• pluvdo

Mammas stora pojke i framåtvänd barnstol...

"Mammas stora pojke" på tre år får åka i framåtvänd barnstol med vanligt bilbälte draget under båda armar, över bröstkorgen. Smart eller inte så smart?

MVH Den smartaste kniven i lådan.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mammas stora pojke i framåtvänd barnstol...
  • Natulcien
    pluvdo skrev 2013-12-20 17:04:17 följande:

Träffade en väninna häromveckan och åkte bil med henne och hennes treåring (han är väl runt 95-100 cm kanske?) och såg då att han åkte framåtvänd, vilket jag kommenterade lite lättsamt, och då sade mamman att joo han var ju mammas stora pojke nu och oj så duktig som kunde åka framåtvänd och så tog hon på honom bilbältet med den "övre" delen under armarna istället för snett över kroppen och upp över axeln. Och jag bara kände att "men hjälp, det där kan väl inte vara bra?".

"Duktig"...? Förvånad
  • Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-12-20 17:04:17 följande:

Träffade en väninna häromveckan och åkte bil med henne och hennes treåring (han är väl runt 95-100 cm kanske?) och såg då att han åkte framåtvänd, vilket jag kommenterade lite lättsamt, och då sade mamman att joo han var ju mammas stora pojke nu och oj så duktig som kunde åka framåtvänd och så tog hon på honom bilbältet med den "övre" delen under armarna istället för snett över kroppen och upp över axeln. Och jag bara kände att "men hjälp, det där kan väl inte vara bra?".

Mammas stora pojke kommer dö om det smäller, men hon kanske inte bryr sig. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pluvdo
    Natulcien skrev 2013-12-20 18:44:20 följande:
    "Duktig"...? Förvånad
    Jamen det lät lite så. Att ooj, nu var han så stor och redig så nu kunde han minsann sitta framåtvänd som en stor pojke och han satt där och såg så stolt ut. Medan jag stod och mådde lite dåligt.
  • pluvdo
    Dr Mupp skrev 2013-12-20 19:04:16 följande:
    Mammas stora pojke kommer dö om det smäller, men hon kanske inte bryr sig. 
    Saken är den att jag vet att hon skulle bry sig, så jag förstår inte hur hon kan vara så... dum.
  • Sarita

Vad sorgligt att det finns folk som tror att barnet åker det minsta säkert så där!

Jag har en kompis som tror att barnet är säkert när det sitter i hennes knä ned bältet runt bådas kroppar! Jag vet inte hur jag ska övertyga henne om att hennes tyngd antagligen dödar barnet även vid en mindre kollision....

• Natulcien
    pluvdo skrev 2013-12-20 22:02:14 följande:
    Jamen det lät lite så. Att ooj, nu var han så stor och redig så nu kunde han minsann sitta framåtvänd som en stor pojke och han satt där och såg så stolt ut. Medan jag stod och mådde lite dåligt.
    Ja..problemet är ju att om olyckan väl är framme så hjälper varken "duktighet" eller redighet... är hon inte påverkbar med kalla fakta, tror du?
  • pluvdo
    Natulcien skrev 2013-12-20 22:37:46 följande:
    Ja..problemet är ju att om olyckan väl är framme så hjälper varken "duktighet" eller redighet... är hon inte påverkbar med kalla fakta, tror du?

Kanske. Jag sade ingenting om det hela då och har fortfarande inte gjort. Är väl för feg. Jag har varken körkort eller bil så vad har jag att komma med, typ.
  • Maddi
    pluvdo skrev 2013-12-21 14:19:44 följande:
    Kanske. Jag sade ingenting om det hela då och har fortfarande inte gjort. Är väl för feg. Jag har varken körkort eller bil så vad har jag att komma med, typ.

Fast du inte har körkort så vet du ju vad som är rätt och fel
  • pluvdo
    Maddi skrev 2013-12-21 14:42:07 följande:

Fast du inte har körkort så vet du ju vad som är rätt och fel
    Jo, jag vet, men det känns ändå som att jag inte har något att komma med.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    pluvdo skrev 2013-12-21 23:00:33 följande:
    Jo, jag vet, men det känns ändå som att jag inte har något att komma med.
    Ungen kommer att bli köttfärs om de krockar eller voltar.

Hjälper inte den vetskapen kommer det inte att hjälpa med något, utom möjligen risken för bötesstraff vid kontroll.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • pluvdo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-21 23:07:07 följande:
    Ungen kommer att bli köttfärs om de krockar eller voltar.

Hjälper inte den vetskapen kommer det inte att hjälpa med något, utom möjligen risken för bötesstraff vid kontroll.
    Saken är ju den att jag tycker att hon borde veta hur illa det är att låta ungen sitta sådär. Men hon låter honom göra det ändå. För det kan väl ändå inte vara så att hon missat totalt att barn bör sitta bakåtvända och att bältet inte skall sitta över bröstkorgen?
  • Maddi
    pluvdo skrev 2013-12-21 23:49:21 följande:
    Saken är ju den att jag tycker att hon borde veta hur illa det är att låta ungen sitta sådär. Men hon låter honom göra det ändå. För det kan väl ändå inte vara så att hon missat totalt att barn bör sitta bakåtvända och att bältet inte skall sitta över bröstkorgen?
    Det finns människor till allt, så därför går inte hissen alltid riktigt ända upp på en del och man måste förklara vad som kan hända. 
  • Linnez

Mammas stora pojke kommer få allvarliga skador i en krock i 10km/h, men hon kanske inte kör så fort?

• Dr Mupp
    pluvdo skrev 2013-12-21 23:49:21 följande:
    Om folk verkar dumma, så är det med största sannolikhet dumma. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Mammas stora pojke i framåtvänd barnstol...