• Åsa

OK att dagispersonal namnar barnens kläder?

Det är besvärligt för dagispersonal med en massa onamnade kläder på avdelningen; kläderna hamnar fel och det ägnas onödig tid åt att leta. Någon förälder glömmer att namna enstaka plagg, någon annan struntar konstant i det. Det finns dagis där personalen gissar efter förmåga, där allt läggs i "onamnat"-hög och så förekommer det att någon personal tar på sig att själv skriva namn på plaggen, i irriterad frustration eller bara som praktisk hjälp.
    Vad tycker DU om namning från personals sida?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK att dagispersonal namnar barnens kläder?
  • beckybe83

Jag skulle aldrig märka något utan att fråga först. Inte ens då, det kan föräldrarna fixa själva. Det som är omärkt läggs i en låda för föräldrarna att själva leta igenom. Har 25 barn och det är väldigt svårt att veta vems som är vems när man plockar ur torkskåpen.

Om något försvinner brukar jag alltid fråga om det är märkt. Märkta kläder brukar för det mesta hamna rätt tillslut. Omärkta kläder brukar inte ha samma tur.

• Erizajo

Måste hålla med om att om man är så lat att man inte själv märker sina barns kläder så får man väl skylla sig själv om dagis personalen gör det!

• Oleg
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 13:08:40 följande:
    Vissa ska inte jobba inom ett serviceyrke. 

Nej det är inte ok att personalen märker. Gissa hur förbannad jag blev när jag kommer till dagis och personalen skrivit en tjock tusch på utsidan på sonen nya gummistövlar. Framförallt när de faktiskt vara märkta i skaftet på insidan.

Herregud! Jag hade blivit tokig! Ska man namna andras grejer så gör man det med tex frystape! Jag är väldigt noga med att märka barnens kläder, men gör det på ett diskret sätt då jag gärna vill att fina märkeskläder ska kunna säljas vidare. Väldigt miljövänligt är det, speciellt slitstarka ytterkläder som kan användas av fem- tio barn till, i den ålder då de växer fortare än de sliter.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, givetvis inte ok. Kallas åverkan i brottsbalken.

Däremot helt ok att lägga sakerna i en upphittat-låda eller liknande samt kräva av föräldrarna att de ska namna (eller på annat sätt märka) sina barns saker.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Duckan

Handlar inte alltid om lättja, kan vara ett val. Det enda som försvann under 5 år på fsk var strumpor och vantar för oss.

• guinevere
    IsDimma skrev 2013-12-21 12:52:12 följande:
    Jag som personal skulle aldrig göra det. Men jag lägger konstant allt som inte är märkt i upphittatlådan. Även om jag vet vems det är.
    Helt rätt tycker jag! Men så är jag också en sådan som namnar. När jag var liten sydde min mamma namnlappar i alla mina kläder. Jag är glad att jag kommer undan med att skriva på en lapp.

Min dotters fröknar är fantastiska pedagoger som faktiskt lär henne sådant vi inte hade kunnat. Vill att de ska kunna fokusera på det istället för att hålla reda på massa onamnade kläder.
  • JoBa

Jag kan tycka att det är dumt av föräldrarna att inte märka sina barns kläder. Detta är dock inte ett skäl för personalen att egenmäktigt börja skriva på andras egendom.

Två fel gör inte ett rätt.

Lite utanför ämnet: vi har varit med om att en annan förälder märkt vår dotters jacka med sin dotters namn... Jackorna var likadana. Vi hade en diskret märkning på den där lappen i nacken, de hade för vana att dekorera hela jackans rygg (på insidan) med dotterns namn. En dag förväxlades jackorna när barnen skulle hem, och ni kan ju gissa hur vår dotters jacka såg ut när de bytte tillbaka nästa dag...

• scanmia

På dotterns dagis märker de med namnet på en bit maskeringtejp, eller målartejp eller vad det nu heter, på väl synlig plats (gärna ryggen där barnen inte kan nå att pilla bort det). Signalerar klart och tydligt att plagget inte var märkt tydligt nog och hjälper dem hålla ordning på småttingarnas kläder, men det är samtidigt på intet vis permanent. Personligen tror jag också att det fungerar som namnlappar åt de studenter och vikarier som alltid verkar vara där.

• Fins Mamma
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 13:08:40 följande:
    Vissa ska inte jobba inom ett serviceyrke. 

Nej det är inte ok att personalen märker. Gissa hur förbannad jag blev när jag kommer till dagis och personalen skrivit en tjock tusch på utsidan på sonen nya gummistövlar. Framförallt när de faktiskt vara märkta i skaftet på insidan.
    men va? varför gör man så? 

Jag tycker att om man som personal märker barnens kläder så försöker man uppfostra föräldrarna vilket inte ingår i vårt uppdrag. Däremot kan man tipsa om lättare sätt att märka så det går bort om man vill sälja vidare osv. det brukar komma ut reklam från namnlappar.se osv som vi kan sätta upp. 
  • longone
    Oleg skrev 2013-12-21 15:53:06 följande:

frystape! 
    en bra grej, det känns mer ok. och gör det ännu mer INTE okej att märka med en fet tuschpenna som vissa gör
  • fluu

Skiter man i att namna får man väl skylla sig själv om kläderna hamnar fel. Men det är fel av personal att märka! På dotterns dagis lägger de onamnade kläder de inte vet vem de tillhör i en korg och så får päronen själva gå och leta. Bra lösning!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dr Mupp
    fluu skrev 2013-12-21 21:09:10 följande:
    Skiter man i att namna får man väl skylla sig själv om kläderna hamnar fel. Men det är fel av personal att märka! På dotterns dagis lägger de onamnade kläder de inte vet vem de tillhör i en korg och så får päronen själva gå och leta. Bra lösning!
    När jag gick igenom "vems"-korgen så var typ hälften vårt och nästan allt var märkt. Personalen hade dock inte orkat leta efter märkningen. De verkar tycka att allt ska märkas synligt på utsidan. De har märkt en galonjacka också (som var märkt på tvättlapen) genom att skriva stort på insidan av ryggen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • fluu
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 22:01:50 följande:
    När jag gick igenom "vems"-korgen så var typ hälften vårt och nästan allt var märkt. Personalen hade dock inte orkat leta efter märkningen. De verkar tycka att allt ska märkas synligt på utsidan. De har märkt en galonjacka också (som var märkt på tvättlapen) genom att skriva stort på insidan av ryggen. 
    Det är ju tråkigt. här har personalen sagt att märkningen helst ska sitta på någon tvättlapp eller väldigt synligt på annat ställe på insidan av plagget, där läser de och lägger på rätt hylla.
  • Dr Mupp
    fluu skrev 2013-12-21 22:07:41 följande:
    Det är ju tråkigt. här har personalen sagt att märkningen helst ska sitta på någon tvättlapp eller väldigt synligt på annat ställe på insidan av plagget, där läser de och lägger på rätt hylla.
    Märkningen är på tvättlappen eller på den där lilla namnlappen som ofta sitter i kläderna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • fluu
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 22:34:33 följande:
    Märkningen är på tvättlappen eller på den där lilla namnlappen som ofta sitter i kläderna. 
    Då borde de ju inte missa den kan man ju tycka.
  • Uncle Frank

Absolut inte.
    Vad händer om kläderna senare ska säljas eller ärvas av ett syskon?

Svar på tråden OK att dagispersonal namnar barnens kläder?