• Lisastina

Är du också babyrojalist?

Intresset för kungahusets göranden och låtanden är på nedgång och fler och fler kan tänka sig att avskaffa kungahuset. Samtidigt är det mer regel än undantag att små barn benämns prinsar och prinsessor och att de får kläder och ting med kronor osv på. 

Föräldrar som kallar barn prins/prinsessa kallar ju indirekt sig själva kung/drottning, fö. 

Hur gör du? Och varför?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du också babyrojalist?
  • KimPossible

Jag kallar inte varken våra egna eller random barn för prinsar och prinsessor, däremot blir jag själv kallad för prinsessa (med S!) ibland.

Doh! *viftar med håret och rättar till tiaran*

/ Smygrojalist som egentligen vill avskaffa monarkin men ändå  tycker det är rätt trevligt med ett kungahus.

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Themis

Jag tycker att monarkin i Sverige är mostly harmless, billigare och bättre för miljön än presidentval och jag skulle inte kalla barn för prins/prinsessa.

(undantag möjligen om de är utklädda till dylika)

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • Josephine96

Jag är för monarki (ok bryr mig mer om englands kungahus för de är roligare men aa viktoria verkar trevlig iaf), och jag ser inget problem med att kalla mina barn prins eller prinsessa ibland på skoj om jag hade haft barn, det är bara gulligt.

• soetnoet

Förknippar av någon anledning ordet prinsessa med Disney, inte kungahuset. Med tanke på hur goda Disney-sessorna är, har jag inget problem med ordet

• Mercurialis
    KimPossible skrev 2013-12-31 03:21:11 följande:
    / Smygrojalist som egentligen vill avskaffa monarkin men ändå  tycker det är rätt trevligt med ett kungahus.
    Den formuleringen ska jag komma ihåg. Den beskriver bra min inställning till kungahuset.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pissenisse

Jag är absolut för monarkin, vi har ju en så fin kungafamilj. Brukar inte kalla någon prins/prinsessa dock... Förutom min syster när hon beter sig som prinsessan på ärten.

• Gathehielm

Kallar inte avkomman för prinsar eller prinsessor. Har dock kallat sonen kejsare ett par gånger, när jag sätter honom i kundvagnen på systemet och låter honom bestämma hur jag ska köra och vilken öl som ska köpas. Av någon anledning blir det alltid bara de med djur på etiketten...

Är dock för monarki, och berättar mycket för ungarna om kungahuset och Sveriges historia. 

• Keffria

Kallar inte barnen för prinsessor. Dock döpte sig min äldsta dotter då hon var fem till KungRegering eftersom hon ansåg att hon var arbetsledare över jag och hennes lillasyster då vi skulle köra in veden. :)
    Så kanske har min anti-rojalism speglat av sig eftersom hon fick med regering också.

• lövet2

Rojalist är jag nog, men jag har aldrig kallat ungarna prinsar eller prinsessor annat än när de klätt ut sig och gått in i en kunglig roll.

• Tigerliljaaa

Ur ett kulturhistoriskt perspektiv är det kul med ett levande kungahus. Sen tycker jag att det är hög tid att dem finansierar ditt leverne själv och slutar leva på skattemedel.

Dem har tillräckligt i sin egna skattkista för att leva kungligt. Så låt dem behålla sina titlar men ta bort deras jobb. Känns ändå inte så representativt för Sverige..

Sen om man vill ge sina barn kungligs titlar så fine det har väl ingen annan med att göra. Skulle tro att det mer har med den romantiserade sagobilden av prinsar och prinsessor att göra än vårt allt för inavlade kungahus

• Lisastina
    Gathehielm skrev 2014-01-22 16:46:43 följande:
     låter honom bestämma hur jag ska köra och vilken öl som ska köpas. Av någon anledning blir det alltid bara de med djur på etiketten...
    hahahaha!  det där var väldigt roligt och dessutom ett bra urvalskriterium, det skall jag använda nästa gång, jag vet inget om öl.                                
Svar på tråden Är du också babyrojalist?