Behöver tips ang att bli familjehem!!
Hej! Jag och min sambo är 24 respektive 23 år gamla. Vi har fått reda på att mamman tills hans halvsystrar (tvillingar på 7 år) har misskött både sig själv och barnen att barnen nu ska placeras ut i fosterfamilj. Mamman och tvillingarna bor 30 mil ifrån oss och har ingen nära släkt som kan ta hand om dem. Vi tog naturligtvis kontakt med socialen och sa att vi finns och att vi mer än gärna tar hand om barnen, hellre de än att de hamnar hos okända. Socialen kommer på hembesök den 8 jan för att "kolla upp" oss, men varje gång de ringer så trycker de på att vi är "för unga" men att de MÅSTE kolla på alla alternativ.
Vi vill verkligen ta hand om barnen. Jag VET att vi skulle kunna ge dem ett tryggt hem med kärlek & respekt. Vi lever egentligen (hur tråkigt de än låter) ett "svensson" liv, där vi båda har heltidsjobb som är otroligt flexibla, bor i en stor trea så vi har plats, bil, inga lån, inga betalningsanmärkningar, inga husdjur, våra familjer nära, barnen och min sambos farmor 10 min bort, nära till skola, affärer och vi har massor av bekanta med barn.
Hur ska vi kunna övertala soc att vi klarar av det trots vår ålder? för egentligen så tycker jag inte vi är så unga då vi lika gärna skulle kunna skaffa egna barn. Är det någon som varit i liknande situation? eller kan någon berätta hur ett hembesök från soc går till?
Tack på förhand!