• Bengaliiia

    läggning hjälp

    Min tvååriga lilla pojke är som ett litet monster när vi ska lägga han, vi sitter och har kvälls mys vid Barnkanalen , sen blir det borsta tänderna och allt som de innebär , sen välling och sova , han och hans 3 åriga storebror delar rum, och dom lägger dig samma tid 19:30 . Allt har gått så bra , dom har somnat så bra , 3 åringen somnar utan problem , vi pussar och kramar dom och säger att vi älskar som. Sen går vi ut , men NU Lillkillen kommer upp 12737468382 gånger och hittar på tusen ursäkter för Vi ska bädda in han igen, de kan vara kissa , ont i fingret, i inte trött, mm vi har tagit han i handen lagt han i sängen och pussat och gått ut , om och om igen sen hoppar vi över pussen och fortsätter om och om igen han gråter undret hel tiden och skriker , så tre åringen vaknar och får lägga sig i våran säng , synd om 3. , Har ni något ide på hur man Kan minska denna kvälls stress . ???

  • Svar på tråden läggning hjälp
  • Natulcien
    Badfantasten skrev 2014-01-05 19:02:36 följande:



    Har alltid gjort det aktiva valet att barnen ska somna trygga själva i sin säng. Har hellre sprungit in de gånger det behövts.
    Skulle barnet bli tryggare av att somna själv än med en förälder tätt intill?? Hur tänker du då?
  • Kirsten

    Jag förstår dig precis! Vår son håller på lkadant och han är snart 3 år. Jag tror att det är tålamod som gäller, ge det några veckor och va stenhård!:) För dom som undrar varför ni inte sitter bredvid så tar det inte 10 min för alla barn att somna, min somnade på 1,5 timme om jag låg bredvid och det har jag inte tid med! För oss spelar det ingen roll om han inte sover på dagen, blir likadant ändå! Vissa barn är svårare att söva än andra helt enkelt!:)

  • Bengaliiia
    Kirsten skrev 2014-01-05 20:47:06 följande:
    Jag förstår dig precis! Vår son håller på lkadant och han är snart 3 år. Jag tror att det är tålamod som gäller, ge det några veckor och va stenhård!:) För dom som undrar varför ni inte sitter bredvid så tar det inte 10 min för alla barn att somna, min somnade på 1,5 timme om jag låg bredvid och det har jag inte tid med! För oss spelar det ingen roll om han inte sover på dagen, blir likadant ändå! Vissa barn är svårare att söva än andra helt enkelt!:)

    Tack! Det är samma sak här hemma :) jag varken tiden eller orkan att ligga i en säng 1 timme . Så tack för stöden de behövs verkligen under denna tuffa test Pernod , och mina två barn förhand på förskolan nu i augusti, känns som om de är julstressen mm mera som kan spela ett spratt
  • Bengaliiia
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-05 19:09:20 följande:
    Har ni testat att någon av er sitter där tills barnen somnat? Säger ingenting, bara sitter där, som en trygghet.

    Provade det igår, men han hoppar bara ur sängen och kommer till mig , så då blir det ändå samma spring fast från stolen och bredvid min tre åring :) men alla tips är välkomna , då de kanske fungerar nästa gång
  • Badfantasten

    [quote=72140313][quote-nick]Natulcien skrev 2014-01-05 20:22:28 följande:[/quote-nick]Skulle barnet bli tryggare av att somna själv än med en förälder tätt intill?? Hur tänker du

    Nej Jag har inte skrivit tryggare att somna själv, utan även somna tryggt själv.

  • MikuAndSaraLi
    Bengaliiia skrev 2014-01-05 21:16:12 följande:
    Provade det igår, men han hoppar bara ur sängen och kommer till mig , så då blir det ändå samma spring fast från stolen och bredvid min tre åring :) men alla tips är välkomna , då de kanske fungerar nästa gång



    Har du testat att ligga i sängen med honom istället?
  • LottaF

    Han kan vara övertrött elket som han själv säger inte tröty. Jag tror ibte på detta att alla i syslonskaran ska lägga sig i åldersrelaterad tid. Är han kvälls eller morgonmänniska stort eller litet sömnbehov osv. Saker man får ftåga sig och försöka svara på. Dörefter får man hitta en rutin som fungerar. Jag har haft barn som somnat på soffan i vår säng och sen lyft till egen . De har somnat på golvet innan kl6 och legat vakna i sängen från 9 till 12. Så vi har alltid fördökt att utgå ftån barnen för att hitta deras rytm inom rimliga gränser och deras vilja för att få lugna kvällar. Det enda var att efter 6 skulle man vara lugn och efter 8 var man på sitt rum eller liggande i soffan med ryggen mot tv. Och bara flr att en sak fungerat och fungerar med ena barnet är det inte säkert att det passar nästa. Lycka till

  • Bengaliiia
    LottaF skrev 2014-01-06 11:27:30 följande:
    Han kan vara övertrött elket som han själv säger inte tröty. Jag tror ibte på detta att alla i syslonskaran ska lägga sig i åldersrelaterad tid. Är han kvälls eller morgonmänniska stort eller litet sömnbehov osv. Saker man får ftåga sig och försöka svara på. Dörefter får man hitta en rutin som fungerar. Jag har haft barn som somnat på soffan i vår säng och sen lyft till egen . De har somnat på golvet innan kl6 och legat vakna i sängen från 9 till 12. Så vi har alltid fördökt att utgå ftån barnen för att hitta deras rytm inom rimliga gränser och deras vilja för att få lugna kvällar. Det enda var att efter 6 skulle man vara lugn och efter 8 var man på sitt rum eller liggande i soffan med ryggen mot tv. Och bara flr att en sak fungerat och fungerar med ena barnet är det inte säkert att det passar nästa. Lycka till

    Förstår hur du menar , men min lilla kille har kunnat somna i sin säng hur bra som helst den senaste året, och jag tänker nog fortsätta med denna rutinen, självklart så är barn olika, men efter som jag vet hur bra det har gått den senaste tiden så har jag svårt att tro att det beror på något annat än att det är någon form av trotts och han tor han bestämmer här hemma! Tack
  • Bengaliiia

    [quote=72145511][quote-nick]MikuAndSaraLi skrev 2014-01-06 11:11:16 följande:[/quote-nick]


    Bengaliiia skrev 2014-01-05 21:16:12 följande:
    Provade det igår, men han hoppar bara ur sängen och kommer till mig , så då blir det ändå samma spring fast från stolen och bredvid min tre åring :) men alla tips är välkomna , då de kanske fungerar nästa gång
    Har du testat att ligga i sängen med honom istället?[/quote Jag har testat sova bredvid han, men det är som om han blir piggare och mer tjafs om jag ligger bredvid, han ligger och petar på mig och vill bara prata!
  • MikuAndSaraLi

    Min dotter gör likadant varje kväll :)

    Jag hyssjar lugnt på henne och drar försiktigt fingrarna genom hennes hår eller kliar henne försiktigt på ryggen.

    Till slut förstår hon att det är dags att vara tyst och ligga stilla.

    Det hjälper om hon får ligga på min arm och känna min värme samtidigt.

    Ja, det kan ta lång tid ibland.

    Men ibland går det fort :)

    Testa går ju alltid.

  • Bengaliiia
    MikuAndSaraLi skrev 2014-01-06 15:37:47 följande:
    Min dotter gör likadant varje kväll :) Jag hyssjar lugnt på henne och drar försiktigt fingrarna genom hennes hår eller kliar henne försiktigt på ryggen. Till slut förstår hon att det är dags att vara tyst och ligga stilla. Det hjälper om hon får ligga på min arm och känna min värme samtidigt. Ja, det kan ta lång tid ibland. Men ibland går det fort :) Testa går ju alltid.

    Tack! Idag gick det bra att lägga lille man :) kanske är all hjälp och stöttning av alla på detta forum att man känner sig lite lugnare :)) Har provat att sätta mig vid han och göra det du förklarar men då ligger han och skrattar och säger att de kittlas :)) och busa är det sista jag vill , Men som alla säger, det är nog tålamod och att man är lugn, är nog den bästa Nycken till "problemet" Tack igen
  • Badfantasten

    Vad skönt att det gått bra idag. Alla barn får väl sina svackor som tidigare fungerat. Allt från sömn, mat och andra rutiner.

    Bra jobbat!!!

  • Bengaliiia
    Badfantasten skrev 2014-01-06 21:59:32 följande:
    Vad skönt att det gått bra idag. Alla barn får väl sina svackor som tidigare fungerat. Allt från sömn, mat och andra rutiner. Bra jobbat!!!

    Tack snälla :)
Svar på tråden läggning hjälp