Jag har förstört amningen!
Jag har ett stort problem med min amning, eller snarare icke-amning, och undrar över era erfarenheter med samma eller liknande problem....
Har en pojke på 6 veckor och hela mitt problem började med att han helammades, det gick bra för det mesta, men sedan började vi misstänka magknip eftersom han skrek och skrek. Då fick han magdroppar i samråd med BVC. Jag fortsatte amma honom, plötsligt märkte vi att han inte verkade bli riktigt mätt och gav honom lite tillmatning på flaska, ca 1-2 ggr per dygn. Resten amning, också detta i samråd med BVC.
Han började amma kortare tid vid varje bröst och fortsatte skrika efter amningen. Det verkade som att mjölken kom för snabbt då han hostade, frustade och satte i halsen när han sög. Jag började pumpa lite innan. Eftersom han skrek efter amningen så tillmatade vi honom. Men till slut blev det att han ammades bara någon gång per dygn och fick istället flaska resten av tiden. Det har utvecklats till att han nu vägrar ta bröstet och får ersättning till alla dygnets mål.
Han har nu fått flaska helt och hållet ca 1-1,5 vecka och jag håller på att bli galen! Jag tycker det är så sorgligt och är så arg på mig själv att vi lät honom ta flaskan. Jag vet att det är mitt eget fel och jag hatar det! Jag saknar amningen så mycket och jag börjar gråta så fort jag tänker på det. Jag vill inget hellre än att helamma honom, det har varit min tanke från första början att amma honom så länge som möligt, ca 6-9 månader. Nu har det gått 6 veckor!
Jag har nu ett vid ett par tillfällen försökt testa att lägga honom till bröstet igen, hålla honom hud mot hud, liggamma och amma med amningsnapp, men han börjar bara gråta och skrika som en galning! Han gråter och gråter och jag gråter för att han inte vill. Jag ser att han liksom gör sugrörelser vid bröstet ibland och känner en sekunds hopp att han ska ta tag och suga men har tar inte tag, utan böjer istället huvudet bakåt och gråter ännu mer. Och jag gråter också. Mitt tålamod brister och han får sin mat i flaska, igen. Hur ska han annars få i sig mat? I fredags ringde jag amningsmottagningen och beskrev mitt problem och berättade att min önskan är att få igång amningen igen. Jag fick tid att komma dit på måndag då hon skulle se hur han beter sig vid bröstet.
Är det för sent? Kommer han kunna lära om och ta tag i bröstet igen? Kommer mjölkproduktionen kunna öka igen? Just nu pumpar jag för att kunna hålla det igång någorlunda, men det har ju sinat mycket. Vad har ni för erfarenheter? Finns det en chans? Jag hoppas så att vi kan få det att fungera igen!