• Eleonore

Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet

Hej Kvinns!

Jag är gravid i åttonde månaden, har gått upp ca 12 kg i vikt men är inte så mycket större någonstans på kroppen utom självklart på jättebebismagen. Insåg precis att jag inte har ett enda klädesplagg som funkar vid amning, jag har mest klänningar och blusar som knäpps i ryggen, skinny jeans och tröjor utan knäppning. Vilka kläder rekommenderar ni när man ammar? Jag tänkte iaf börja med att införskaffa mig några blusar av det luftigare slaget dvs med utrymme för mage, som går att kombinera med kjol med hög midja. Jag har i vanliga fall storlek 38 (M). Är det troligt att jag kommer kunna ha samma storlek efter förlossningen? Hur var det för er? Jag tänker att magen kommer sitta kvar ett tag förstås, men över midjan borde man gå tillbaka rätt snabbt? Eller?

Mvh E.

• Svar på tråden Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet
  • Lyckan 382
    Karpalo skrev 2013-12-20 10:28:42 följande:

Jag kör med mina vanliga kläder (skjortor, toppar, t-shirts, stcikatröjor osv), enda skillnade är att jag har amningsbh och ett såndär 49kr H&M linne under (de med smala elastiska band). Funkar bra tycker jag att dra upp tröjan och ner linnet, så kan man ha sin vanliga stil men utan att blotta hela magen :)

Så gör jag med, ha linne under och dra ber det och upp tröjan. Då slipper man visa magen. Sen har jag några amningstoppar från HM. Se bara till att stoppa in bröstet efteråt, det glömde jag bort och gick runt så ett tag mitt bland folk i måndags.

Jag kan inte ha många av mina gamla kläder än (12 veckor sedan förlossning) men det beror inte så mycket på vikt som sitter kvar (fast det gör den också) utan mest på att brösten är så stora pga amningen.

Jag saknar fina klänningar... De flesta är ju inte så smidiga att amma i. Men det handlar ju om en begränsad tid! Lycka till nu! :)
  • Lyckan 382

Så olika det kan vara! Jag som har dåligt med höfter kunde inte ha mina älskade sköna gravidjeans efter förlossningen - de bara åkte ner. Kom inte heller i mina vanliga förrän förra veckan och de sitter galet tajt. Jag gick upp ca 15kg och sitter med ungefär hälften kvar. Har mest gått runt i leggings och stretchig kjol.... Börjar bli rätt trött på det!

• Ella37

Jag kunde ganska snabbt ha mina vanliga kläder, i vanlig storlek eller mindre.

Jag hade amnings-bh plus amningslinne eller mjukt linne med tunna band under mina vanliga tröjor. Upp med tröjan och ner med linnet. Funkade jättebra för mig och man behövde inga speciella kläder - och man var ändå aldrig naken.

• Natulcien

Jag gick upp 8 kg och allt försvann med en gång, även magen, så jag kunde ha mina vanliga kläder direkt.
    När jag ammade använde jag antingen amningskläder eller framknäppta blusar. Hemma hade jag mest gosiga fleecetröjor med blixtlås fram. Bara att dra ner dragkedjan och amma. Glad

• Mellanmjölkens land

Jag har fått lite bredare höfter även om de håller på att gå ihop igen (bebisen är 2 mån). Kan ha de flesta av mina kläder, undantaget är nått par jeans och några tröjor/skjortor som blivit för små över brösten. Ute bland folk använder jag mest amningströjor.

• mammalovis

För min del har brösten svällt av amningen så att använda de bh jag kunde ha under graviditeten var inte att tänka på. Över har jag kört med amningströjor från H&M då jag ogillar att frysa om magen. Amningslinnena med smala band fyller ingen funktion för min del.

Mina höfter har nog blivit bredare så jag har fastnat i leggings- och kjolträsket sedan nyår 2010/11 då jag fick första barnet. Skönt också när man sitter mycket på golvet med bebisen på babycaféer. Men alla är vi olika.

• Lotten93

Vad många det är som haft linne under och tröja över och då drar upp tröjan och ner linnet. Jag har bara haaft vanliga linnen och amningsbh bara. Dragit ner linnet över ena bröstet och öppnat behån och ammat :) Funkar toppenbra för mig :P haha, om jag fryser om armarna så har jag en vanlig tröja med dragkedja eller en kofta. 

• Karpalo
    Lotten93 skrev 2014-01-19 19:29:58 följande:
    Vad många det är som haft linne under och tröja över och då drar upp tröjan och ner linnet. Jag har bara haaft vanliga linnen och amningsbh bara. Dragit ner linnet över ena bröstet och öppnat behån och ammat :) Funkar toppenbra för mig :P haha, om jag fryser om armarna så har jag en vanlig tröja med dragkedja eller en kofta. 
    Föredrar t-shirt eller linnen med breda axelband framför H&Ms linnen. Relaterar klädseln med endast H&M-linne (de med elastiska axelband) till högstadieungar då det var så vi klädde oss på den tiden ;)
  • Lotten93
    Karpalo skrev 2014-01-19 19:54:15 följande:
    Föredrar t-shirt eller linnen med breda axelband framför H&Ms linnen. Relaterar klädseln med endast H&M-linne (de med elastiska axelband) till högstadieungar då det var så vi klädde oss på den tiden ;)
    Men är det inte otroligt bökigt att dra upp ena tröjan jämt? :P  

Jag har alltid lite mer figurnära kläder och känns som att det vore superkrångligt att dra upp såna tröjor xD
  • L1ber

Jag använde mammabyxor eller leggins de första två veckorna och sen kunde jag ha mina vanliga jeans igen. Ibland klämde det när jag satt ner men knäppte bara upp knappen. Mina 11 kg som jag hade gått upp försvann på en månad. Så använde sen alla mina gamla kläder.

Ang amning så köpte jag två vita och två svarta amningslinnen från hm. Dom såldes då i ett paket med ett vitt och ett svart. Är nog så nu med.. Jag köpte två i en storlek större än min vanliga och två i min vanliga storlek. (I efterhand hade jag nog tagit alla i min vanliga storlek om jag hade vetat hur snabbt jag skulle gå ner) Dessa hade jag sedan under allt! Var bara att dra upp blusen jag hade över och sedan knäppa upp linnet (funkar som amninsbh i knäppningen) och amma. Blusen jag hade dragit upp blev automatiskt som ett litet skydd för att bröstet inte skulle synas och samtidigt satt ju linnet kvar som vanligt så jag slapp visa magen. Tyckte det var väldigt smidigt :)

• Barbamama08

Jag köpte amningströjor från t ex H&M och Boob. Man kan ju även hitta tröjor som går omlott över brösten och är lätta att dra ned. Lindex har amningslinnen också som man ju kan ha under en kofta över som man bara behöver knäppa ned vid varje tillfälle. Köp inget som sitter för tight runt brösten bara, som t ex skjortor eller blusar eftersom du inte vet hur mycket brösten kommer svälla.

Om man inte har så stora bröst så kanske det kan räcka med att ha någon vanlig V-ringad tröja eller ett linne i stretchigt tyg. Men det hade exempelvis inte funkat för mig som redan hade stora bröst sedan innan och som blev enorma av viktökningen och ännu mer gigantiska av mjölken.

Amningströjor kan du köpa redan nu. Strl 38 funkar nog bra om det är vad du har nu. Amningströjor brukar inte sitta så tight runt magen just för att man ska kunna börja använda dem redan när man är gravid och för att man fortfarande kan ha kagge ett tag efter förlossningen. Amnings-bh är bäst att vänta med och köpa några dagar efter att mjölken har runnit till.

• Karpalo
    Lotten93 skrev 2014-01-20 09:12:40 följande:
    Men är det inte otroligt bökigt att dra upp ena tröjan jämt? :P  

Jag har alltid lite mer figurnära kläder och känns som att det vore superkrångligt att dra upp såna tröjor xD
    Nääe, det tyckte jag inte. Alla mina t-shirts o tröjor är nog också figurnära men det gick hur bra som helst (förutom den där ena gången då jag hade prånglat på mig ett korvskinn ;) ) Kände mig blottad utan något som skyddade uppifrån så det är väl säkert därför, tyckte att dra upp var ett litet dilemma mot att ha känslan av att visa halva tutten ;)
  • Lotten93
    Karpalo skrev 2014-01-20 10:11:30 följande:
    Nääe, det tyckte jag inte. Alla mina t-shirts o tröjor är nog också figurnära men det gick hur bra som helst (förutom den där ena gången då jag hade prånglat på mig ett korvskinn ;) ) Kände mig blottad utan något som skyddade uppifrån så det är väl säkert därför, tyckte att dra upp var ett litet dilemma mot att ha känslan av att visa halva tutten ;)
    Aha, kanske får prova då! :) Har saknat att ha vissa av mina tröjor, och nu när det är kallt så vill jag ju ha en tjockare tröja :P Tutten visas inte ändå för mig, sonens huvud täcker ju för hela och om han skulle ligga så man kan ana en bröstvårta så hänger jag en handduk eller något över just det stället som råkar synas :P Men oftast så är det inga problem alls :) 
  • Gryntroll

Jag hade tröjor med vid urringning och drog ibland ner den i stället för att dra upp... använde även mycket skjorta med linne och öppnade då några knappar

• Gryntroll

Och bland folk hade jag någon form av sjal över axeln för att skärma av lite.

• Majskrok

Poncho är både snyggt, varmt och praktiskt.. med amningslinne eller annat under.

Svar på tråden Kläder när man ammar + kroppen efter graviditet