• sanjah

Jag har förstört amningen!

Jag har ett stort problem med min amning, eller snarare icke-amning, och undrar över era erfarenheter med samma eller liknande problem....

Har en pojke på 6 veckor och hela mitt problem började med att han helammades, det gick bra för det mesta, men sedan började vi misstänka magknip eftersom han skrek och skrek. Då fick han magdroppar i samråd med BVC. Jag fortsatte amma honom, plötsligt märkte vi att han inte verkade bli riktigt mätt och gav honom lite tillmatning på flaska, ca 1-2 ggr per dygn. Resten amning, också detta i samråd med BVC.
    Han började amma kortare tid vid varje bröst och fortsatte skrika efter amningen. Det verkade som att mjölken kom för snabbt då han hostade, frustade och satte i halsen när han sög. Jag började pumpa lite innan. Eftersom han skrek efter amningen så tillmatade vi honom. Men till slut blev det att han ammades bara någon gång per dygn och fick istället flaska resten av tiden. Det har utvecklats till att han nu vägrar ta bröstet och får ersättning till alla dygnets mål.

Han har nu fått flaska helt och hållet ca 1-1,5 vecka och jag håller på att bli galen! Jag tycker det är så sorgligt och är så arg på mig själv att vi lät honom ta flaskan. Jag vet att det är mitt eget fel och jag hatar det! Jag saknar amningen så mycket och jag börjar gråta så fort jag tänker på det. Jag vill inget hellre än att helamma honom, det har varit min tanke från första början att amma honom så länge som möligt, ca 6-9 månader. Nu har det gått 6 veckor!

Jag har nu ett vid ett par tillfällen försökt testa att lägga honom till bröstet igen, hålla honom hud mot hud, liggamma och amma med amningsnapp, men han börjar bara gråta och skrika som en galning! Han gråter och gråter och jag gråter för att han inte vill. Jag ser att han liksom gör sugrörelser vid bröstet ibland och känner en sekunds hopp att han ska ta tag och suga men har tar inte tag, utan böjer istället huvudet bakåt och gråter ännu mer. Och jag gråter också. Mitt tålamod brister och han får sin mat i flaska, igen. Hur ska han annars få i sig mat? I fredags ringde jag amningsmottagningen och beskrev mitt problem och berättade att min önskan är att få igång amningen igen. Jag fick tid att komma dit på måndag då hon skulle se hur han beter sig vid bröstet.

Är det för sent? Kommer han kunna lära om och ta tag i bröstet igen? Kommer mjölkproduktionen kunna öka igen? Just nu pumpar jag för att kunna hålla det igång någorlunda, men det har ju sinat mycket. Vad har ni för erfarenheter? Finns det en chans? Jag hoppas så att vi kan få det att fungera igen!

• Svar på tråden Jag har förstört amningen!
  • sanjah
    LitenLarv skrev 2013-12-30 00:02:44 följande:
    Har du testat att ge mat på kopp?

Nej, bara med flaska hittills. Antar att jag kanske får låna en kopp på amningsmottagningen idag, så i så fall börjar vi med det. Tror du det kan få tillbaka hans förmåga att suga på bröstet?
  • Marie1983

Jag hade det precis likadant med min dotter och jag kände mig helt värdelös. Började med att hon sög fel och bröstvårtorna gick sönder så det kom mycket blod vid amning. Tvingades vila dem ett par dagar. Visste tyvärr inget om amningsnapp då och informerades inte på BB :( Så då fick hon flaska medan jag bara pumpade ett par dagar. Hon älskade flaskan förstås. Slutade amma när hon var 11 v då hon bara blev ledsen vid bröstet och nöjd när flaskan kom fram. Ständig klump i magen inför varje försök. Ångrade länge att jag inte försökte mer. Fick en djup depression av det hela som höll i sig ett år, så onödigt - dottern mådde ju prima på sin ersättning! Olika BM gav olika direktiv. Men jag var så besviken på mig själv. Snart kommer min nästa skatt och jag ska försöka igen. Ska nog köpa el hyra en el-pump så att jag kan hålla igång mjölken ännu bättre även om bebis strular vid bröstet. Koppmatningen fungerade tyvärr inte, hon svalde så mkt luft då o kräktes upp allt varje gång. Dr Browns flaskor var bäst för henne.

Jag tror inte detta är något ovanligt problem, och min lärdom efter att ha kommit ur depressionen var att jag hela tiden gjorde allt jag kunde - och det viktigaste var att dottern mådde och mår bra, men lika viktigt att jag gör det också kommer jag tänka inför nästa barn. Jag borde inte ha varit så hård mot mig själv. Jag försökte allt utifrån min förmåga och det gör säkert du också. Var snäll mot dig själv! Jag blev så nere att jag inte kunde finnas där för min dotter som jag borde under sommaren. Helt i onödan kan jag se nu!

• Marie1983

Jag ska också köpa ett tillmatnings-set inför nästa bebis. Då vet man att de får i sig tillräckligt även om amningen går lite dåligt. Kanske något för dig nu?

• sanjah
    Marie1983 skrev 2013-12-30 14:28:29 följande:
    Jag hade det precis likadant med min dotter och jag kände mig helt värdelös. Började med att hon sög fel och bröstvårtorna gick sönder så det kom mycket blod vid amning. Tvingades vila dem ett par dagar. Visste tyvärr inget om amningsnapp då och informerades inte på BB :( Så då fick hon flaska medan jag bara pumpade ett par dagar. Hon älskade flaskan förstås. Slutade amma när hon var 11 v då hon bara blev ledsen vid bröstet och nöjd när flaskan kom fram. Ständig klump i magen inför varje försök. Ångrade länge att jag inte försökte mer. Fick en djup depression av det hela som höll i sig ett år, så onödigt - dottern mådde ju prima på sin ersättning! Olika BM gav olika direktiv. Men jag var så besviken på mig själv. Snart kommer min nästa skatt och jag ska försöka igen. Ska nog köpa el hyra en el-pump så att jag kan hålla igång mjölken ännu bättre även om bebis strular vid bröstet. Koppmatningen fungerade tyvärr inte, hon svalde så mkt luft då o kräktes upp allt varje gång. Dr Browns flaskor var bäst för henne.

Jag tror inte detta är något ovanligt problem, och min lärdom efter att ha kommit ur depressionen var att jag hela tiden gjorde allt jag kunde - och det viktigaste var att dottern mådde och mår bra, men lika viktigt att jag gör det också kommer jag tänka inför nästa barn. Jag borde inte ha varit så hård mot mig själv. Jag försökte allt utifrån min förmåga och det gör säkert du också. Var snäll mot dig själv! Jag blev så nere att jag inte kunde finnas där för min dotter som jag borde under sommaren. Helt i onödan kan jag se nu!

Tack för ditt inlägg. Vad hemskt det var för dig. Jag kan hålla med om att man inte ska vara för hård mot sig själv, men det är svårt. Jag försöker tänka att jag kan pumpa, har också varit och köpt en elektrisk pump. Men tanken på att amningen har fungerat en gång stör mig!

Hoppas det blir bättre för dig nästa gång. Nu vet du vad som funkar och inte funkar.
  • LitenLarv
    sanjah skrev 2013-12-30 10:38:16 följande:

Nej, bara med flaska hittills. Antar att jag kanske får låna en kopp på amningsmottagningen idag, så i så fall börjar vi med det. Tror du det kan få tillbaka hans förmåga att suga på bröstet?
    Nej det tror jag inte. Fördelen med kopp är att den inte vidmakthåller hans felaktiga sugbeteende. Att ha kvar flaskan samtidigt som du försöker få tillbaka hans vilja att amma blir som att jobba i motvind.
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • ingeborg34
    LitenLarv skrev 2013-12-30 19:14:53 följande:
    Nej det tror jag inte. Fördelen med kopp är att den inte vidmakthåller hans felaktiga sugbeteende. Att ha kvar flaskan samtidigt som du försöker få tillbaka hans vilja att amma blir som att jobba i motvind.

Precis just det - öka igång amningen igen trots att man matar med nappflaska har jag mycket goda erfarenheter av m två barn.
  • sanjah
  • sanjah
    Oj, råkade skicka utan att skriva.

Okej, jag har i alla fall beställt en "Soft Cup" från Medela, en "matningssked" och har pratat med en hjälpmamma från Amningshjälpen. Hon gav mig också några fler råd och sa dessutom att hon har träffat otaliga mammor som har fått amningen att funka igen vid liknande situationer. Så det känns inte helt hopplöst. Hon sa att jag måste försöka få bebisen att se det som något positivt igen att vara vid bröstet, ha honom mycket hud mot hud och använda amningsnapp i en övergång.

Fick däremot inte den hjälpen jag förväntat mig på Amningsmottagningen, hon började direkt prata om att pumpa och ge på flaska och att jag däremellan skulle försöka ge bröstet. Men gav inga tips på hur det skulle kunna gå till.

Ska ge det några dagar nu och se vad som händer.
  • sanjah
    ingeborg34 skrev 2013-12-30 00:30:03 följande:
    Såhär har jag gjort med de två av mina barn som varit just då "tokarga" som din lille vid bröstet; pumpar regelbundetoch ganska "ambitiöst". Provar vid varje tillfälle alltid att amma men om det inte går matar jag m nappflaska. Låter aldrig bebisen "ilskna till" vid bröstet. För min tremånader gamla son funkar det nu att amma vid alla hyfsat lugna situationer ftån att för en månad sen verka som om vi skulle behöva lägga ner amningen helt. Nu äter han både ersättning och ammas och alla är glada och nöjda. Viktigt för mig var att jag inte längre var så upprörd OM amningen inte alls funkat -det hade inte gjort mig till en sämre mamma. Jag tog helt enkelt en dag i taget och kämpade m amningen så mycket jag just då förmådde och ändå må hyfsat själv. Lycka till!
    Mitt problem är att han oftast ilsknar till så fort han läggs till bröstet. Han liksom vet om att han ligger där och blir arg av bara det, och börjar skrika. Då tar jag bort honom och ger han mat på flaska, vill inte heller att han bli för arg.

Du skriver att han äter både ersättning och ammas nu och att det funkar, vad skönt! Men har det varit så att amningen funkat nån gång, alltså att du har helammat någon period, eller har du haft ersättning med i bilden från början?
  • emi

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tror och hoppas att du kan lyckas med amningen. Du är ingen sämre mamma om det inte lyckas men iom att du gärna vill amma så är det värt att kämpa för.

Jag skulle rekommendera att du köper ett sådant här : http://www.apotea.se/medela-sns-tillmatningsset , då kan babyn suga på bröstet och känna att det kommer mat genast. Troligtvis blir han irriterad vid bröstet nu iom att mjölken inte kommer genast som när han får flaska. Om du inte vill sätta pengar i tillmatningssetet så kan du testa att ha en flaska som droppar mjölk i/bredvid hans mun när han ligger vid bröstet, då kan han bli mer motiverad att suga och din utdrivningsreflex går igång. 

Lycka till!

• sanjah
    emi skrev 2013-12-30 22:13:45 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden men jag tror och hoppas att du kan lyckas med amningen. Du är ingen sämre mamma om det inte lyckas men iom att du gärna vill amma så är det värt att kämpa för.

Jag skulle rekommendera att du köper ett sådant här : www.apotea.se/medela-sns-tillmatningsset , då kan babyn suga på bröstet och känna att det kommer mat genast. Troligtvis blir han irriterad vid bröstet nu iom att mjölken inte kommer genast som när han får flaska. Om du inte vill sätta pengar i tillmatningssetet så kan du testa att ha en flaska som droppar mjölk i/bredvid hans mun när han ligger vid bröstet, då kan han bli mer motiverad att suga och din utdrivningsreflex går igång. 

Lycka till!
    Tack så mycket för peppen och tack för tipset! Idag provade vi att droppa lite mjölk och visst, han försökte verkligen suga (jag hade amningsnapp på också), men det är det där taget som han inte riktigt får in, utan han suger ytligt, som om det var en nappflaska. Men vi provar igen och ser om det funkar till slut.
  • ingeborg34
    sanjah skrev 2013-12-30 22:06:31 följande:
    Mitt problem är att han oftast ilsknar till så fort han läggs till bröstet. Han liksom vet om att han ligger där och blir arg av bara det, och börjar skrika. Då tar jag bort honom och ger han mat på flaska, vill inte heller att han bli för arg.

Du skriver att han äter både ersättning och ammas nu och att det funkar, vad skönt! Men har det varit så att amningen funkat nån gång, alltså att du har helammat någon period, eller har du haft ersättning med i bilden från början?

Just det där tokarga "tränade" vi bort med mysiga flaskstunder vid bröstet (hud mot hud). Amningen har med alla mina fyra barn funkat bra i början men i takt med att de velat äta mer har min produktion inte hängt med och då har trasslet börjat. Ett (kanske självklart) tips: anatomisk napp på flaskan med absolut minsta hålet.
  • cosinus

Mitt andra barn var helt galen vid bröstet under en hel månads tid. Enda amningarna som gick lätt var de i sömnen. Dagtid var det ett rent elände.

Nu helammades han så i hans fall var det inte ens flaskan som störde utan han blev bara helt galet när han lades vid bröstet. Det som funkade ibland var att ha hono i sjalen (naken på överkroppen) och så gå runt och försöka lirka in bröstet. Kom han då väl igång kunde han fortsätta amma sen.

Sen efter en månad vände det bara tvärt och han var nöjd igen vid bröstet. Vet fortfarande inte vad som var fel men jag tror att han blev upprörd över att det inte kom mat direkt.

Men jag skulle prova låta honom snutta mycket halvsovande och sjal(sele) med bar överkropp för att se om han kan tänka sig att suga på bröstet när han inte är arg redan.

Och, en sak till, så länge du vill amma, kämpa på! Om du bestämmer dig för att det inte är värt det, släpp det med gott samvete även om du inte lyckats. Han klarar sig ändå,

• sanjah
    cosinus skrev 2013-12-30 22:53:16 följande:
    Mitt andra barn var helt galen vid bröstet under en hel månads tid. Enda amningarna som gick lätt var de i sömnen. Dagtid var det ett rent elände.

Nu helammades han så i hans fall var det inte ens flaskan som störde utan han blev bara helt galet när han lades vid bröstet. Det som funkade ibland var att ha hono i sjalen (naken på överkroppen) och så gå runt och försöka lirka in bröstet. Kom han då väl igång kunde han fortsätta amma sen.

Sen efter en månad vände det bara tvärt och han var nöjd igen vid bröstet. Vet fortfarande inte vad som var fel men jag tror att han blev upprörd över att det inte kom mat direkt.

Men jag skulle prova låta honom snutta mycket halvsovande och sjal(sele) med bar överkropp för att se om han kan tänka sig att suga på bröstet när han inte är arg redan.

Och, en sak till, så länge du vill amma, kämpa på! Om du bestämmer dig för att det inte är värt det, släpp det med gott samvete även om du inte lyckats. Han klarar sig ändå,
    Tack för ditt inlägg. Det visar ju att det går om man kämpar på. Och jag har ju nu fått höra från en del att det faktiskt går att få dem att amma igen även om man gett dem flaska, men att det krävs tid och tålamod.

Jag ska absolut prova att ha honom mycket hud mot hud, både i sele och i sängen/soffan. Tack för tipset!
    Vill verkligen ge det en chans.

• Genuin

TS, har de på amningshjälpen hjälpt dig att se om han griper tag om bröstet på rätt sätt? Han kanske har kort tungband?
    www.nhs.uk/conditions/tongue-tie/Pages/Introduction.aspx

Ville bara skriva detta omifall det inte kollats upp. Det är inte alltid man gör något åt detta om det fungerar ändå. Igen, detta är av egen erfarenhet, min son hade detta och blev klippt och efter det så fungerade amningen.

• jwilb03

Hej detta kommer låta otroligt hårt men min bvc sköterska höll på att förstöra min amning totalt. Hon sa till mej att jag skulle ge ersättning. Men jag vägrade och tack och lov för det annars hade jag med haft väldiga problem. 
    Ditt barn är en människa som lär sig  och kan omlära inte en maskin. Om jag hade fått bestämma hade jag plockat bort ersättning hellt jag vet det låter otroligt grymt men ska du ha igång amningen så är det nog ända sättet. Din bebis vet ingenting om ersättning eller amning han vet bara att han ska äta för att överleva. och får han inte mat på det ena sättet ja då anpassar han sig och lär sig att det är från bröstet maten kommer och att tiden är förbi med flaskmat. Han kommer säkert dippa i vikt en eller två dagar sedan är jag till 99 % säker att han har lärt sig den nya rutinen. Det kommer bli tufft som tusan men ge det några dagar en vecka. Skriv gärna åh berätta hur det går. Kramar

Svar på tråden Jag har förstört amningen!