får minsann av någon annan så han vill jag inte ge lika mycket som mitt underbara RIKTIGA barn...' (Ja, jag överdriver såklart, men åt det hållet kan det faktiskt kännas för ett barn när det så tydligt pekas ut) och det blir inte heller uppenbart för varken bio eller bonus att det kanske skiljer i antal eller värde på klapparna.
    Folk måste avgöra det där själva, göra som det känns bäst. Men för oss är det uppenbart att bonusbarnen kommer att fira jul två gånger i två olika hem. Vårt gemensamma barn kommer däremot bara att fira jul en gång (även om det kanske kan få någon julklapp redan vid bonusbarnens firande, som jag nämnde) och då behöver ju inte heller bonusbarnen se hur många presenter det barnet får. Men jag tycker att denhär mentaliteten som råder nuförtiden, att bonusbarnen "måste få" det ena och det andra inte är bra. Man ska inte köpa barn och man kan aldrig köpa deras lycka. Jag vägrar skaffa en massa saker åt dem för "det är ju så synd om dem som har skilda föräldrar". Om alla gör så leder det nog till att vi har en mycket bortskämd och besvärlig generation på kommande... Bonusbarnen får ju presenter av båda sina föräldrar (OCH av bonusföräldern, i detta fall mig). Tycker inte heller det är rätt att de barnen ska få mycket mer grejer än gemensamma barn.

Som du sa, det ÄR en balansgång åt båda hållen, balansgången får inte bara gälla så att bonusbarnen ABSOLUT INTE någonsin får aningen mindre än någon annan. Men nu tror jag att jag har förklarat mig tillräckligt, alla måste göra som de vill!
  • Ess
    Anonym (just så) skrev 2013-12-29 11:53:36 följande:

Som vuxen så tänker man förhoppningsvis steget längre och inser att, om barnen tar med alla saker dom får till den andre föräldern, då har dom inget att göra här.
    Istället för att sitta och spela tvspel eller surfa på sin dator, så sitter dom bara av tiden utan något att göra.
  • Anonym (mamma)

Jag ger alla mina barn lika mycket. Hen som bor heltid här gav vi gemensamt för ca 1000, så jag räknar det som 500 från mig. Och hen som bor halvtid här fick för ca 1500 av mig, Så då sätter jag inte 1000:- på den yngstas konto, så det ska blir lika. Sen gör barnenes pappor som dom vill.

• Anonym (just så)
    Ess skrev 2013-12-29 19:06:53 följande:
    Som vuxen så tänker man förhoppningsvis steget längre och inser att, om barnen tar med alla saker dom får till den andre föräldern, då har dom inget att göra här.
    Istället för att sitta och spela tvspel eller surfa på sin dator, så sitter dom bara av tiden utan något att göra.
    Mmmm, för barn är inte alls tänkande varelser och saknar förmågan att dra slutsatser av sitt handlande...
  • Anonym (Bonusmamma 2)
    Anonym (just så) skrev 2013-12-31 07:48:33 följande:
    Mmmm, för barn är inte alls tänkande varelser och saknar förmågan att dra slutsatser av sitt handlande...
    Mindre barn kan inte dra slutsatser av sitt handlande. De förstår inte konsekvenser. Så är det bara. Dessutom ska man inte sätta för mycket ansvar på barn, det är vuxnas uppgift att ha ansvar över barn. Barn ska få vara barn och de mår bäst av att vuxna fattar beslut åt dem, även om de ska få vara med på de små besluten.

Barn är inte små vuxna.
  • Ess
    Anonym (just så) skrev 2013-12-31 07:48:33 följande:
    Är dom mindre så är det ju rätt klart att dom inte tänker steget längre. Deras konsekvenstänkande är ännu inte utvecklat.

Men sen finns det ju många mammor som ser till att barnen inte tar med sakerna tillbaks eftersom dom vill att pappan antingen ska köpa nytt igen, eller att barnen ska tycka det är tråkigt att åka dit.

Men man kan enkelt lösa problemet genom att köpa tex en stationär dator till barnet, ett tvspel är också en sådan sak som står kvar och inte dras runt.
Svar på tråden ska vh bonusen ha lika mycket julklappar som bsrnen som bor på heltid?