• mee79

lämna 6 månaders hemma eller ta med?

I mars åker jag tillsammans med min 5 åriga dotter, min vännina och hennes 3 döttrar till ett all inclusive hotell i Hurghada.(1 vecka) Jag har en son som kommer att vara 6 månader i mars ,och tanken är att han ska vara hemma med sin pappa.  (jag pumpar ut mjölk han ska få under den veckan) . tänkte att det inte skulle vara sååå problematiskt med tanke på att han kommer att vara i sin vanliga miljö med sin pappa. 
    börjar dock tveka lite nu och fundera på om jag borde ta med sonen också........ har rest väldigt mycket med dottern sen hon var 7 månader gammal så själva den biten är inget problem, utan frågan är hur mycket skada det gör att INTE ta med honom.....   

hur tycket ni att jag ska göra?

• Svar på tråden lämna 6 månaders hemma eller ta med?
  • Sessan03

Nej, jag skulle inte lämna min lilla bebis. Delvis pga att jag inte skulle klara av det för att jag skulle längta så mycket men oxå pga risken för att förstöra amningen. Känns ju sjukt jobbigt att hålla på pumpa var tredje timme för att hålla produktionen igång och sen när man kommer hem igen så kanske bebben ratar bröstet eftersom hen nu vant sig vid flaskan.

• evaoregon
    Sessan03 skrev 2014-01-05 16:52:56 följande:
    Nej, jag skulle inte lämna min lilla bebis. Delvis pga att jag inte skulle klara av det för att jag skulle längta så mycket men oxå pga risken för att förstöra amningen. Känns ju sjukt jobbigt att hålla på pumpa var tredje timme för att hålla produktionen igång och sen när man kommer hem igen så kanske bebben ratar bröstet eftersom hen nu vant sig vid flaskan.
    Det håller jag helt med om.  
  • evaoregon
    Alexi skrev 2014-01-05 15:54:47 följande:
    Varför följer inte pappan och bebisen med istället? Och pumpa i en vecka, har du helammat fram till resan har du rätt mycket jobb framför dig.
    Jo, precis.  Hur har du tänkt dig att amningen ska funka?
  • glassen
    Sessan03 skrev 2014-01-05 16:52:56 följande:
  • fluu

Jag skulle absolut lämna en bebis hemma med just den andre föräldern(inte grannen eller mormor liksom). Vill inte ha med en bebis i en helt ny miljö, i värme och sol och så.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Plopps80

Jag hade inte velat vara ifrån min bebis i en vecka! En vecka är extremt lång tid i ett barns liv. Det blir en lång separation för ditt barn. Ett par nätter visst men inte en vecka!

• hannis

Lämna en ammande bebis i en hel vecka, nej aldrig i livet! Skulle längta ihjäl mig. Skulle inte ens vilja vara ifrån min 4-åring så länge. Jag hade absolut tagit med bebisen!

• CaraMelli12
    Plopps80 skrev 2014-01-07 20:06:02 följande:

Jag hade inte velat vara ifrån min bebis i en vecka! En vecka är extremt lång tid i ett barns liv. Det blir en lång separation för ditt barn. Ett par nätter visst men inte en vecka!

Det är väl ingen separation, barnet är ju med pappan. Hur gör de som jobbar borta på veckorna, ibland flera veckor i rad? Ensamstående? Blir deras barn kocko tror du? Ok 6 veckor men en 6 månaders är ju inga problem...

Hon kanske ska sluta amma? Barnet är ju trots allt 6 månader och äter antagligen vanlig mat.
  • Alexi

Det är ju fortfarande oklart i tråden vem den primära anknytningapersonen är och hur mycket pappan tagit hand om barnet under första halvåret.

• Plopps80
    CaraMelli12 skrev 2014-01-07 20:34:01 följande:
    Det är väl ingen separation, barnet är ju med pappan. Hur gör de som jobbar borta på veckorna, ibland flera veckor i rad? Ensamstående? Blir deras barn kocko tror du? Ok 6 veckor men en 6 månaders är ju inga problem... Hon kanske ska sluta amma? Barnet är ju trots allt 6 månader och äter antagligen vanlig mat.

Ingen separation? Hon ska vara borta en vecka. En vecka i ett så litet barns liv är som flera år för en vuxen. Separation innebär sorg och barnet kommer sakna sin mamma. Anknytningen kommer ta skada. Jag är av åsikten att pappa är lika bra. Anser därför inte heller att en pappa bör vara ifrån sin bebis en vecka!
  • mee79

tack för alla svar! jag är den som är hemma med honom. dock är pappan en väldigt engagerad pappa. han har honom ensam hela dagar på helgerna ibland när jag hittar på saker med dottern. pumpar då ut och han ger honom i flaskan..alltså är han van att få bröstmjölk i flaska och det är inga problem. pappan är också ofta den som "nattar" honom, badar honom osv. och med tanke på att han nu (3 mån gammal) äter var 4:e timme så känns det ju aningen överdrivet att som nån skrev "behöva pumpa var 3:e timme dygnet runt i en vecka". jag räknar med att pumpa ur 2-3 ggr /dag samt att han inte helammar vid 6 månaders ålder! så nu lutar det åt att han får va hemma med sin pappa !

• Duckan

En vecka skulle jag inte lämna en bebis. Har inte ens lämnat min 6-åring så länge och jag har inga problem att ha barnvakt lite nu och då.

• Flickan och kråkan
    Plopps80 skrev 2014-01-08 13:07:54 följande:

Ingen separation? Hon ska vara borta en vecka. En vecka i ett så litet barns liv är som flera år för en vuxen. Separation innebär sorg och barnet kommer sakna sin mamma. Anknytningen kommer ta skada. Jag är av åsikten att pappa är lika bra. Anser därför inte heller att en pappa bör vara ifrån sin bebis en vecka!
  • Plopps80

Skulle inte heller vilja vara ifrån min 5,5 åring i en vecka även om det inte skulle vara skadligt. Jag tror det kan skada relationen rejält mellan mor och barn att mamman är borta en vecka. Men men alla gör som dom vill.

• Natulcien
    Plopps80 skrev 2014-01-08 13:07:54 följande:

• frökenelisabeth

Jag hade absolut tagit med bebisen. För det första hade jag tyckt det var urjobbigt att pumpa så det räcker för en vecka, sen vet man ju inte heller om bebisen tar flaska. Min gjorde inte det, han hade ju säkert gjort det efter ett par dagar ensam med pappan, men det känns onödigt att skapa en sådan situation. Hade för egen del inte heller velat vara ifrån min sexmånaders bebis så länge. 

Svar på tråden lämna 6 månaders hemma eller ta med?