När jag gick i gymnasiet festade jag ganska mycket på helgerna. Jag var oerhört blyg till vardags, så alkoholen gav mig mod att slappna av och ha kul, den gav mig en röst. På den tiden hade jag svårt att sätta stopp när jag väl börjat, hände några gånger att jag drack för mycket och "däckade". Men jag drack bara på fest, kände aldrig någon lust att dricka till vardags.
När jag flyttade för mig själv började jag dra ned på drickandet rejält, mest för att jag pluggade och inte hade samma umgänge längre (något motsägelsfullt med tanke på studenters rykte, men sån var jag). Nu dricker jag i princip aldrig. Jag har för närvarande inget jobb, jag har minimalt med umgänge och tyvärr massor av tid för mig själv. Men jag har fortfarande ingen större lust att dricka. Tycker snarare att känslan av att vara berusad är lite obehaglig numera, som att man tappar kontrollen över sig själv. Jag dricker nu som mest lite starkvinsglögg runt jul och något mousserande vin på nyår, men det är egentligen allt. Har aldrig sett poängen med att sitta hemma själv och dricka sig berusad. I sällskap är det en annan sak, men av olika skäl har det inte blivit mycket sällskap på ett tag.
Men jag får svara nej, jag tror inte jag skulle kunna bli alkoholist.