5-åring som plötsligt börjat prata otydligt eftersom nya dagiskompisarna gör det!!
Vår dotter pratade rent redan när hon var två år, hon har alltid haft korrekt uttal.
Nu i höstas när hon fyllt fem år började hon på ett dagis med många andra barn. Hon har tidigare gått hos dagmamma (en barngrupp på 5 barn) sedan hon var två år, men den verksamheten är nu nerlagd i kommunen. Så dottern har fått börja på dagis, vilket hon verkar trivas med.
Det är bara ett "problem". Sedan hon började på dagis har hon börjat prata sämre. Hon skjuter fram hakan så att S blir SCH och hennes förut så korrekta R-ljud försvinner till förmån för "J"-ljud. Hon låter precis som barn som ännu inte lärt sig att prata rent.
Så fort hon gör detta hemma (flera gånger om dagen) säger jag till henne och då återgår hon till sitt korrekta uttal. Hon KAN alltså fortfarande prata korrekt, men av nån anledning väljer hon oftast att prata "bebisspråk".
Jag har funderat på vad detta kan bero på. Kan det vara så att de flesta andra barn på dagis har ett sådant uttal och att hon vill smälta in i mängden?? Kan det för henne vara ett problem att hon redan har ett korrekt uttal när nästan ingen annan har det, och att hon inte vill vara annorlunda?
Eller försöker hon "avdramatisera" sig själv och det hon säger genom att prata sådär?
Jag har pratat med en av pedagogerna på dagis om detta en gång och bett dem påminna dottern när de hör att hon pratar bebisspråk, men jag tror att de glömt bort det redan. Och vem kan klandra dem. De kan ju inte förväntas hålla reda på att just detta barn av 40 andra KAN prata korrekt och ska påminnas om att göra det.
Jag vet inte om det finns anledning att oroa sig. Dottern KAN ju prata korrekt. Antar att hon kommer återgå till att göra det i takt med att kompisarna lär sig korrekt uttal??
Nån som varit med om nåt liknande? Hur gjorde ni?