• Anonym (anonym)

Vem avgör vem som får lägenheten?

Jag och min man ska skilja oss och vi har en hyresrätt som vi delar på. Båda står på kontraktet. Jag undrar vem är det som avgör vem av oss som får lägenheten vid skilsmässan och vart vänder man sig för att få det beslutet?

• Svar på tråden Vem avgör vem som får lägenheten?
  • Kjell2
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 15:04:13 följande:
    Jag och min man ska skilja oss och vi har en hyresrätt som vi delar på. Båda står på kontraktet. Jag undrar vem är det som avgör vem av oss som får lägenheten vid skilsmässan och vart vänder man sig för att få det beslutet?

Kan ni inte komma överens så är det tingsrätten som bestämmer.
  • Anonym (anonym)
    Kjell2 skrev 2013-12-20 15:07:05 följande:

Kan ni inte komma överens så är det tingsrätten som bestämmer.
    Och hur tar man upp frågan med tingsrätten? Tar man med det i ansökan om äktenskapsskillnad? Vad grundar de sitt beslut på? Jag har barn som bor med mig, detta borde leda till att jag får lägenheten eller har jag fel? Jag är även den enda med ekonomi för hyran.
  • Philippa
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 15:17:50 följande:
    Och hur tar man upp frågan med tingsrätten? Tar man med det i ansökan om äktenskapsskillnad? Vad grundar de sitt beslut på? Jag har barn som bor med mig, detta borde leda till att jag får lägenheten eller har jag fel? Jag är även den enda med ekonomi för hyran.

Låt hyresvärden avgöra... om bara du har inkomst lär du få den.
  • Anonym (vv)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 15:17:50 följande:
    och du menar att din man inte kan ha barnen?
    ekonomin har ingen större betydelse om din man löser det på annat sätt.

den som har störst behov av lägenheten får den. Såvida ni själva inte kan välja (vilket det verkar som) annars får ni båda hitta nya lägenheter.
  • Anonym (anonym)
    Philippa skrev 2013-12-20 15:31:18 följande:

Låt hyresvärden avgöra... om bara du har inkomst lär du få den.
    Men är det så enkelt? Är det inte på något sätt tingsrätten som måste avgöra..?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (vv) skrev 2013-12-20 15:32:13 följande:
    och du menar att din man inte kan ha barnen?
    ekonomin har ingen större betydelse om din man löser det på annat sätt.

den som har störst behov av lägenheten får den. Såvida ni själva inte kan välja (vilket det verkar som) annars får ni båda hitta nya lägenheter.
    Jag kommer att ha ensam vårdnad om barnen och de kommer att vara boende hos mig, det är vi överens om och det känns irrelevant att gå in på varför i denna tråd. Vi båda vill dock bo kvar i lägenheten och kan inte komma överens själva. Min fråga är helt enkelt mest en undran kring vart vi kan vända oss för att få ett beslut.
  • Anonym (anonym)
    Olympia skrev 2013-12-20 15:44:45 följande:

Är barnen era gemensamma?

Ja, på vilket sätt är det relevant i min fråga kring vart man ska vända sig?
  • Olympia
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 15:46:38 följande:
    Ja, på vilket sätt är det relevant i min fråga kring vart man ska vända sig?
    Sorry, läste din ts lite för snabbt.
  • Anonym (anonym)
    Olympia skrev 2013-12-20 15:50:18 följande:
    Sorry, läste din ts lite för snabbt.
    Ingen fara! Glad
  • Anonym (vv)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-20 15:42:10 följande:
    Jag kommer att ha ensam vårdnad om barnen och de kommer att vara boende hos mig, det är vi överens om och det känns irrelevant att gå in på varför i denna tråd. Vi båda vill dock bo kvar i lägenheten och kan inte komma överens själva. Min fråga är helt enkelt mest en undran kring vart vi kan vända oss för att få ett beslut.
    Okey, eftersom ni inte kan komma överens så är det tyvärr en tvist som avgörs i tingsrätten. Den som TROLIGEN kommer få lägenheten är ju den som behöver den bäst. I detta fall, du eftersom du kommer ha barnen.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (vv) skrev 2013-12-20 16:25:48 följande:
    Okey, eftersom ni inte kan komma överens så är det tyvärr en tvist som avgörs i tingsrätten. Den som TROLIGEN kommer få lägenheten är ju den som behöver den bäst. I detta fall, du eftersom du kommer ha barnen.
    Okej och hur tar man upp ärendet till tingsrätten? Vart vänder man sig. Förlåt men jag har verkligen ingen koll på sånt här..
  • a no nym

Om ni inte kan komma överens om hur era tillgångar ska fördelas och om vem som ska överta bostaden kan ni ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Ni betalar kostnader för bodelningsförrättaren (oftast en advokat), som sedan fattar beslut om vad som ska ingå i bodelningen, hur saker ska värderas och hur de ska fördelas mellan er. Kontakta en advokat alltså, om ni inte är överens. Den som bäst behöver bostaden ska få den. Oftast innebär det att den som har vårdnad och huvudsakliga boendet för barnen får bostaden.

• Anonym (anonym)
    a no nym skrev 2013-12-20 17:14:53 följande:
    Om ni inte kan komma överens om hur era tillgångar ska fördelas och om vem som ska överta bostaden kan ni ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Ni betalar kostnader för bodelningsförrättaren (oftast en advokat), som sedan fattar beslut om vad som ska ingå i bodelningen, hur saker ska värderas och hur de ska fördelas mellan er. Kontakta en advokat alltså, om ni inte är överens. Den som bäst behöver bostaden ska få den. Oftast innebär det att den som har vårdnad och huvudsakliga boendet för barnen får bostaden.
    Okej tack så mycket!
Svar på tråden Vem avgör vem som får lägenheten?