Hur Precis och specifikt gör man abort?
Anonym (Maja) skrev 2013-12-28 00:16:07 följande:
Jag har faktiskt läst ganska mycket om abort då jag skulle ha ett argumenterande tal för abort när jag skulle läsa Svenska A, då ringde jag en kvinnoklinik och frågade om riskerna och fick som svar: Det finns inga risker med varken kirurgisk eller medicinsk abort, då vi har såpass bra sjukvård i Sverige. Tyckte det lät jättekonstigt, men vem är jag att avgöra det? Det var ju hon som var experten så :) Jag skulle också rekommendera kirurgisk abort till alla som frågade mig.. så himla simpelt och smärtfritt alltså :)Det var märkligt. Hoppas du inte gick till just den kliniken... RFSU och andra neutrala källor håller inte med: Komplikationer efter aborten Vid återbesöket kan det i 3-4 procent av fallen visa sig att det finns rester kvar av moderkakan och då behöver kvinnan genomgå en skrapning. Den vanligaste komplikationen är annars infektion i livmodern. Risken för blödning och infektion är mindre vid en medicinsk abort än vid en kirurgisk. Risken att du som gjort abort skulle få det svårare att bli med barn i framtiden är mycket liten, mindre än en på tusen. www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Graviditet-och-abort/Oonskat-gravid/Sa-gar-en-abort-till/ Det är ovanligt med komplikationer , men det är inte samma sak som att det inte finns några risker alls. Det finns risker med alla möjliga medicinska ingrepp. Det finns givetvis risker med att föda barn också. Kvinnan har rätt att välja OCH få veta fakta innan hon gör sitt val , utan att nån förminskar eller förstorar riskerna och försöker påverka henne.