• Anonym (hjälp mig snälla)

Hur Precis och specifikt gör man abort?

Hur går processen till? Vad gör de med kvinnan? När ska man göra abort? När är det bäst o göra det?

Jag tror min flickvän är gravid, vi är inte redo o ha barn... Vi är för unga fortfarande! :(

Snälla hjälp oss?! Råd? Tips?

Tack för er tid! <3

• Svar på tråden Hur Precis och specifikt gör man abort?
  • Hamid
    ApanApansson skrev 2013-12-27 23:47:11 följande:
    Det kostar ju inget alls om man är under 20 år, annars kostar det som patientavgift.
    Det går även att göra helt anonymt om man vill, dock måste man ju kanske kunna "gömma" sig under behandlingen.
    Jag har aldrig gjort abort men haft två ganska svåra missfall som krävt en skrapning (som kirurgisk abort) då åker hon till sjukhuset blir sövd och får fostret aborterat. Jag har ingen av gångerna varken haft ont eller blödigt kraftig efter men det varierar såklart.
    Jag skulle välja att göra det kirurgiskt men alla är ju olika, skulle inte fixa att göra det hemma.
    Men oavsett bör hon/ni ta kontakt med ungdomsmottagning eller mödravårdscentralen (de har tystnadsplikt) för att få hjälp och råd och det bästa vore om ni även pratade med era föräldrar, alla gör misstag ibland.
    Hur gamla är ni?

Vad ligger patientavgiften på? Pengar spelar ingen roll i detta fallet.... Inte så viktigt

Är inte kirurgiskt abort farligt? :/

Vi är båda 16 år gamla

Tack för din tid och svar! :)

• Anonym (Maja)
    Hamid skrev 2013-12-28 00:08:31 följande:

Vad ligger patientavgiften på? Pengar spelar ingen roll i detta fallet.... Inte så viktigt

Är inte kirurgiskt abort farligt? :/

Vi är båda 16 år gamla

Tack för din tid och svar! :)

Jag har faktiskt läst ganska mycket om abort då jag skulle ha ett argumenterande tal för abort när jag skulle läsa Svenska A, då ringde jag en kvinnoklinik och frågade om riskerna och fick som svar: Det finns inga risker med varken kirurgisk eller medicinsk abort, då vi har såpass bra sjukvård i Sverige. Tyckte det lät jättekonstigt, men vem är jag att avgöra det? Det var ju hon som var experten så :) 
    Jag skulle också rekommendera kirurgisk abort till alla som frågade mig.. så himla simpelt och smärtfritt alltså :)
  • Hamid
    Anonym (hmm) skrev 2013-12-28 00:02:39 följande:
    ÄR ni religiösa? Därför era föräldrar inte får veta?
    Mina föräldrar och hennes föräldrar är det. Men inte vi
  • Hamid
    Hamid skrev 2013-12-28 00:26:23 följande:
    Mina föräldrar och hennes föräldrar är det. Men inte vi
    Eller hennes föräldrar är mer kulturella, det är mest mina som är religiösa :P
  • Hamid
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:16:07 följande:
    Jag har faktiskt läst ganska mycket om abort då jag skulle ha ett argumenterande tal för abort när jag skulle läsa Svenska A, då ringde jag en kvinnoklinik och frågade om riskerna och fick som svar: Det finns inga risker med varken kirurgisk eller medicinsk abort, då vi har såpass bra sjukvård i Sverige. Tyckte det lät jättekonstigt, men vem är jag att avgöra det? Det var ju hon som var experten så :) 
    Jag skulle också rekommendera kirurgisk abort till alla som frågade mig.. så himla simpelt och smärtfritt alltså :)

Hur långt tid tar det o genomföra kirurgiskt abort i sjukhuset?

Är det bättre o genomföra det i sjukhuset eller ungdomsmottagningen?

• Hamid
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:08:26 följande:
    För mig kostade det 200:- men ska verkligen "barn" under 18 år betala för sjukvården? Jag trodde att det var gratis.. eller har jag fel? 
    Bra fråga, någon som har svar på det?
  • Hamid
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-27 23:56:05 följande:
    Jag gjorde en kirurgisk abort i somras och jag fick svälja tabletterna på sjukhuset precis innan skrapningen. Var nedsövd i 20 minuter och fick en macka och åka hem på en gång. Så jag var inte där en timme ens? Vad olika det kan vara..

Var gjorde du detta kirurgiska aborten? Sjukhuset eller ungdomsmottagningen?

Tar det verkligen bara mindre än en timme? :)

För isåfall hade det varit super!

• ApanApansson

Korurgisk abort går bara stt gör på ett sjukhus!
    Det är som en "minioperation", kvinnan blir sövd och rullas in i en operationssal där en riktig läkare utför aborten med instrument.
    Men det är det snabbaste och smidigaste sättet enligt mig.
    Kvinnan är bara sövd ca 15-30 min och kan sedan åka hem ganska omgående om allt gått bra.
    Patientavgift brukar ligga på 200kr. Men såvitt jag vet tas patientavgift bara ut för vuxna över 20 år..

• ApanApansson

Nej kirurgisk abort är inte farligt.

• Anonym (Ung)

Gjorde min abort förra sommaren, under 18, gratis, tog ett piller två dagar innan jag åkte in på sjukhuset och fick ligga hela dagen och blöda ut allt. Jag blödde dock ut det mesta direkt efter pillret och efter sjukhuset. Men det gick bara bra och förutom smärtan hemma då jag blödde nästan allt då, så var det ingen fara. Var i vecka 7.

• Hamid
    ApanApansson skrev 2013-12-28 00:54:10 följande:
    Korurgisk abort går bara stt gör på ett sjukhus!
    Det är som en "minioperation", kvinnan blir sövd och rullas in i en operationssal där en riktig läkare utför aborten med instrument.
    Men det är det snabbaste och smidigaste sättet enligt mig.
    Kvinnan är bara sövd ca 15-30 min och kan sedan åka hem ganska omgående om allt gått bra.
    Patientavgift brukar ligga på 200kr. Men såvitt jag vet tas patientavgift bara ut för vuxna över 20 år..
    Tack så mycket! :D
  • Hamid
    ApanApansson skrev 2013-12-28 00:54:41 följande:
    Nej kirurgisk abort är inte farligt.
    Skönt o höra! :D
  • Hamid
    Anonym (Ung) skrev 2013-12-28 01:01:07 följande:
    Gjorde min abort förra sommaren, under 18, gratis, tog ett piller två dagar innan jag åkte in på sjukhuset och fick ligga hela dagen och blöda ut allt. Jag blödde dock ut det mesta direkt efter pillret och efter sjukhuset. Men det gick bara bra och förutom smärtan hemma då jag blödde nästan allt då, så var det ingen fara. Var i vecka 7.

Hela dagen? :O

Var det smärtsamt? :/

Så ni genomförde medicinskt abort?

• Anonym (Ung)
    Hamid skrev 2013-12-28 01:09:18 följande:

Hela dagen? :O

Var det smärtsamt? :/

Så ni genomförde medicinskt abort?

Nja, var där i fem timmar tror jag.

Nej, förutom att jag hade ont när jag blödde hemma (tills jag tog en citadon) så var det ingen fara alls. Inte ont. Så skulle man få ont av pillret man tar innan sjukhuset så var beredda med en stark värktablett.

Sov mesta tiden, gick upp och skulle blöda en gång i timmen. Tog bara piller, så ja. medicinskt. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:16:07 följande:
    Jag har faktiskt läst ganska mycket om abort då jag skulle ha ett argumenterande tal för abort när jag skulle läsa Svenska A, då ringde jag en kvinnoklinik och frågade om riskerna och fick som svar: Det finns inga risker med varken kirurgisk eller medicinsk abort, då vi har såpass bra sjukvård i Sverige. Tyckte det lät jättekonstigt, men vem är jag att avgöra det? Det var ju hon som var experten så :)  Jag skulle också rekommendera kirurgisk abort till alla som frågade mig.. så himla simpelt och smärtfritt alltså :)

Det var märkligt. Hoppas du inte gick till just den kliniken... RFSU och andra neutrala källor håller inte med: Komplikationer efter aborten Vid återbesöket kan det i 3-4 procent av fallen visa sig att det finns rester kvar av moderkakan och då behöver kvinnan genomgå en skrapning. Den vanligaste komplikationen är annars infektion i livmodern. Risken för blödning och infektion är mindre vid en medicinsk abort än vid en kirurgisk. Risken att du som gjort abort skulle få det svårare att bli med barn i framtiden är mycket liten, mindre än en på tusen. www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Graviditet-och-abort/Oonskat-gravid/Sa-gar-en-abort-till/ Det är ovanligt med komplikationer , men det är inte samma sak som att det inte finns några risker alls. Det finns risker med alla möjliga medicinska ingrepp. Det finns givetvis risker med att föda barn också. Kvinnan har rätt att välja OCH få veta fakta innan hon gör sitt val , utan att nån förminskar eller förstorar riskerna och försöker påverka henne.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (hjälp mig snälla) skrev 2013-12-27 22:49:19 följande:
    Hur går processen till? Vad gör de med kvinnan? När ska man göra abort? När är det bäst o göra det? Jag tror min flickvän är gravid, vi är inte redo o ha barn... Vi är för unga fortfarande! :( Snälla hjälp oss?! Råd? Tips?   Tack för er tid! <3

Hoppas det löser sig för er. Det ska säkert gå bra. Synd att era föräldrar är inte mer förstående.
  • Anonym (helt ok)

Jag gjorde en abort förra vintern. Jag var i vecka 6 så jag valde medicinsk abort. Fick 2 piller där hos Gyn, och skulle sedan komma tillbaka 2 dagar senare. Dom 2 tabletterna som jag fick då avbryter själva graviditeten och dödar fostret. Efter det så blödde jag inte och hade inte heller ont. Kom in igen 2 dagar senare och fick 2 tabletter vaginalt. Fick sen ligga kvar där och vänta på att börja blöda ut graviditeten. Tog ungefär 3 timmar och sen fick jag åka hem. Hade inte ont alls. Däremot fortsatte jag blöda i 5 veckor så då gjordes en kirurgisk skrapning istället. Jätte enkelt också, kom dit och fick byta om, sen inrullad i en operationssal och blev sövd. Vaknade 15 min senare då allt var klart + att hon hade satt in en spiral medans jag var sövd. (Det hade vi bestämt innan såklart) Så det var smidigt gjort. Lycka till!

• Anonym (stöd)
    Hamid skrev 2013-12-28 00:36:14 följande:

Nä, det är inte säkert att det bara tar en timme. Jag gjorde en kirurgisk abort (tyckte det lät ännu värre med den medicinska). Tog ett piller kvällen innan, blödde som en gris o hade jätteont hela natten innan. Kom in på sjukhuset på morgonen, hade tid kl 8 men fick vänta tills närmare lunch, blev sövd o ingreppet utfördes. Låg sen på uppvaket i rätt många timmar, blödde ännu mer (blödde igenom en binda på nolltid o personalen var inte direkt hjälpsam om vi säger så). Mådde riktigt kass o fick inte åka hem förrän framåt kvällen. Mådde sen jättedåligt (fysiskt) i nästan en vecka efteråt.
  • dollface85
    Hamid skrev 2013-12-28 00:36:14 följande:

ungdomsmottagningar gör inte aborter utan hänvisar till vart man ska vända sig.
Svar på tråden Hur Precis och specifikt gör man abort?