• Anonym (Mamman)

Någon som fått igenom styvbarnsadoption?

Som sagt. Någon som lyckats adoptera sina styvbarn trots att bioföräldern sagt nej?

• Svar på tråden Någon som fått igenom styvbarnsadoption?
  • Anonym (NEJ)

Jag har för mig att detta ej kan genomföras. Du kan inte ta föräldraskapet från bioförälder mot dennes vilja. Samma sak här som vid efternamn som var uppe nyligen. Men skall inte säga aldrig...undantagen brukar ju bekräfta regeln...
    Sök på nätet.

• Jennie med ie

Jo det kan genomföras, undantag från kravet på samtycke kan enligt föräldrabalken göras om föräldern är utan del i vårdnaden. Dock har den biologiska föräldern, när det gäller adoption av barn och inte vuxna, i regel möjlighet att göra sin önskan hörd och saken ska prövas av domstolen och beslut tas utifrån barnets bästa.

Anonym (NEJ) skrev 2014-01-01 23:48:10 följande:
    Jag har för mig att detta ej kan genomföras. Du kan inte ta föräldraskapet från bioförälder mot dennes vilja. Samma sak här som vid efternamn som var uppe nyligen. Men skall inte säga aldrig...undantagen brukar ju bekräfta regeln... Sök på nätet.

• en glad
    Anonym (Mamman) skrev 2014-01-01 23:43:10 följande:
    Som sagt. Någon som lyckats adoptera sina styvbarn trots att bioföräldern sagt nej?
    Det är svårt att genomföra för det anses försvåra en möjlig framtida god kontakt mellan den biologiska föräldern och dennes släkt för barnet .....
Svar på tråden Någon som fått igenom styvbarnsadoption?