• dooleys85

Nån som känner igen sig med sitt barn?

Jag har världens goaste lilla kille som är 5 år.
    Han är oerhört kärleksfull och kramig.

Däremot har han varit sen med talet och därför gått hos logoped och har talpedagog i förskolan.

Han är inte det minsta intresserad av de andra barnen på dagis. Han iakttar på avstånd men är aldrig med i leken.
    Han är otroligt lugn och snäll.

Nu har vi även varit i kontakt med en barnpsykolog som skulle träffat han flera ggr, men räckte med vi var där 20 min och var med han en förmiddag på förskolan.

Enligt testen hon gjorde ligger han långt under kurvan för en "normal" 5-åring. Han låg mer på en 2-2.5 årings nivå.
    Nu ska han få remiss om utredning på rehab.

Han är väldigt inrutad.
    Kommer tex hans Morfar hem till oss och äter tårta och vi nästa gång han kommer inte äter tårta så blir han jätteledsen kommer han sedan en 3.e gång utan tårta så går det bra.

Han ställer samma frågor om & om igen.
    Varje gång jag hämtar på dagis så har han som rutin att dra upp min tröja och fråga om min tatuering.

På dagis använder dom sig av bilder på den är den bild på en blå matta så när dom har samling och istället skulle sätta sig på den röda mattan så vägrar han det för den stämmer inte med bilden.

Han är oerhört känslig för förändringar.

Bara liten kort beskrivning. Nån som känner igen sitt barn.

Lät som det skulle göras utredning inom autismspektrumet. Jag är lite inne på aspberger.

Vi är i alla fall alla överens om han inte är redo börja i förskoleklass i höst.
    Utan tycker han ska gå på dagis ytterligare 1 år med ännu mer stöd.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Svar på tråden Nån som känner igen sig med sitt barn?
  • dooleys85

Han har språket och orden. Däremot vet han inte alltid hur han ska kommunicera.

Svårt få han byta samtalsämne eller svara på frågor.

Pratar han tex om sin pappa och jag frågar var maten god så fortsätter han prata om pappan. Svår avleda.

Och ställer samma frågor hela tiden och ibland upprepar han för sig själv det jag svarat.

Kan tex fråga x flera när tomten kommer. Jag svarar 20 ggr på tisdag.

Då frågar han när tomten kommer och svarar sig själv med att på tisdag kommer tomten.

Ett exempel så.

• dooleys85

Alltså han frågar 20 ggr/ jag svarar. Sen upprepar han mitt svar.

Skruttensmamma skrev 2013-12-18 21:48:03 följande:
    Just det där med sen eller normal tal-utveckling är en sak man inte verkar vara helt överens om ifall man ska ha med som kriterium för asperger. Kanske är det en av anledningarna till att man funderar på att ta bort diagnosen asperger och (enligt vad jag har förstått) ersätta den med autismspektrumstörning.

Jag har en son som vi misstänker har asperger. 

dooleys85 skrev 2013-12-19 17:47:50 följande:

Pratar han tex om sin pappa och jag frågar var maten god så fortsätter han prata om pappan. Svår avleda.

Och ställer samma frågor hela tiden och ibland upprepar han för sig själv det jag svarat.

Då frågar han när tomten kommer och svarar sig själv med att på tisdag kommer tomten.

Ett exempel så.

• Skruttensmamma
    dooleys85 skrev 2013-12-19 17:47:50 följande:

Ett exempel så.
    Det där med svårt att få att byta samtalsämne känner jag igen från min son. Han måste liksom först bli klar med de tankegångar som han är inne på. Först efter det är han mottaglig för det någon annan vill prata om. Och han kan vara nästan omöjlig att få att svara på vissa grejer, som t.ex. vad han vill ha på sin macka. Och om man inte orkar vänta på svar utan bara väljer pålägg själv blir han ofta jätteledsen, så det bästa är om man lyckas få ur honom ett svar.
  • Blixa

Känner också igen det där med att sonen måste få "prata klart" om sitt samtalsämne.
    Även det där med att fråga samma sak om och om igen. Ibland beror det på att sonen faktiskt inte greppar svaret. När det gäller tomten kan du prova att visa på en almanacka hur många dagar det är kvar tills tomten kommer. Ett litet tips bara! :)

• dooleys85

Är precis samma sak med min son. Kan bara koncentrera sig på.en sak i taget och måste bli färdig med det han snöat in sig på för stunden.

Likadant om storebror ska till skolan kan han säga flera ggr att Isaac ska till skolan sen ska vi hämta han.

Sen när storebror väl åkt kan han fråga vart är Isaac trots han själv flera ggr innan sagt han ska till skolan.

Skruttensmamma skrev 2013-12-19 20:26:08 följande:
    Det där med svårt att få att byta samtalsämne känner jag igen från min son. Han måste liksom först bli klar med de tankegångar som han är inne på. Först efter det är han mottaglig för det någon annan vill prata om. Och han kan vara nästan omöjlig att få att svara på vissa grejer, som t.ex. vad han vill ha på sin macka. Och om man inte orkar vänta på svar utan bara väljer pålägg själv blir han ofta jätteledsen, så det bästa är om man lyckas få ur honom ett svar.

• dooleys85

Tack almenacka ska jag testa. Sätta en ring runt tisdag och sätta X för alla dagar som gått/går så ser han hur många dagar det är kvar.

Om han nu förstår det men värt prova.

Blixa skrev 2013-12-20 08:09:30 följande:
    Känner också igen det där med att sonen måste få "prata klart" om sitt samtalsämne.

Även det där med att fråga samma sak om och om igen. Ibland beror det på att sonen faktiskt inte greppar svaret. När det gäller tomten kan du prova att visa på en almanacka hur många dagar det är kvar tills tomten kommer. Ett litet tips bara! :)

• dooleys85

Och han är inne i en period då han helst äter pannkaka och tjatat flera dagar om sylt nu när jag väl köpte sylt vill han inte ha.

Kan tjata ihjäl sig om att hans mormor ska komma när hon väl är här bryr han sig inte.

Verkar mer som han bara snöar in sig och måste fråga.

• dooleys85

Likadant till helgen när vi köper godis brukar köpa en blå sur godis man blir blå om tungan av.

Köper man godis där den inte finns tjatar han ihjäl sig och blir jättearg.

Men när jag väl köper såna äter han ändå aldrig men det måste ändå finnas för han förknippar dom med godiset.

dooleys85 skrev 2013-12-20 10:33:20 följande:
    Och han är inne i en period då han helst äter pannkaka och tjatat flera dagar om sylt nu när jag väl köpte sylt vill han inte ha.

Kan tjata ihjäl sig om att hans mormor ska komma när hon väl är här bryr han sig inte.

Verkar mer som han bara snöar in sig och måste fråga.

• Engardinellertvå

Ditt barn låter väldigt likt mitt barn som har autism (motsvarande asperger som man generellt inte sätter som diagnos idag, då DSM-V tagit bort diagnosen).

Vi har fått väldigt bra hjälp. Idag är vår son visserligen "annorlunda" men ändå väldigt välfungerande. Inboxa gärna om du vill.

• Sunshine02

Låter väldigt lik min son. Gör vi något nytt är det kul men gör vi sen samma sak igen så ska det vara mer eller mindre på samma sätt som innan. T.ex. samma glass när vi åker till ett speciellt lekland osv. När man har lyckats bryta en rutin så skapar han sig nya för det nya vi gör. Så man får tänka efter innan man gör "undantag" t.ex. i vardagen, för då kan det bli svårt att bryta det sen. Min son har gjort tidigare utredningar utan diagnos men hade tydligen ändå fått många poäng i utredningen. Nu har även dagis sett vissa svårigheter som gör att det blir ny utredning i början av nästa år. Min son pratar väldigt bra och har stort ordförråd men använder sig mycket av ekotal och färdiga fraser. Frågar/säger också samma sak väldigt många ggr. Han är ganska så social och är sällan tyst. ;)

• dooleys85

Jag är väldigt säker på han har högfungerande autism dvs. Aspberger som man som sagt tagit bort. Hade ingen aning om det förrän jag skapa tråden.

Bara hoppas man får tid fort nu efter nyår! :)

Tack

Engardinellertvå skrev 2013-12-20 21:31:21 följande:
    Ditt barn låter väldigt likt mitt barn som har autism (motsvarande asperger som man generellt inte sätter som diagnos idag, då DSM-V tagit bort diagnosen).

Vi har fått väldigt bra hjälp. Idag är vår son visserligen "annorlunda" men ändå väldigt välfungerande. Inboxa gärna om du vill.

• dooleys85

Låter på pricken lik min son vill också ha samma sort och ska vara på samma sätt med vissa människor blir det inte så rasar hans värld.

Men som sagt nästa gång om det inte blir så funkar det jättebra men då ska det också vara på det sättet nästa gång.

Då hittar han nått nytt snöa in sig på.

Våran son är också väldigt social fast med vuxna och så men inte intresserad leka med andra barn förutom storebror.

Men han är inte tyst eller blyg runt andra barn. Men man märker han inte riktigt vet hur han ska bete sig.

Förstår inte det sociala samspelet.

Sunshine02 skrev 2013-12-20 22:40:14 följande:
    Låter väldigt lik min son. Gör vi något nytt är det kul men gör vi sen samma sak igen så ska det vara mer eller mindre på samma sätt som innan. T.ex. samma glass när vi åker till ett speciellt lekland osv. När man har lyckats bryta en rutin så skapar han sig nya för det nya vi gör. Så man får tänka efter innan man gör "undantag" t.ex. i vardagen, för då kan det bli svårt att bryta det sen. Min son har gjort tidigare utredningar utan diagnos men hade tydligen ändå fått många poäng i utredningen. Nu har även dagis sett vissa svårigheter som gör att det blir ny utredning i början av nästa år. Min son pratar väldigt bra och har stort ordförråd men använder sig mycket av ekotal och färdiga fraser. Frågar/säger också samma sak väldigt många ggr. Han är ganska så social och är sällan tyst. ;)

• Sunshine02
    dooleys85 skrev 2013-12-21 09:50:47 följande:
    Låter på pricken lik min son vill också ha samma sort och ska vara på samma sätt med vissa människor blir det inte så rasar hans värld.
    Men som sagt nästa gång om det inte blir så funkar det jättebra men då ska det också vara på det sättet nästa gång.
    Då hittar han nått nytt snöa in sig på.

Våran son är också väldigt social fast med vuxna och så men inte intresserad leka med andra barn förutom storebror.
    Men han är inte tyst eller blyg runt andra barn. Men man märker han inte riktigt vet hur han ska bete sig.
    Förstår inte det sociala samspelet.
    Förstår precis hur du menar. :) Samma här med min son, väldigt social med vuxna och kan även prata med barn men blir väl inte sådär jätte mycket lek eller rinner snabbt ut i sanden. Ofta i kontakt med jämnåriga så kan han vara lite polis och rätta andra, han menar inget illa och han är jätte snäll mot andra men det saknas något i samspelet.

• dooleys85

Han pratar också med barn men leker inte

Men ofta oavsett vad dom pratar om så.nämner han super mario och sånt så hänger inte med vad dom pratar om.

Sunshine02 skrev 2013-12-21 20:14:43 följande:
    Förstår precis hur du menar. :) Samma här med min son, väldigt social med vuxna och kan även prata med barn men blir väl inte sådär jätte mycket lek eller rinner snabbt ut i sanden. Ofta i kontakt med jämnåriga så kan han vara lite polis och rätta andra, han menar inget illa och han är jätte snäll mot andra men det saknas något i samspelet.

• dooleys85

Gjorde litet expriment idag.

Köpte snäckmakaroner vilket jag aldrig haft förut, jäklar vad arg och ledsen han blev bestämt sig innan det var äckligt ändå tog han några under tiden sen och upprepa det var äckligt.

Så han fick han en tallrik framför sig med vanliga makaroner. Då gick det jättebra äta snäckmakaronerna på andra tallriken.

Men för att det ska bli rätt för honom

var han tvungen ha vanliga.

Ska prova med snäckor nästa gång

med se om han reagerar på samma sätt eller om det nu går bra.

Oftast gör det dä.

Svar på tråden Nån som känner igen sig med sitt barn?