• Baby Doll

Hur mycket pengar lägger ni ut på julklappar/per barn?

Verkar som att våra barn är bortskämda vid jul.
    De flesta jag har pratat med llägger max 200-300 kr på var barn på julklappar.

Lite intressant att höra lite om hur andra gör?
    Hur många barn har ni? Ålder? Och hur mycker lägger ni per barn?

Vi har 5 (snart 6) barn mellan 1-5 år.

www.mybabydolls.blogg.se

5 småttingar 0-5 år och gravid -www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni ut på julklappar/per barn?
  • FemmeM
    lovely89 skrev 2013-12-18 16:38:06 följande:
    4000:- är väl inga problem att handla grejer till sina barn för idag :P 
    Nja, kanske inte om de ska ha grejer som de inte ens önskar sig eller vet att de vill ha men kan tycka det är att ta julen till överdrift, som sagt. Mina 1000kr  tillsammans med det släkten köper så kommer min 8-åring få det han önskar iaf.
  • FemmeM
    mia1234 skrev 2013-12-18 16:54:54 följande:
    Haha ja du snacka om att vara i behov att hävda sig mot andra.
  • mammalovis

Jag tycker sådana här trådar är ganska intressanta på många sätt. Dels häpnar jag över för hur många tusenlappar man lägger på barn i förskoleåldern, dels är det ganska kul att höra hur andra resonerar.

Jag har två barn på 3 år respektive 6 månader plus en bonusdotter på 9 år. Jag ger för ca 200 kr per barn. Skälen till att jag håller nere summan är flera.
    ¤ Jag är föräldraledig och vill hålla nere kostnaderna.
    ¤ Barnen får många julklappar ändå av 5 kusinfamiljer, far- och morföräldrar.
    ¤ Tanken är ju att de ska vara tacksamma/glädjas och leka med det de får. Om det blir för mycket samtidigt blir mycket bara liggandes oupptäckt.

Så istället får de kläder när de behöver byta storlek eller när jag springer på något fint på rean och då blir 3-åringen glad. 9-åringen har dubbla familjer med bonusfarmor och mormor m fl, så hon säger aldrig tack ens när hon får något utan att hon blir tillsagd, vilket känns rätt trist.  Leksaker får de lite pö om pö när behovet uppstår av t ex svårare pussel. Sedan får de en del begagnat när jag hittar något bra på barnloppis. Så det går ingen nöd på mina barn, men de har heller inte "allt".

I år får 3-åringen 2 stora och 1 liten av typen Barbiedocka plus en julbok med 2 sagor. Sedan har jag sytt/virkat lite kläder till vanliga dockan och Barbie. Av farmor fick vi 1300 kr till jul och födelsedag, så där får hon nu ett lekhus i Duplo. Av bonusfarmor blir det en docka med hår och en matstol till dockan. 9-åringen önskade sig Petshop och Barbie, så hon får detsamma som 3-åringen då de leker mycket ihop förutom boken som blir något annat. På sin födelsedag fick hon mer åldersanpassade grejer som böcker, friendslego , pussel och pyssel.
    Till bebisen känns det knappt motiverat att fixa något, men hon får en ny bättre plocklåda (än IKEAs) och en bok med ljudpanel. Där känns det roligare med hennes 1-årsdag.

• In lowwwe
    FemmeM skrev 2013-12-18 16:23:17 följande:
    Det har väl helt med ens ekonomi att göra kanske men mja, kan inte ens fantisera ihop vad jag skulle köpa till min 8-åring för 4000, låter lite väl som julen går till överdrift kanske.  :P

Men alla gör ju som de vill och utefter deras förutsättningar.

Ja vi har normala inkomster... Till åttaåringen har vi köpt bl.a. En jordglob, iPad , lego och skylander gubbar... Mm..
  • sasso78

Av oss föräldrar: ca 600 kr barn. De får rätt mycket av övrigt släkt så det känns onödigt att köpa mer.

• LinneaJosie

Min knodd får inga julklappar av sina hemska föräldrar i år. Han är bara strax över 5 månader och får av övrig familj.

• MalinEddie

1000 kr per barn på ett ungefär. Har en 5-åring och 6-åring.

Avskyr CIO-metoder.
  • Mimmis rum
    In lowwwe skrev 2013-12-18 15:14:18 följande:
    Vi skämmer nog bort våra låter det som...???? 8- åringen ca 4000:- 5 åringen ca 3000:- och detsamma på 3-åringen. Och jag känner att jag inte är klar! Får nog tänka över detta! Kanske inte behövs så mycket!

Jag reagerade likadant...

Kommer från en barndom där Julafton är dagen då man får massa paket, liksom en HEL HÖG av paket, ska ligga där framför vart barn.... Det är nog därför jag har fortsatt i samma anda...

Skämmer dock VERKLIGEN INTE bort mina barn annars, tvärtom, men födelsedag och Julafton skall vara en liten orgie av en massa saker man blir skitglad för...
  • Curlie

Trodde verkligen inte att folk brände såna fantasisummor som man läser här

Max 600kr/barn hos oss.

• Mercurialis

Jag har två barn, 4 år och 6 år. Jag har köpt julklappar för 4-500 kronor per barn.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lövet2

Nu har vi inga småbarn (den yngsta är 9 år), men i år blev det i alla fall nästan 1500 kr/barn. Lite extra till vår sjuka tonåring, som efter jul inte har någon inkomst alls innan hennes sjukdom är färdigutredd. Hon måste ha en diagnos för att få ett läkarintyg för att få ersättning från f-kassan.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni ut på julklappar/per barn?