• NiCe1213

Ergobaby eller babybjörn

Vilken börsele rekommenderar du ich varför? Behöver en bekväm sele och undrar vilken som är bäst och skonsammast mot ryggen. Tacksam för svar...

• Svar på tråden Ergobaby eller babybjörn
  • Flickan och kråkan
    NiCe1213 skrev 2013-12-27 22:55:44 följande:
    Jag har även sett en sele/sjal vid namn BB-thai. Den verkar oxå jättesmidig, någon med erfarenhet?

Meitai (bb-tai är babylonias meitai) skulle jag snarast säga är ett alternativ till vävd långsjal. Beror på hur gammalt barnet är. Till riktigt liten är trikåsjal mycket enklare. BB-tai är en väldigt bra meitai för den är en wrap conversion (alltså helt i sjaltyg/diagonalvävt för bästa avlastning) och har utbredbara axelband.
  • Flickan och kråkan

TS, det finns massor med bärredskap. För att tipsa behöver man veta barnets ålder plus din kroppsbyggnad. Vissa bärselar passar långa, andra smala. Några är för större barn, andra mindre.

• PrinsessanLeia

Ergo med bebisinsats alla gånger! Använde tills barnen vägde 12 kg eller så. Känns knappt att bära i den

• NiCe1213

Flickan och kråkan: jo det låter logiskt.jag är 167 och har normal kroppsbyggnad. Lite extra hull nu efter två graviditeter.hartvå barn, 14 mån resp. 2 mån. Skulle helst vilja ha en sele som passar dem båda. Det bästa är ju egentligen att gå och prova selarna för att se vilket som bäst passar. Tänkte mest höra mig för vilken sele som är populärast och eventuellt köpa från blocket

• Flickan och kråkan

Jag skulle kika lite på Boba 4G om jag vore du. Men du lär inte hitta den på blocket. Ergo och beco brukar finnas där. Har sett en och annan Pognae också (väldigt lik ergon).

• Rocket Mania

Ergo absolut. BB är hemsk på alla sätt och vis.

Passar man inte i en ergo finns det liknande selar typ Beco

• Singoallaa
    NiCe1213 skrev 2013-12-27 22:57:23 följande:
    Singoallaa: kan man använda Beco gemini från 2 månaders ålder?

Ja även nyfödda kan sitta i en Beco Gemini. Du vänder bara upp stödet för huvudet, som på bild ett om du klickar på länken. Du kan se alla positioner du kan ha ditt barn i en Beco gemini, klart överlägset bäst. Här är länken: www.babydesign.se/shop/assets/shop_images/img-gemini-positions-lrg.jpg
  • littlemisssunshine08

vet inte om det fortfarande finns intresse men, jag fick låna en baby björn som jag hade när jag flög med min då 7-veckors, och det funkade bra, jag hade den sen när vi åkte bil och jag skulle in i en affär. fördelarna med den är att den är väldigt smidig och lätt att använda. nackdelarna är främst att min rygg inte är så stark än, så iom att min pojke växer, blir det tyngre men min rygg inte direkt starkare. Vi fick en ergobaby, men jag tyckte att den var svår att använda och jätteklumpig så vi lämnade tillbaka den.. men! nu när min pojke är nästan 3 månader funkar inte bb och jag såg en film om hur jag kunde sätta på ergon så vi köpte en ny och nu tycker jag den är jättebra!
    kort sagt, hade jag gjort om hade jag använt ergon från början. nu fick vi som tur är låna bb men det känns som att användningstiden för den är kort eftersom den bara bär på axlarna. 

• moggleif
    straw2008 skrev 2013-12-27 22:14:00 följande:
    Man sänker rumpan på bb !! Vips så är barnet bredbent i groda!! Detta berättar de vid demonstration. Ush är så trött på alla sjaltanter som alltid ska racka ner på bb. Vet inte en enda läkare som härlett några skador till bb tex. Då ni ska prova i affären prova att ta på den själv, plus att få i barnet själv. Det är liksom en förutsättning för att det ska funka hemma sen. Prova ta på en manduca själv liksom... O försök ha normal jacka på dig uppepå.
    Manduca själv. Vad är problemet?

BB har nu äntligen en ny sele som verkar vettig. Men jag har provat flera av deras tidigare och de är ett skämt jämfört med övriga marknaden. Synd att babyaffärer kör oligopol på selar. Tänk om de även gjort det på barnvagnar, haha.

Tja, ryggskador och höftledsskador är svåra att härleda till just BB-selar då det visar sig långt senare i livet. Men man vet att hos tex innuiter där alla barn bärs och på liknande sätt som BB så har mer än hälften av de vuxna rygg-problem.

Måste man prompt köpa BB så köp deras absolut senaste. Sedan att det finns likvärdiga för halva priset är en annan sak.
  • moggleif

Oj, glömde skriva rek.

Pognae
    Beco
    Ergo
    Manduca
    Angelpack

Beror på din storlek och vilka färger du gillar. Och prisklass.
    Försök prova och känn efter. Bor du nära någon affär som har? Eller i en stad/ort där någon som tex jag bor nära. Vi har lite olika, typ 17 olika bärdon hemma. Används av två personer, olika storlekar på barn och olika tillfällen.

• Annaïck

babybjörn är verkligen ingen hit. Prova ergonomiska bärselar - det finns ju mer än bara ergobaby

• moggleif
    PrinsessanLeia skrev 2013-12-27 23:08:32 följande:
    Ergo med bebisinsats alla gånger! Använde tills barnen vägde 12 kg eller så. Känns knappt att bära i den
    Använt ergo till 20 kg. Inte så bra för barnet längre dock. För smal sittyta men funkar korta stunder.
  • moggleif
    littlemisssunshine08 skrev 2014-01-22 17:44:32 följande:
    vet inte om det fortfarande finns intresse men, jag fick låna en baby björn som jag hade när jag flög med min då 7-veckors, och det funkade bra, jag hade den sen när vi åkte bil och jag skulle in i en affär. fördelarna med den är att den är väldigt smidig och lätt att använda. nackdelarna är främst att min rygg inte är så stark än, så iom att min pojke växer, blir det tyngre men min rygg inte direkt starkare. Vi fick en ergobaby, men jag tyckte att den var svår att använda och jätteklumpig så vi lämnade tillbaka den.. men! nu när min pojke är nästan 3 månader funkar inte bb och jag såg en film om hur jag kunde sätta på ergon så vi köpte en ny och nu tycker jag den är jättebra!
    kort sagt, hade jag gjort om hade jag använt ergon från början. nu fick vi som tur är låna bb men det känns som att användningstiden för den är kort eftersom den bara bär på axlarna. 
    Alla säger BB är så lätt och snabb. Jämför ibland när jag ser folk som tar fram BB för att stoppa i sitt barn. De tar långt mer tid än vad jag tar på de bärdon jag använder. Främst mei taier och selar. Trikåsjal är rätt överlägsen då den kan knytas på morgonen och sedan vara redo hela dagen genom att låta den vara på hela tiden.
  • Margaux

Jag har köpt BB One, den senaste. Den funkar jättebra att bära både baby och lite större barn i. Fördelen är ju att man kan bära barnen med ansiktet ut. Min lilltjej gillar inte att sitta mage mot mage.

• littlemisssunshine08
    moggleif skrev 2014-02-05 23:21:20 följande:
    Alla säger BB är så lätt och snabb. Jämför ibland när jag ser folk som tar fram BB för att stoppa i sitt barn. De tar långt mer tid än vad jag tar på de bärdon jag använder. Främst mei taier och selar. Trikåsjal är rätt överlägsen då den kan knytas på morgonen och sedan vara redo hela dagen genom att låta den vara på hela tiden.
    ja det är säkert olika för alla, hur mycket vana man har och vart man sätter på den. Jag har suttit i bilen och satt på min och då tycker jag att bb har varit lättare och smidigare. trikåsjal låter ju toppen, men är inget för mig. Jag tycker fortfarande att ergon är lite krånglig att få på, men det kommer säkert bli lättare ju mer jag använder den. väl på trivs min bebis bra och jag tycker den är bekväm (om än lite klumpig) att bära i. 
  • Samboo

Jag älskar Pognaen. Vi har använt den till båda våra barn och min son som är 4.5 kan fortfarande sitta i den korta stunder om han vill. Lillan sover sina tupplurar där och har gjort det sen hon föddes. 

Väldigt prisvärd och superbra material. Vi har som sagt haft den LÄNGE och den håller måttet efter alla användningar! 

Kolla här: www.temahalsa.se/sa-bar-du-ditt-barn-ergonomiskt/

• Rocket Mania
    Margaux skrev 2014-02-05 23:22:25 följande:
    Jag har köpt BB One, den senaste. Den funkar jättebra att bära både baby och lite större barn i. Fördelen är ju att man kan bära barnen med ansiktet ut. Min lilltjej gillar inte att sitta mage mot mage.
    Problemet är att selen inte är speciellt ergonomisk om du vänder barnet utåt
Svar på tråden Ergobaby eller babybjörn