• Madelaiine

Solskenshistorier, lämna din?

Hej allihopa, 
    Jag skulle vilja få lite hopp inför kommande IVF. Ert/era barn behöver absolut inte ha kommit till via IVF utan hur som helst. Vill bara höra lite solskenshistorier ifrån gravida/föräldrar som verkligen kämpat och haft en trasslig väg innan de blev gravida. 

Så är evigt tacksam om ni vill ta er en stund och dela med er av eran historia. 

Våran historia kan man läsa om på min presentation. Jag och min fästman har försökt att bli gravida i över 2 års tid och inväntar nu IVF i februari. Innan det har jag försökt bli gravid i en tidigare relation när jag var väldigt ung. Så min längtan har funnits i 6 års tid nu. Så efter alla dessa år börjar hoppet försvinna om att jag faktiskt kommer att bli mamma än dag och att min fästman kommer få bli pappa. Det är mycket tankar som rör sig. 

Så tack till alla er som delar med er av era historier för just nu behöver jag det verkligen och säkert många andra där ute också som kämpar och kämpar och känner att det känns som att det aldrig någonsin kommer att lyckas!

• Svar på tråden Solskenshistorier, lämna din?
  • Madelaiine
    Mamori skrev 2013-12-22 18:49:19 följande:
    Min syster har försökt i många år med IVF (minns inte ens hur många det blivit vid det här laget... tio kanske?) och det har aldrig tagit sig trots fina ägg/embryon, inte ett plus en enda gång. Nu senast vid äggplocket blev hon hemskt överstimulerad och fick ligga på sjukhus i två veckor och fick förstås inget embryo tillbaka pga överstimuleringen. Men då visade det sig när de gjorde rutintester på sjukhuset att hon var gravid! Hon måste alltså ha blivit det på "naturlig" väg efter äggplocket men innan hon åkte in på sjukhus, säkert med hjälp av medicinerna och det faktum att de inte lyckades få ut alla ägg vid äggplocket utan fick lämna kvar ett par små. Det känns som ett mirakel då de före IVFet har försökt bli gravida på vanligt sätt länge också utan att lyckas. Allt ser bra ut hittills trots tidig graviditet så vi hoppas på att det går vägen!
    Åhh, det är sådana historier som man blir riktigt tårögd av att höra och verkligen ger än hopp. Håller alla tummar och tår för din syster. Och ett stort grattis till att bli moster :) Mirakel kan ske helt klart. 
  • Löparnörden
    Madelaiine skrev 2013-12-22 18:46:19 följande:
    Åhhh, STORT GRATTIS till eran dotter :) Ett riktigt litet mirakel. Det är sådana här underbara historier som får än att orka hoppas lite till. Kanske att IVF kan få lyckas för oss, hoppas att vi också kan få ha lite tur efter alla år. Kan bara föreställa mig den känslan när ni äntligen fick ett +, WOW :)
    Tack:) Ja den overklighetskänsla och lycka jag kände när pluset dök upp går inte att beskriva. Hoppas du får uppleva det själv. Det stämmer ju faktiskt som en sköterska på fertilitetsenheten sade att ett enda guldägg är det enda som behövs.

Lycka till med din ivf
  • Madelaiine
    Löparnörden skrev 2013-12-22 19:02:58 följande:
    Tack:) Ja den overklighetskänsla och lycka jag kände när pluset dök upp går inte att beskriva. Hoppas du får uppleva det själv. Det stämmer ju faktiskt som en sköterska på fertilitetsenheten sade att ett enda guldägg är det enda som behövs.

Lycka till med din ivf
    mm, det hoppas jag också innerligt. Med tanke på att läkarna påstår att jag har så himla bra och stora ägg och överproducerar ägg nästan så hoppas jag innerligt att ett av de äggen kan vara ett guldägg :) 

Tack så mycket
  • Bling1975

Jag har äntligen fått världens bästa barn som nu är 20 månader. Hon är värd varenda tår och minut av längtan och väntan. Och hade vi inte gått igenom allt detta så hade vi inte fått just henne.

Det tog 7 år att få henne och det krävdes en hel del för att överkomma alla motgångar men det gick.

På vägen gjorde vi 9 återföringar, fick 4 missfall, drabbades av testikelcancer och total sterilitet, bytte till spermiedonator, drabbades av förtidigt klimakterium, bytte till äggdonator (i USA) och fick då till sist en bebis. Vi fick även hjälp av massor med behandlingar av läkare i 4 länder för att till sist lyckas behålla ett barn.

• Mirakel sker

Mitt mirakel är snart 1.5 år, lyckades med IVF. Jag vill delge er alla som längtar! Jag har varit där o minns alla känslor o tårar! Kämpa på!!!

• Madelaiine
    Bling1975 skrev 2013-12-23 02:12:23 följande:
    Jag har äntligen fått världens bästa barn som nu är 20 månader. Hon är värd varenda tår och minut av längtan och väntan. Och hade vi inte gått igenom allt detta så hade vi inte fått just henne. Det tog 7 år att få henne och det krävdes en hel del för att överkomma alla motgångar men det gick. På vägen gjorde vi 9 återföringar, fick 4 missfall, drabbades av testikelcancer och total sterilitet, bytte till spermiedonator, drabbades av förtidigt klimakterium, bytte till äggdonator (i USA) och fick då till sist en bebis. Vi fick även hjälp av massor med behandlingar av läkare i 4 länder för att till sist lyckas behålla ett barn.

Helt fantastiskt att ni lyckades tillslut :) det ger verkligen hopp om att bara man kämpar tillräckligt och försöker med allt så kan det lyckas tillslut. Vi ska börja med våran första IVF när jag får mens.
  • tystlängtan

Vi försökte i 2 år innan vi blev gravida för första gången, tyvärr slutade det i tidigt missfall. Ett halvår senare blev jag gravid igen. Dagen efter pluset fick vi tid till fertilitetskliniken och skulle ställa oss i kö för IVF. Det var trevligt att få avboka pga graviditet, men såklart var man orolig över att få ytterligare ett missfall och veta att man sedan inte får någon hjälp för att man lyckats bli gravid två gånger spontant. Men inget missfall den gången, utan det resulterade i världens finaste pojke som idag är nästan 5 månader gammal.

• Madelaiine
    tystlängtan skrev 2014-05-09 18:32:57 följande:
    Vi försökte i 2 år innan vi blev gravida för första gången, tyvärr slutade det i tidigt missfall. Ett halvår senare blev jag gravid igen. Dagen efter pluset fick vi tid till fertilitetskliniken och skulle ställa oss i kö för IVF. Det var trevligt att få avboka pga graviditet, men såklart var man orolig över att få ytterligare ett missfall och veta att man sedan inte får någon hjälp för att man lyckats bli gravid två gånger spontant. Men inget missfall den gången, utan det resulterade i världens finaste pojke som idag är nästan 5 månader gammal.
    Åh, vad underbart att läsa :) Stort GRATTIS och all lycka till er :) Oss gick det inte så bra för vi har gjort vårat första IVF-försök nu och jag ruvar och väntar på att få testa och se om det lyckats eller inte.
  • tystlängtan
    Madelaiine skrev 2014-05-10 20:24:36 följande:
    Åh, vad underbart att läsa :) Stort GRATTIS och all lycka till er :) Oss gick det inte så bra för vi har gjort vårat första IVF-försök nu och jag ruvar och väntar på att få testa och se om det lyckats eller inte.

Tack! Stort lycka till!
  • Blomflugan

Vi har försökt i två år, misslyckats med två IVF:er, och nu när vi gick och väntade på mensen inför nästa FET-försök så kom den inte och det blev ett plus på stickan :) känns som ett mirakel och nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra!

• Madelaiine

Åhhh, vad underbart =D stoooort grattis. Verkligen ett mirakel och håller tummarna för att allt går suuuuper bra. Det är ju inte riktigt vad man tror i IVF-svängen. Är själv där.

Blomflugan skrev 2014-05-17 09:33:27 följande:
    Vi har försökt i två år, misslyckats med två IVF:er, och nu när vi gick och väntade på mensen inför nästa FET-försök så kom den inte och det blev ett plus på stickan :) känns som ett mirakel och nu håller vi tummarna för att allt ska gå bra!

• KattaochAnja

mysigt att höra från er som har lyckats .. hoppas att jag och frugan har lika tur efter allt skit som har hänt mig

• olivia596

Vi fick till slut vårt otroligt efterlängtade barn efter att ha börjat bebisverkstaden sju år tidigare och då det inte hände något efter en utredning övergått till IVF/ICSI pga manlig faktor.
    Totalt 10 (tio!) fulla IVF/ICSI krävdes! Resulterade i två missfall och så slutligen, äntligen ett mirakel, ett barn.
    Minns att jag framförallt i början letade efter solskenshistorier. Allt eftersom de resultatlösa behandlingarna genomleds växte behovet av "äkta" solskenshistorer, då menar jag berättelser om par som till slut nått målet efter ganska många försök, inte två eller tre. Vill absolut inte förringa det lidande som ni haft som nått målet efter exempelvis tredje eller fjärde försöket, jag vet verkligen hur det känns att klafsa runt och känna som att man kvävs i det bottenlösa träsk som ofrivillig barnlöshet kan vara. Den uppgivenhet man känner önskar jag ingen.Men det jag behövde läsa efter att just ha fått negativt testresultat efter den åttonde behandlingen var en historia om någon som lyckats efter ännu fler försök, dels för att inte tappa hoppet som efter hand började tryta dels för att kunna motivera ännu fler kostsamma försök.
    Så- alla ni som fortfarande väntar och hoppas: Det KAN faktiskt gå trots att det ser mörkt ut. Det behöver inte vara kört bara för att den där nionde IVF:en inte ledde till barn. Givetvis finns det en hel del omständigheter att ta hänsyn till, varje enskilt fall/par är unikt men i vårt fall kom det där guldägget till slut.

Svar på tråden Solskenshistorier, lämna din?