• Snorpan7801

Mkp

Någon som nyligen gjort mkp? Hur länge fick ni vänta på svar? Gjorde mitt i måndags, har inte fått svar än... Är ju en del röda dagar men den här väntan är såååå jobbig!

• Svar på tråden Mkp
  • MalinsHerman

Inget svar i dag heller, fy tusan vad jobbigt det är!!!
    Snorpan7801: du behöver säkert ingen utökad analys om det inte är en ovanlig translokation ni vill veta. De vanligaste trisomierna ser man på den vanliga analysen. Har man gått vidare till mkp från kub så räcker det nog med den vanliga...

• Snorpan7801
    MalinsHerman skrev 2014-01-08 21:47:56 följande:
    Inget svar i dag heller, fy tusan vad jobbigt det är!!! Snorpan7801: du behöver säkert ingen utökad analys om det inte är en ovanlig translokation ni vill veta. De vanligaste trisomierna ser man på den vanliga analysen. Har man gått vidare till mkp från kub så räcker det nog med den vanliga...

Åh, jag förstår verkligen dig!!! Väntan är hemsk! Hoppas verkligen att du får ett positivt besked i morgon tänker på dig!
  • Snorpan7801
    MalinsHerman skrev 2014-01-09 22:25:26 följande:
    I dag ringde läkaren, allt var normalt! Vi är så lyckliga!!

Grattis grattis grattis!!! Vilken lättnad! Lycka till med allt!
  • MalinsHerman

Hej igen!
    Någon som fått blödning/brun flytningnågon vecka efter mkp? Jag har fått en liten blödning i dag, 2 efter sticket... Orolig ð??¢

• Sinni
    MalinsHerman skrev 2014-01-13 12:20:55 följande:
    Hej igen!
    Någon som fått blödning/brun flytningnågon vecka efter mkp? Jag har fått en liten blödning i dag, 2 efter sticket... Orolig 😢
    Nej, jag fick ingen blödning i samband med provtagningen. Men har haft lite småblödningar från och till i olika veckor under hela graviditeten. När de har kommit så har jag alltid kollat med sjukvården. När det hände i början av graviditeten, innan mkp, så var jag på gyn vid två tillfällen för vul. Och när det har hänt nu på senare veckor så har jag haft kontakt med förlossningen, de har kollat.

Ring och fråga någon. Gärna där du gjorde provet. Det är säkert ingen fara. Men det känns ändå alltid bäst att få det bekräftat av "fackfolk" =). Så jag hade ringt dem, om jag var du.

Grattis också till normalt provsvar! Såg nu att du har fått besked om att allt ser bra ut! Härligt!
  • NyMamma76

Hallå!
    Hur länge fick ni vänta på tid? Jag gjorde KUB i Fredags, idag lämnade de meddelande om en tid för MKP om TVÅ veckor! Det betyder provsvar tidigast om tre veckor!!! Är inte det ganska omänskligt begärt att man ska behöva vänta så länge med den här oron?
    Vi ska kolla efter de ovanliga trisomierna (de där som fostret sällan ens överlever med), Downs såg bra ut på KUB:en. Det betyder ju också en eventuell abort som då tidigast kan ske om 4-5 veckor. Då är jag i v 18-19. Känns ju verkligen inte bra alls... Hur var det för er?
    Min "riskkvot" var 1:39, så jag kanske borde tagga ned lite, men jag är ändå orolig!

• Purlan

Ja, det låter ju rätt normalt. Vi får ju ändå vara glada med möjligheten till MKP. På vissa ställen görs ju bara fvp och då får man vänta ännu längre... :-/

Hoppas du får ett bra besked när det väl är dags. Jag hade 1:45 och än så länge verkar allt vara normalt!

• NyMamma76

Tack!
    Ja, jag är väl ganska stirrig som förstagångsgravid... Orkar bara inte med den här oron, vill bara höra att allt är bra med den lille...

• Sinni
    NyMamma76 skrev 2014-01-13 15:01:07 följande:
    Hallå!
    Hur länge fick ni vänta på tid? Jag gjorde KUB i Fredags, idag lämnade de meddelande om en tid för MKP om TVÅ veckor! Det betyder provsvar tidigast om tre veckor!!! Är inte det ganska omänskligt begärt att man ska behöva vänta så länge med den här oron?
    Vi ska kolla efter de ovanliga trisomierna (de där som fostret sällan ens överlever med), Downs såg bra ut på KUB:en. Det betyder ju också en eventuell abort som då tidigast kan ske om 4-5 veckor. Då är jag i v 18-19. Känns ju verkligen inte bra alls... Hur var det för er?
    Min "riskkvot" var 1:39, så jag kanske borde tagga ned lite, men jag är ändå orolig!
    Jobbigt för dig att vänta. Men jag håller med purlan. Två veckor är ganska normalt att få vänta. Det finns medicinska anledningar till att man väljer att göra mkp/fvp under en bestämd vecka i graviditeten. 

Jag håller tummarna för dig att provet kommer att ge dig bra resultat! =)
Svar på tråden Mkp