• Dr Mupp

    Kan jag dra ett hästsläp?

    Ska få hem en fjordhöst, frågan är bara om jag kan hämta henne själv eller om jag behöver be nån annan köra. 

    Min bil får dra max 1250 kg (släp + lastvikt)
    Med mitt körkort får släpet ha en totalvikt på 1660

    Finns det hästtransporter som har en totalvikt på max 1660 kg och hur mycket väger ett tomt släp? En fjordhäst väger ju 4-500 kg. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?
  • Eleonor01
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 21:53:07 följande:
    Fast när jag slänger in en släp med en totalvikt på 1300 i kalkylatorn så får jag att jag får dra släpet med begränsningen att jag inte får lasta det fullt. 

    Jag skickade iväg ett mail till transportstyrelsen får se vad de svarar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Ja ja.... Lycka till
  • Eleonor01
    Angels skrev 2014-01-03 21:54:11 följande:
    Ursäkta mitt svar, jag kan tydligen inte läsa ovan, så känns som att den övre biten blev lite fel ändå. Oavsett vad så får du dra efter vad du har för körkort. Allt ut över det är ointressant.
    Läs på
  • Angels
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 21:56:22 följande:
    Läs på
    Eller så kan du förklara hur du tänker, om du nu jobbar med detta och är så himla duktig. För uppenbarligen så misslyckas du med det.

    Så här tolkar jag det. Du får hänga ett släp bakom bilen som har tjänstevikt 1250 kg och totalvikt 1660 kg bakom din bil som du får lasta max 410 kg i 1660 kg - 1250 kg = 410 kg. Dvs hittar du ett 1500-släp som har en tjänstevikt på 1200 kg så får du dra det och lasta en häst som väger 300 kg.
  • Eleonor01
    Angels skrev 2014-01-03 22:01:05 följande:
    Eller så kan du förklara hur du tänker, om du nu jobbar med detta och är så himla duktig. För uppenbarligen så misslyckas du med det.

    Så här tolkar jag det. Du får hänga ett släp bakom bilen som har tjänstevikt 1250 kg och totalvikt 1660 kg bakom din bil som du får lasta max 410 kg i 1660 kg - 1250 kg = 410 kg. Dvs hittar du ett 1500-släp som har en tjänstevikt på 1200 kg så får du dra det och lasta en häst som väger 300 kg.
    Hur svårt ska det vara att förstå. På vilka före sett ska jag förklara? Totalviktrtns är det man tittar på inte bruttovikterna! Mao så får släpet ta vill dra inte ha en högre totalvikt än 1250 kg för det är vad hennes bil Max kan dra enligt konstruktionen.
  • Gaytjej

    Du måste antingen leta efter ett släp med en maximal totalvikt* på 1250 kg - eller efter en annan bil att låna.

    Många släp har en totalvikt på 1300-1400 kg för att passa folk med "vanliga bilar" och B-körkort - men ifall du letar efter ett enkelaxlat eller möjligen ett äldre boogiesläp kan du hitta de som ligger på 1250 kg. Ett vanligt släp har ofta en tjänstvikt på 700-800 kg och eftersom det är en fjordhäst du ska köra, så kommer det inte bli några problem med lastvikten. Många som kör riktigt stora halvblod eller lastar två hästar lastar mer än var de får för bil och körkort.

    Lycka till med hästen!

    /Gaytjej med Henra Amazone tot 1500 kg (tjänstevikt 780 kg) och V70 årsmodell 00, en av de få bilar som får dra såpass mkt som släp med totvikt 1530 kg på B-körkort! Min första bil fick jag väga upp och registrera om från 1270 till 1300 kg för att få dra stallets släp...

    *) = Jag har inte koll på de nyare reglerna, men tidigare var det bara intressant att räkna på släpets tjänstevikt + lastvikt om man hade E-körkort - och då jämföra det med max vikt som bilen fick ha på kroken.


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Dr Mupp
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/TST0032_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil_WEBB.pdf

    Jag får dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg men jag får inte lasta det mer än att det väger 1250 kg med last. 

    Antingen är det som gäller eller så har transportstyrelsen inte koll på reglerna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eleonor01

    Om du slår in ettanbat reg nr med andra vikter så ser du att de andra siffrorna som du har kommer upp per automatik. Slå shh243 så förstår du kanske på ett annat sött

  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 22:32:48 följande:
    Om du slår in ettanbat reg nr med andra vikter så ser du att de andra siffrorna som du har kommer upp per automatik. Slå shh243 så förstår du kanske på ett annat sött
    Precis. Saaben är starkare bil den orkar dra 1800 kg, men vi har en lag som säger att man med B-kort endast får köra fordonståg som har en totalvikt på 3.5 ton. Därför får man med B-kort endast dra 1350 kg, bilen orkar mer och med B utökat och BE får man dra mer med saaben. 

    Lagen säger att med B-kort får man dra ett fordonståg med en totalvikt på 3.5 kg. Eftersom renaulten är en lätt plastbil så blir totalvikten på släpet högre. Men lätta plastbilar är svaga och renault anser att deras bil endast kan dra 1250 kg. Så lagligt får jag slänga på ett släp med en totalvikt på 1660 kg så länge jag aldrig lastar det med mer än vad bilen orkar dra dvs 1250 kg och detta oavsett körtkortsbehörighet.

    Om vi har ett släp som väger 750 kg och som har en totalvikt på 1660 kg och  en häst som väger 500 kg så får jag dra det eftersom det då väger 1250 kg men inte du. Om du däremot har B utökat så får du fylla upp hela släpet och dra det, men då är det för tungt för min bil.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Gaytjej
    Gaytjej skrev 2014-01-03 22:17:21 följande:
    Du måste antingen leta efter ett släp med en maximal totalvikt* på 1250 kg - eller efter en annan bil att låna.
    Ah, sorry för att jag bara bidrog till förvirring! Såg nämligen nu att du hade skrivit att det var 1660 kg som gällde för B-körkortet och att det var *kroken* på din bil som tog max 1250 kg! 

    Undrar hur vanligt det är? Alla mina bilar har iaf fått ha mer på kroken än vad jag fått köra med med mitt B-körkort!

    Jag hade jag gjort samma tolkning som du - men jag hade inte vågat köra förrän jag kollat upp det ordentligt, helst på flera håll (i rädsla att Transportstyrelsen är som Försäkringskassan - så snurrigt att inte ens handläggarna har koll på de egna reglerna).
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Dr Mupp
    Gaytjej skrev 2014-01-03 23:00:56 följande:
    Ah, sorry för att jag bara bidrog till förvirring! Såg nämligen nu att du hade skrivit att det var 1660 kg som gällde för B-körkortet och att det var *kroken* på din bil som tog max 1250 kg! 

    Undrar hur vanligt det är? Alla mina bilar har iaf fått ha mer på kroken än vad jag fått köra med med mitt B-körkort!

    Jag hade jag gjort samma tolkning som du - men jag hade inte vågat köra förrän jag kollat upp det ordentligt, helst på flera håll (i rädsla att Transportstyrelsen är som Försäkringskassan - så snurrigt att inte ens handläggarna har koll på de egna reglerna).
    Jag tror inte det är så vanligt. Är nog inte en så vanlig dragbil 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Gaytjej skrev 2014-01-03 23:00:56 följande:
    Ah, sorry för att jag bara bidrog till förvirring! Såg nämligen nu att du hade skrivit att det var 1660 kg som gällde för B-körkortet och att det var *kroken* på din bil som tog max 1250 kg! 

    Undrar hur vanligt det är? Alla mina bilar har iaf fått ha mer på kroken än vad jag fått köra med med mitt B-körkort!

    Jag hade jag gjort samma tolkning som du - men jag hade inte vågat köra förrän jag kollat upp det ordentligt, helst på flera håll (i rädsla att Transportstyrelsen är som Försäkringskassan - så snurrigt att inte ens handläggarna har koll på de egna reglerna).
    Ju mer jag kollat upp så verkar det vara så som jag tolkat det, men att det blir lite märkligt just när man har mitt läge där totalvikten på släpet ligger högre än vad bilen är konstruerad att dra och att det därför blir aktuellt med att ha kolll på bruttovikten. Annars är ju den onödig att hålla koll på eftersom de flesta bilar orkar dra mer än vad man får med kortet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Eleonor01

    Men problemet är att du får inte dra det ändå. om du blir stoppad så tittar polisen på totalviktwrns i reg bevisen inte bruttovikten.

  • Grande Rock
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 05:51:40 följande:
    Men problemet är att du får inte dra det ändå. om du blir stoppad så tittar polisen på totalviktwrns i reg bevisen inte bruttovikten.
    menar du att polisen och transportstyrelsen har olika regelverk gällande vad som är lagligt?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Eleonor01
    Grande Rock skrev 2014-01-04 06:27:12 följande:
    menar du att polisen och transportstyrelsen har olika regelverk gällande vad som är lagligt?
    The Devil Stole the Beat from the Lord
    De har inte olika regelverk. Ring å fråga trafikpolisen istället!!! Vid b å utökad b tittar man på totalvikten. Vid be tittar man på bruttovikten. Knasigt jag vet. Jag har haft dessa diskussionerna m trafikpolisen flera ggr. Alla förstår inte reglerna å då måste man gå på säkerheten för de aktuellt fallet. Be har en högre utbildning än de andra
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 05:51:40 följande:
    Men problemet är att du får inte dra det ändå. om du blir stoppad så tittar polisen på totalviktwrns i reg bevisen inte bruttovikten.
    Och reg. beviset säger att jag får dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg. Det är därför jag skulle komma undan med att dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg som är lastad så att det väger 1300 kg, detta förutsatt att polisen inte väger släpet. Skulle de väga det så åker jag dit. Med för hög bruttovikt så riskerar jag dock att dra sönder bilen. 

    I vanliga fall när man har en bil som är konstruerad för en högre vikt än vad man får dra med B-kort så är det bara totalvikten som är intressant. Men när bilen är konstruerad för mindre än totalvikten så blir bruttovikten viktig även vid B-kort. 

    Det är samma visa som med Saaben som var konstruerad att dra 1800 kg och fick dra 2100 kg med B-utökat. Med B utökat får man slänga på ett släp med en totalvikt på 2100 kg och en bruttovitk på 1800 kg. B utökat gör bara den skillnaden att släpet får ha en högre totalvikt. Det är fortfarande samma regler som vid B kort. 

    Med B kort får jag dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg och som har en bruttovikt på 1250 kg
    Med B utökat får jag dra ett släp med en totalvikt på 2410 kg och som har en bruttovikt på 1250 kg.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nybblan90

    Sök på transportstyrelsens hemsida, googla på släpvagns kalkylator så skriver man in reg nummer på bilen och det släp man tänkt använda :) så ser man vilket körkort man behöver ha.

  • Dr Mupp
    Nybblan90 skrev 2014-01-04 22:39:57 följande:
    Sök på transportstyrelsens hemsida, googla på släpvagns kalkylator så skriver man in reg nummer på bilen och det släp man tänkt använda :) så ser man vilket körkort man behöver ha.
    Jag vet. Jag har fått svar på frågan. Det finns hästtransporter som har en tjänstevikt på under 750 kg och en totalvikt på under 1660 kg. Så jag behöver bara hitta ett sånt släp sen när hästen ska hem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 08:11:29 följande:
    De har inte olika regelverk. Ring å fråga trafikpolisen istället!!! Vid b å utökad b tittar man på totalvikten. Vid be tittar man på bruttovikten. Knasigt jag vet. Jag har haft dessa diskussionerna m trafikpolisen flera ggr. Alla förstår inte reglerna å då måste man gå på säkerheten för de aktuellt fallet. Be har en högre utbildning än de andra
    Om du verkligen jobbar med det här så behöver du uppenbart läsa på.

    Det här är svaret jag fick på frågan om jag fick dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg och en bruttovikt på 1250 kg med B kort till min bil. 

    "Svar: Hej.

    Enligt uppgifterna ovan får man med ett B körkort koppla ett släp till bilen som har en totalvikt på högst 1660 kg men man får inte lasta det så att det väger mer än 1250 kg ( bruttovikt ) eftersom bilen inte klarar att dra mer enligt tillverkaren.

    Med vänliga hälsningar
    Broo Leif


    Enhet Support"


    Eller har han kanske fel han också. Han jobbar ju bara för transportstyrelsen. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?