Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

    Kan jag dra ett hästsläp?

    Ska få hem en fjordhöst, frågan är bara om jag kan hämta henne själv eller om jag behöver be nån annan köra. 

    Min bil får dra max 1250 kg (släp + lastvikt)
    Med mitt körkort får släpet ha en totalvikt på 1660

    Finns det hästtransporter som har en totalvikt på max 1660 kg och hur mycket väger ett tomt släp? En fjordhäst väger ju 4-500 kg. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?
  • Dr Mupp
    w3s skrev 2014-01-03 20:03:13 följande:
    Du kan ju ändå inte dra mer än 1250 kg. Om hästen väger 500 så får kärran väga max 750. Släpets totalvikt beror ju på hur mycket du lastar i det. Om du skulle skriva vad du har för bil och årsmodell kan jag ge dig ett tydligare svar.
    Ja jag vet att jag inte får dra mer än max 1250 men släpets totalvikt får inte överstiga 1660 kg.

    Jag vet att släpet inte kan väga mer än max 750 kg om hästen väger 500 kg. 

    Men hur mycket väger ett tomt släp i vanliga fall? (antar att olika släp väger olika mycket)

    Jag har en Renault Scenic -00
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:15:35 följande:
    Givetvis så kontrollerar man även om ekipaget får dras. Å svar på din fråga nej. Finns inte några transporter som har rn totalvikt på 1250 kg
    Så här står det om min bil på transportstyrelsens fordonsinfo.
    Max släpvagnsvikt, kg: 1250 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 680 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1660
    Jag tolkar det som att jag får dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men släp + häst får i verkligheten inte väga mer än 1250 kg eftersom det är den vikt som bilen är konstruerad att dra. 

    Så frågan kvarstår. Finns det hästsläp som har en totalvikt på max 1660 kg och hur mycket väger ett tomt släp. Väger tomma släp under 750 kg?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:25:12 följande:
    Nej nej nej å åter nej. Du har fått det om bakfoten! Om man har tagit sitt kk före 94 har jag för mig så får bilen väga mer å heter då personbil klass 2. 14 januari i fjol så ändrade man beräkningen av vikter. Man räknar nu enbart på totalvikter. 0-3500 kg = b kort
    3500kg -4250kg = utökad b
    4250- 7500 kg = be

    Det totala ekipaget måste fortfarande vara godkänt för varann. Å man måste inneha rätt behörighet. Har man tagit be före 14 jan 2013 så får du lasta obegränsat på ditt släp under förutsättning att det är godkänt i regbeviset Mao så måste din dragkrok tåla vikten
    Bilen väger 1840 kg

    1840 + 1660 = 3500 ton

    Det är därför släpets totalvikt på pappret får vara max 1660 kg. Bilen är konstruerad för att dra 1250 kg

    Jag får alltså dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men bruttovikten på släpet får inte överstiga 1250 kg. 

    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Dr Mupp skrev 2014-01-03 20:31:11 följande:
    Bilen väger 1840 kg

    1840 + 1660 = 3500 ton

    Det är därför släpets totalvikt på pappret får vara max 1660 kg. Bilen är konstruerad för att dra 1250 kg

    Jag får alltså dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg men bruttovikten på släpet får inte överstiga 1250 kg. 
    Hade jag haft B utökat hade släpet fått ha en totalvikt på 2410 kg, men fortfarande får inte bruttovikten överstiga 1250 kg eftersom det är vad bilen är konstruerad att dra. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:36:02 följande:
    Dr mupp
    Nej du har fel. Din bil är inte konstruerad för mer än 1250 kg och får därför inte dra något släp som har någon Annan totalvikt. Det är dessa vikterna polisen tittar på inte bruttovikten. Du får tro mig om du vill men detta är mitt yrke :)
    Varför står det såhär på transportstyrelsen sida om mitt fordon?

    Max släpvagnsvikt, kg: 1250
    Max släpvagnsvikt, kg, obromsad: 680
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1660
    Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2410
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:41:51 följande:
    Dr mupp

    Siffrorna på fin bil stämmer inte i beviset transportstyrelsen har haft väldiga problem med detta vid övergången. Man får alltid lova att framföra en obromsad 750 kärra oavsett vad bilen väger på ett b kort. I ditt stod det 680 kg. De andra siffrorna kan också vara fel.
    Tittar du på internet eller på papperna?
    Internet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp

    Verkar som transportstyrelsen gör samma tolkning som jag http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag/fordon/fordonsregler/slap/slapvagn--husvagn/hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

    1: 1250
    2. 680
    3. 2750
    4. 1660

    Jag får dra ett släp som har en totalvikt på 1660 men som endast får lastas så det väger max 1250 kg. 

    Så tillbaka till problem. Finns det hästransporter som väger under 750 kg tomma och som har en totalvikt på max 1660 kg?


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 20:46:40 följande:
    Det kan man fråga sig varför det står där. Det har vi undrat många ggr. Det är totalvikten på släpet för din bil du ska kolla på. Alltså vad du får dra med bilen. Inget annat. Inviga gärna ditt reg nr så kan jag kontrollera
    RPN 575
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Grande Rock skrev 2014-01-03 20:55:31 följande:
    JA
    Perfekt.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Norrskog skrev 2014-01-03 21:18:48 följande:
    Du får bara dra ett släp med totalvikt 1250 kg, eftersom det är maxvikt som din bil "klarar av" enligt tillverkaren (som Eleonor skrivit)

    Det finns sällan hästsläp som har så låg totalvikt. Kanske kan du hitta ett enhästars som funka.  Jag har ett Ifor Williams enhästars som väger 760 kg tomt. 

    Om du vill köra enligt reglerna, så be någon annan hämta hästen.
    Gjorde en provberäkning om jag har tolkat rätt. slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
    "Bil:
    Tjänstevikt: 1360 kg
    Totalvikt: 1840 kg
    Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1250 kg
    Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 680 kg
    Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2750 kg
    Släpvagn:
    Tjänstevikt: 560 kg
    Max lastvikt: 740 kg
    Totalvikt: 1300 kg
    Bromsad: Ja

    Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 830 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt. Högsta tillåtna hastighet är 80 km/h."

    Jag får alltså dra ett släp som har en totalvikt på 1660 kg (enligt mitt körtkort), jag får dock inte fylla det med mer än det max väger 1250 kg. 

    Och eftersom det tydligen finns hästsläp som uppfyller kravet så kan jag köra hem hästen själv.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 21:38:17 följande:
    Nej det kan du inte. Men gör du det om du vill. Du frågade om hjälp, du fick hjälp men vill ändå inte ha.... Ja ja.....
    Så transportstyrelsen ljuger?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 21:44:31 följande:
    De berättar vad du får framföra på ditt b kort men också vad du Max får dra. 1250 kg får släpet ha som totalvikt inget annat!!! Det spelar ingen roll om det är olastat eller ej. Det är totalviktetna som det tittas på om du blir stoppad. Din bli klarar inte mer vikt än så. Jag jobbar med detta har jag sagt men det är fortfarande upp till dig om du ska framföra ekipaget eller ej. Låna en annan bil m bättre förutsättningar eller be någon annan köra det
    Fast när jag slänger in en släp med en totalvikt på 1300 i kalkylatorn så får jag att jag får dra släpet med begränsningen att jag inte får lasta det fullt. 

    Jag skickade iväg ett mail till transportstyrelsen får se vad de svarar. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/TST0032_korkortsbestammelser_personbil_lattlastbil_WEBB.pdf

    Jag får dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg men jag får inte lasta det mer än att det väger 1250 kg med last. 

    Antingen är det som gäller eller så har transportstyrelsen inte koll på reglerna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-03 22:32:48 följande:
    Om du slår in ettanbat reg nr med andra vikter så ser du att de andra siffrorna som du har kommer upp per automatik. Slå shh243 så förstår du kanske på ett annat sött
    Precis. Saaben är starkare bil den orkar dra 1800 kg, men vi har en lag som säger att man med B-kort endast får köra fordonståg som har en totalvikt på 3.5 ton. Därför får man med B-kort endast dra 1350 kg, bilen orkar mer och med B utökat och BE får man dra mer med saaben. 

    Lagen säger att med B-kort får man dra ett fordonståg med en totalvikt på 3.5 kg. Eftersom renaulten är en lätt plastbil så blir totalvikten på släpet högre. Men lätta plastbilar är svaga och renault anser att deras bil endast kan dra 1250 kg. Så lagligt får jag slänga på ett släp med en totalvikt på 1660 kg så länge jag aldrig lastar det med mer än vad bilen orkar dra dvs 1250 kg och detta oavsett körtkortsbehörighet.

    Om vi har ett släp som väger 750 kg och som har en totalvikt på 1660 kg och  en häst som väger 500 kg så får jag dra det eftersom det då väger 1250 kg men inte du. Om du däremot har B utökat så får du fylla upp hela släpet och dra det, men då är det för tungt för min bil.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Gaytjej skrev 2014-01-03 23:00:56 följande:
    Ah, sorry för att jag bara bidrog till förvirring! Såg nämligen nu att du hade skrivit att det var 1660 kg som gällde för B-körkortet och att det var *kroken* på din bil som tog max 1250 kg! 

    Undrar hur vanligt det är? Alla mina bilar har iaf fått ha mer på kroken än vad jag fått köra med med mitt B-körkort!

    Jag hade jag gjort samma tolkning som du - men jag hade inte vågat köra förrän jag kollat upp det ordentligt, helst på flera håll (i rädsla att Transportstyrelsen är som Försäkringskassan - så snurrigt att inte ens handläggarna har koll på de egna reglerna).
    Jag tror inte det är så vanligt. Är nog inte en så vanlig dragbil 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Gaytjej skrev 2014-01-03 23:00:56 följande:
    Ah, sorry för att jag bara bidrog till förvirring! Såg nämligen nu att du hade skrivit att det var 1660 kg som gällde för B-körkortet och att det var *kroken* på din bil som tog max 1250 kg! 

    Undrar hur vanligt det är? Alla mina bilar har iaf fått ha mer på kroken än vad jag fått köra med med mitt B-körkort!

    Jag hade jag gjort samma tolkning som du - men jag hade inte vågat köra förrän jag kollat upp det ordentligt, helst på flera håll (i rädsla att Transportstyrelsen är som Försäkringskassan - så snurrigt att inte ens handläggarna har koll på de egna reglerna).
    Ju mer jag kollat upp så verkar det vara så som jag tolkat det, men att det blir lite märkligt just när man har mitt läge där totalvikten på släpet ligger högre än vad bilen är konstruerad att dra och att det därför blir aktuellt med att ha kolll på bruttovikten. Annars är ju den onödig att hålla koll på eftersom de flesta bilar orkar dra mer än vad man får med kortet.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 05:51:40 följande:
    Men problemet är att du får inte dra det ändå. om du blir stoppad så tittar polisen på totalviktwrns i reg bevisen inte bruttovikten.
    Och reg. beviset säger att jag får dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg. Det är därför jag skulle komma undan med att dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg som är lastad så att det väger 1300 kg, detta förutsatt att polisen inte väger släpet. Skulle de väga det så åker jag dit. Med för hög bruttovikt så riskerar jag dock att dra sönder bilen. 

    I vanliga fall när man har en bil som är konstruerad för en högre vikt än vad man får dra med B-kort så är det bara totalvikten som är intressant. Men när bilen är konstruerad för mindre än totalvikten så blir bruttovikten viktig även vid B-kort. 

    Det är samma visa som med Saaben som var konstruerad att dra 1800 kg och fick dra 2100 kg med B-utökat. Med B utökat får man slänga på ett släp med en totalvikt på 2100 kg och en bruttovitk på 1800 kg. B utökat gör bara den skillnaden att släpet får ha en högre totalvikt. Det är fortfarande samma regler som vid B kort. 

    Med B kort får jag dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg och som har en bruttovikt på 1250 kg
    Med B utökat får jag dra ett släp med en totalvikt på 2410 kg och som har en bruttovikt på 1250 kg.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Nybblan90 skrev 2014-01-04 22:39:57 följande:
    Sök på transportstyrelsens hemsida, googla på släpvagns kalkylator så skriver man in reg nummer på bilen och det släp man tänkt använda :) så ser man vilket körkort man behöver ha.
    Jag vet. Jag har fått svar på frågan. Det finns hästtransporter som har en tjänstevikt på under 750 kg och en totalvikt på under 1660 kg. Så jag behöver bara hitta ett sånt släp sen när hästen ska hem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Eleonor01 skrev 2014-01-04 08:11:29 följande:
    De har inte olika regelverk. Ring å fråga trafikpolisen istället!!! Vid b å utökad b tittar man på totalvikten. Vid be tittar man på bruttovikten. Knasigt jag vet. Jag har haft dessa diskussionerna m trafikpolisen flera ggr. Alla förstår inte reglerna å då måste man gå på säkerheten för de aktuellt fallet. Be har en högre utbildning än de andra
    Om du verkligen jobbar med det här så behöver du uppenbart läsa på.

    Det här är svaret jag fick på frågan om jag fick dra ett släp med en totalvikt på 1660 kg och en bruttovikt på 1250 kg med B kort till min bil. 

    "Svar: Hej.

    Enligt uppgifterna ovan får man med ett B körkort koppla ett släp till bilen som har en totalvikt på högst 1660 kg men man får inte lasta det så att det väger mer än 1250 kg ( bruttovikt ) eftersom bilen inte klarar att dra mer enligt tillverkaren.

    Med vänliga hälsningar
    Broo Leif


    Enhet Support"


    Eller har han kanske fel han också. Han jobbar ju bara för transportstyrelsen. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kan jag dra ett hästsläp?