• enmodigman

Kvinnor reser kommunalt oftare än män

Ja, vad tror ni och varför

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor reser kommunalt oftare än män
  • enmodigman
    kaffeamanda skrev 2014-01-07 16:27:10 följande:
    Så hur skulle man göra på landsbygden då menar du?

Det får landsbygden själv bestämma, jag är inte den som lägger mig i
  • Dina08

Pengar borde omfördelas från bilism till kollektivtrafik. Det är orimligt dyrt med månadskort i Stockholm. Åker själv ofta bil av ekonomiska skäl. Åka ett par kilometer fram och tillbaka efter en timme kommunalt kostar mig 50 kr!

• Fagerlund
    Dina08 skrev 2014-01-07 18:12:38 följande:
    Pengar borde omfördelas från bilism till kollektivtrafik. Det är orimligt dyrt med månadskort i Stockholm. Åker själv ofta bil av ekonomiska skäl. Åka ett par kilometer fram och tillbaka efter en timme kommunalt kostar mig 50 kr!
    Vad tror du det kostar att åka bil då?
  • Mandel
    Givitupp skrev 2014-01-07 15:41:54 följande:
    Bilåkandet skulle beskattas hårdare !

Öka bensinpriset och avgifter för bilar till 2-3 ggr så högt.

Sätt in mkt bussar och spårvagnar samt tåg.
    Där det inte finns kollektivtrafik, gör upp med Taxibolagen om en sund service.

Att åka mellan hemmet och arbetsplatsen, ensam i bilen är idioti, som kommer att straffa sig framöver.

Alla som arbetar inom kollektivtrafiken skall ha en sund och bra arbetsmiljö.
    6-8 h arbetspass, sammanhängande per dag, och med en trygg säkerhet.
    Tåg och spårvagnar skall alltid bemannas med två " värdar " och bussförarna skall sitta inom en säkerhetsbur som är kameraövervakad med sparat minne det senaste 10-15 min ! 

Hur tänker du att vi ska lösa situationen för dem på landsbygden? 

Till mitt förra arbete tog det 15min med bil - 17km resa, eftersom jag kunde "gena" rätt över "slätten". Skulle jag då ha åkt kommunalt hade jag fått en resväg på 4,5mil och en restid på drygt 2 timmar. Enkel resa nu.
    För att komma i tid till arbete skulle jag fått lämna barnen innan förskolan öppnade... Eller så skulle jag komma hem efter att förskolan stängt.

Här har de nu även gjort det smarta draget att eftersom de har öppnat en pendeltågslinje ca 1,5mil bort så har de dragit in de få bussar som gick mellan de två större städerna. Så vi som bor där emellan får numer ta bilen till stationen 1,5mil bort åt (15min) ena hållet för att åka pendel 15min och sedan byta på en station och sedan 20min åktid för att komma till den andra staden. Eller så kan man ju ta bilen de 3milen direkt på max 30 min...

Nu har jag lyxen att jobba hemma, men jag åker nästan mer bil nu än när jag jobbade borta. Uträttar en massa ärenden för jobbets räkning och det är lite svårt att ta bussen då. Speciellt eftersom det knappt går några bussar

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Givitupp
    Kostar pengar med bil,service bensin osv  ?
    Vittnar om din okunskap i ekonomi och bilägande.
    Mer kommentarer onödiga.
  • Givitupp
    Mandel skrev 2014-01-07 19:06:32 följande:

Hur tänker du att vi ska lösa situationen för dem på landsbygden? 

Till mitt förra arbete tog det 15min med bil - 17km resa, eftersom jag kunde "gena" rätt över "slätten". Skulle jag då ha åkt kommunalt hade jag fått en resväg på 4,5mil och en restid på drygt 2 timmar. Enkel resa nu.
    För att komma i tid till arbete skulle jag fått lämna barnen innan förskolan öppnade... Eller så skulle jag komma hem efter att förskolan stängt.

Här har de nu även gjort det smarta draget att eftersom de har öppnat en pendeltågslinje ca 1,5mil bort så har de dragit in de få bussar som gick mellan de två större städerna. Så vi som bor där emellan får numer ta bilen till stationen 1,5mil bort åt (15min) ena hållet för att åka pendel 15min och sedan byta på en station och sedan 20min åktid för att komma till den andra staden. Eller så kan man ju ta bilen de 3milen direkt på max 30 min...

Nu har jag lyxen att jobba hemma, men jag åker nästan mer bil nu än när jag jobbade borta. Uträttar en massa ärenden för jobbets räkning och det är lite svårt att ta bussen då. Speciellt eftersom det knappt går några bussar

Gamla klassiska argument !
    Varför så negativ ?
    Kan inte förstå varför vi i storstäderna skall kräva allt detta utrymme för våra bilar. Bilar förstör skitar ner och skadar oss, klart det skall beskattas HÅRT.
    Titta i bilarna en morgon eller kväll på alla våra leder in och ut ur våra större städer. där sitter en person i varje bil. Kör till sitt arbete och hem. Många kör ifrån samma bostadområde till samma arbetsplatsområde.
    Självklart skall privatbilism till och från arbetet vara dyrt.
    MEN då måste kollektivtrafiken byggas ut, måste bli bättre.
    Visst så finns det en del som bor utanför städer/sovområden.
    Föreslår därför att det skall finnas små bussar eller texi som förbeställs för att ta dessa personer från bostaden till närmaste busshållplats eller till arbetsplatsens område-
    Vi måste göra avkall på våra bekvämligheter och vara egotrippade.
    Låt landsbyggde leva och låt storstadsbon betala.
  • Mandel
    Givitupp skrev 2014-01-07 21:08:29 följande:
    Gamla klassiska argument !
    Varför så negativ ?
    Kan inte förstå varför vi i storstäderna skall kräva allt detta utrymme för våra bilar. Bilar förstör skitar ner och skadar oss, klart det skall beskattas HÅRT.
    Titta i bilarna en morgon eller kväll på alla våra leder in och ut ur våra större städer. där sitter en person i varje bil. Kör till sitt arbete och hem. Många kör ifrån samma bostadområde till samma arbetsplatsområde.
    Självklart skall privatbilism till och från arbetet vara dyrt.
    MEN då måste kollektivtrafiken byggas ut, måste bli bättre.
    Visst så finns det en del som bor utanför städer/sovområden.
    Föreslår därför att det skall finnas små bussar eller texi som förbeställs för att ta dessa personer från bostaden till närmaste busshållplats eller till arbetsplatsens område-
    Vi måste göra avkall på våra bekvämligheter och vara egotrippade.
    Låt landsbyggde leva och låt storstadsbon betala.
    Jag är väl inte negativ. Jag bara påvisar att det inte fungerar och här försämra de till och med möjligheterna att åka kommunalt. För att stadsborna ska kunna pendla kommunalt mellan städerna har de dragit in på landsbygden. 
    Måste vara enklare att samåka om man bor i samma stad, kanske samma område till och med.

Nu har de i alla fall varit smarta så det går att betala med kort på bussen. I början när de tog bort kontanthanteringen så var man tvungen att ta bilen till stan för att ladda ett resekort, sedan åka hem och sedan gå till busshållplatsen för att ta bussen till stan...
  • LängtansBlåaBlomma

Mannen har bilen.
    Bil är dyrt, kvinnor har lägre lön än män.
    Män har bil.
    Kvinnor åker buss och cyklar.

• enmodigman

sablar, jag skulle haft med alternativet "Kvinnor åker vilse om dom kör bil, dom har dåligt lokalsinne"

• enmodigman
    Mandel skrev 2014-01-07 22:04:16 följande:
    Jag är väl inte negativ. Jag bara påvisar att det inte fungerar och här försämra de till och med möjligheterna att åka kommunalt. För att stadsborna ska kunna pendla kommunalt mellan städerna har de dragit in på landsbygden. 

Måste vara enklare att samåka om man bor i samma stad, kanske samma område till och med.

Nu har de i alla fall varit smarta så det går att betala med kort på bussen. I början när de tog bort kontanthanteringen så var man tvungen att ta bilen till stan för att ladda ett resekort, sedan åka hem och sedan gå till busshållplatsen för att ta bussen till stan...

Det låter som Göteborg
  • enmodigman

Ja om du nu kom ihåg att ändra din standardresa från 3 till 2 kuponger vill säga
  • enmodigman

Hur skulle det vara om sl satsade på betalande kunder istället för att fokusera så förbannat på tjuvåkare

• Mandel
    enmodigman skrev 2014-01-07 22:20:56 följande:
    sablar, jag skulle haft med alternativet "Kvinnor åker vilse om dom kör bil, dom har dåligt lokalsinne"
    Hahaha! 
    Här är det maken som inte går att släppa iväg utan gps. Han kan inte läsa skyltar när han kör och han kommer inte ens ihåg vart han åkte förra gången han åkte mot samma mål
  • enmodigman
    Mandel skrev 2014-01-08 13:53:08 följande:
    Hahaha! 
    Här är det maken som inte går att släppa iväg utan gps. Han kan inte läsa skyltar när han kör och han kommer inte ens ihåg vart han åkte förra gången han åkte mot samma mål

Haha, låter som en kvinnlig kompis, hon älskar att besöka diverse ställverk och kommer aldrig ihåg tidigare resor. Jag kallar det lokalsinnesdyslexi Glad 
  • enmodigman

"jag förstår inte varför det är så mycket matplatser överallt på alla småvägar"

• enmodigman
    enmodigman skrev 2014-01-08 14:28:05 följande:
    "jag förstår inte varför det är så mycket matplatser överallt på alla småvägar"
    Om mitt ex sitter här ber jag så mycket om ursäkt, det var för roligt för att inte berättas
Svar på tråden Kvinnor reser kommunalt oftare än män