• Erika02

5-åring som plötsligt börjat prata otydligt eftersom nya dagiskompisarna gör det!!

Vår dotter pratade rent redan när hon var två år, hon har alltid haft korrekt uttal.

Nu i höstas när hon fyllt fem år började hon på ett dagis med många andra barn. Hon har tidigare gått hos dagmamma (en barngrupp på 5 barn) sedan hon var två år, men den verksamheten är nu nerlagd i kommunen. Så dottern har fått börja på dagis, vilket hon verkar trivas med. 

Det är bara ett "problem". Sedan hon började på dagis har hon börjat prata sämre. Hon skjuter fram hakan så att S blir SCH och hennes förut så korrekta R-ljud försvinner till förmån för "J"-ljud. Hon låter precis som barn som ännu inte lärt sig att prata rent.

Så fort hon gör detta hemma (flera gånger om dagen) säger jag till henne och då återgår hon till sitt korrekta uttal. Hon KAN alltså fortfarande prata korrekt, men av nån anledning väljer hon oftast att prata "bebisspråk".

Jag har funderat på vad detta kan bero på. Kan det vara så att de flesta andra barn på dagis har ett sådant uttal och att hon vill smälta in i mängden?? Kan det för henne vara ett problem att hon redan har ett korrekt uttal när nästan ingen annan har det, och att hon inte vill vara annorlunda?

Eller försöker hon "avdramatisera" sig själv och det hon säger genom att prata sådär?

Jag har pratat med en av pedagogerna på dagis om detta en gång och bett dem påminna dottern när de hör att hon pratar bebisspråk, men jag tror att de glömt bort det redan. Och vem kan klandra dem. De kan ju inte förväntas hålla reda på att just detta barn av 40 andra KAN prata korrekt och ska påminnas om att göra det.

Jag vet inte om det finns anledning att oroa sig. Dottern KAN ju prata korrekt. Antar att hon kommer återgå till att göra det i takt med att kompisarna lär sig korrekt uttal?? 

Nån som varit med om nåt liknande? Hur gjorde ni?

• Svar på tråden 5-åring som plötsligt börjat prata otydligt eftersom nya dagiskompisarna gör det!!
  • sina

Min fyraåring gör likadant. Det har hållit på i ett par månader nu. Vi ber henne prata ordentligt när vi hör henne, och då gör hon oftast det. Ett tag. Själv säger hon att hon vill prata som en av sina kompisar på förskolan, och verkar inte riktigt ha förstått att hon säger rätt medan kompisen inte har lärt sig än.

• W Goldberg

Om hon redan kan tala rätt så torde det inte vara ett bekymmer när hon blir äldre heller även om hon testar andra sätt att prata på nu.
    Jag skulle faktiskt inte bry mig så mycket om det.

• glassen

Är det blandade åldrar i din dotters grupp? Leker hon mest med yngre? Pratar alla barn hon leker med orent?
    Jag hade bekymmer med min dotters uttal förra året. Hon pratade rent när hon var yngre, men när hon fyllde 3 år flyttade alla äldre barn över till en avdelning för stora barn och min dotter var äldst kvar på småbarnsavdelningen. Hela förra året gick hon bakåt i sin språkutveckling då hon var med yngre barn och tog efter dem. Men när hon i höstas flyttade upp till de större barnen försvann genast bebisspråket och hon började prata rent igen. Så jag tror visst det har betydelse hur barnen runtomkring pratar, men så fort barnet hör vanligt prat så är det inte svårt för barn som lärt sig prata rent att prata ordentligt igen.

• Flamma

Min treåring är likadan, vet inte vad det beror på - dock är det många små barn på hennes avdelning. Brukar fråga henne varför hon pratar så och då ändrar hon sig och pratar "ordentligt".

• pgw

Min 3-åring pratar rent och har kunnat säga R i över ett år, men på sista tiden har han börjat sätta in ett J i stället för R, typ "kjama". Inte hela tiden, men ibland. Åtminstone en av hans dagiskompisar pratar inte helt rent, så han tar efter där, antar jag. Han har också tagit till sig ett dialektalt uttryck från en av dagistanterna och använde det mycket flitigt en period. Det här fenomenet är väl inte konstigare än då vi vuxna anpassar vårt tal enligt den lokala dialekten om vi är borta hemifrån.

• jordgubbe0812

Jag tror inte du behöver vara orolig. Det är väl hennes sätt att anpassa sig till nivån. Att kunna tala med olika uttal på olika platser visar väl dessutom på en viss språklig medvetenhet.

Däremot har jag väldigt svårt för vuxna som envisas med att använda fel uttal bara för att det pratar med barn. Mina barns farmor envisas med sånt.

• Anne69

Jag tycker att ni ska ta upp det med förskolan igen! De behöver tänka på detta till vardags, även nu när hon kan tala bra. Har de ingen renodlad 5-årsgrupp? Föreslå då att de skaffar det? Nu är ju de flesta femåringar intresserade av skolförberedande arbete och då är uttalet en viktig del, så det bör de kunna fånga upp i sina aktiviteter.

• cosinus

Mina två äldsta (de är 7 och 9) tenderar att prata bebissspråk med lillasyster som är 3. Blir lite kul då hon pratat rent länge nu :) jag brukar påminna den ibland men de glömmer lika fort igen. Även 3-åringen kan ställa om liksom din tjej på dagis men jag tycker inte det är något problem. Jag vet ju att hon kan, om hon vill.

Äldsta kunde inte prata rent när hon började förskoleklass, sa J ist för R men det gick fort i skolmiljön att hitta motivationen för att lära sig prata korrekt så innan sexårs var slut hade hon jobbat sig till ett perfekt uttal. Så ett barn som redan kan är jag helt övertygad om att de kommer skräpa sig tämligen omgående i skolan.

• scanmia

Jag hade faktiskt inte oroat mig för det. Det visar på att hon är social och snabbt plockar upp och speglar hur omgivningen pratar - då fungerar det förmodligen på andra hållet med och hon kan anpassa sig till mer avancerat språk när det krävs och lära sig nya språk lätt. Bra språköra helt enkelt. Nu är det viktigt för henne att passa in socialt i gruppen och han använder sig av den mycket väl beprövade metoden av att härma dem hon vill leka med. 

Ni kanske kan stärka hennes språkutveckling hemma med böcker och lekar och så. Det verkar ju inte finnas någon risk för att ni ska sänka er till hennes nivå  i alla fall Flört.

• liv

Samma sak med vår dotter. Hon pratade extremt tydligt väldigt tidigt. Så fort hon började dagis så gick det åt skogen. Det är ett elände.

Svar på tråden 5-åring som plötsligt börjat prata otydligt eftersom nya dagiskompisarna gör det!!