• Happy14

Gör fostervattenprov ont?

I min hjärna har jag bestämt mig för att göra fvp, pga oro. Fick 1:1519 på kub men mitt beta hcg var skyhögt så även Om bm säger att det är ett bra resultat tror jag inte riktigt på det. Jag har googlat amerikanska Sidor, där folk med så högt hcg har blivit meddelade risk för ds, därför blir jag så orolig. Vi har tre andra barn och Det fungerar helt enkelt inte i vår familj med ett ds barn.. Hemskt att säga men så är det. Beslutet är givetvis inte så enkelt Som det låter.. Det är jobbigt. Jag är extremt stick-rädd och får ångest av bara tanken. Och jag är givetvis även Rädd för mf... Tankarna bara snurrar, att ligga hemma ensam sjukskriven och sängliggandes gör det inte bättre precis. Önskar att jag aldrig Fått se siffrorna efter kub på blodet. Minst fått med det hem så jag kunde forska och upptäcka detta. Varför bm inte ens nämnde detta gör mig irriterad... Usch, varför kunde det inte bara vara bra någon gång.

• Svar på tråden Gör fostervattenprov ont?
  • Flickan och kråkan

Nej, det ska inte göra ont. Har man otur så gör det det. Jag har gjort två fvp. Första gången så kändes det inte. Ett litet stick bara (som vid ett vanligt blodprov) sedan inget mer. En viss obehagskänsla men inte ont på något vis. Med det andra barnet så träffade läkaren någon nerv och det gjorde djävulusiskt ont rent ut sagt. Han avbröt och stack om och det kändes inte alls. Var jätteöm på magen i två veckor efter på det stället som träffat lite illa. En av de mest erfarna läkarna på ett av de största sjukhusen i Sverige, så ibland har man otur. Om det gör ont så vråla högt för det ska inte göra ont. 

Förstår dina känslor kring fvp. Det är aldrig ett lätt beslut och mycket oro i samband med det. Lycka till.

• elle9

Om bm inte nämde det är det inget att bry sig om. Den amerikanska sjukvården funkar annorlunda och att göra fostervattenprov vid minsta misstanke känns som ren merförsäljning. Man klarar det livet serverar.

• Happy14

Åh tack för era svar, jag tror nog jag kommer göra det. Känns som man är psykiskt utmattad av all oro kring en graviditet.

• Happy14
    elle9 skrev 2014-01-08 10:16:53 följande:
    Om bm inte nämde det är det inget att bry sig om. Den amerikanska sjukvården funkar annorlunda och att göra fostervattenprov vid minsta misstanke känns som ren merförsäljning. Man klarar det livet serverar.

Jo fast jag hann inte fråga henne om det blodvärdet för jag fattade ju när jag kom hem att det var det som var felet. Man skall helst ha 1, jag hade 6,4.. Har aldrig hört någon som haft så högt här på fl. Jag har gått igenom flera helveten under mitt liv och vissa saker hanterar man mer eller mindre bra. Och detta är något jag inte skulle orka ta mig igenom. Min man har dock ringt henne och hon skall ringa upp och diskutera detta i em.
  • Charmed92

Jag gjorde fostervattensprov och det gjorde jätte ont! Alla hade sagt att det känns inte men tro mig det kändes! och jag är inte nålrädd för fem öre. Upplever i vanliga fall inte att stick gör ont men denna gången gjorde det ont från sekunden nålen gick genom huden tills den var ute igen.

Men hon som gjorde fvp'et på mig påstod att jag hade moderkakan i bakvägg. Så hon stack där hon ansåg att moderkakan inte låg. Sen när jag gör ett ul några veckor senare så det första jag ser är en jättestor moderkaka framför bebisen. Då visar det sig att läkaren hade hållit apparaten fel håll och därmed stuckit rakt i moderkakan. Så det kanske var därför det gjorde ont? Vem vet. Allt gick då bara bra trots dålig läkare.

• Happy14
    Charmed92 skrev 2014-01-08 10:43:39 följande:
    Jag gjorde fostervattensprov och det gjorde jätte ont! Alla hade sagt att det känns inte men tro mig det kändes! och jag är inte nålrädd för fem öre. Upplever i vanliga fall inte att stick gör ont men denna gången gjorde det ont från sekunden nålen gick genom huden tills den var ute igen. Men hon som gjorde fvp'et på mig påstod att jag hade moderkakan i bakvägg. Så hon stack där hon ansåg att moderkakan inte låg. Sen när jag gör ett ul några veckor senare så det första jag ser är en jättestor moderkaka framför bebisen. Då visar det sig att läkaren hade hållit apparaten fel håll och därmed stuckit rakt i moderkakan. Så det kanske var därför det gjorde ont? Vem vet. Allt gick då bara bra trots dålig läkare.

Men din stackare!!! Vad arg jag hade blivit!!
  • cosinus
    Charmed92 skrev 2014-01-08 10:43:39 följande:
    Jag gjorde fostervattensprov och det gjorde jätte ont! Alla hade sagt att det känns inte men tro mig det kändes! och jag är inte nålrädd för fem öre. Upplever i vanliga fall inte att stick gör ont men denna gången gjorde det ont från sekunden nålen gick genom huden tills den var ute igen.

Men hon som gjorde fvp'et på mig påstod att jag hade moderkakan i bakvägg. Så hon stack där hon ansåg att moderkakan inte låg. Sen när jag gör ett ul några veckor senare så det första jag ser är en jättestor moderkaka framför bebisen. Då visar det sig att läkaren hade hållit apparaten fel håll och därmed stuckit rakt i moderkakan. Så det kanske var därför det gjorde ont? Vem vet. Allt gick då bara bra trots dålig läkare.
    Mitt första FVP gjorde också galet ont och jag hade inte moderkakan i vägen vad jag vet, är inte heller stickrädd. Hade typ krampont i magen (inte livmodern men typ musklerna) flera dagar efteråt.

Sa detta när jag gjorde mitt andra FVP och då sa läkaren att så ska det normalt sett inte kännas men att de förmodligen hittat av någon nerv. Mitt andra FVP kändes i princip inte alls.
  • Sinni

Jag är spruträdd och har gjort både fvp och mkp. Det går.... Rädslan är värre än själv sticket. Fvp gjorde faktiskt inte alls så ont på mig måste jag erkänna. Men jag tyckte det var jobbigt ändå. Jag bad dem släcka skärmen på väggen så att jag inte såg, blundade själv och djupandades. Det går....

Angående dina blodprov: Du har ju bra siffror enligt kuben. Men jag kan förstå att man inte känner sig 100% säker, eftersom kuben just precis är sannolikhetssiffror. För min del var det också blodprovet som drog ner mitt resultat den gången (1:98) - men till skillnad från dig var det mitt PAPP-A värde som var halverat. Jag sökte på nätet, precis som du. Fann amerikanska studier som förklarade en del och där kunde vi läsa oss till att det "kunde indikera en ökad risk för kromosomfel".
    Jag ställde frågan till min barnmorska - vad hon ansåg. Hon sa ärligt att hon inte hade tillräckligt med kunskap. Men ställde frågan vidare till en läkare. Läkaren svar var då att "man kan inte ta bara ett av blodvärderna och dra någon som helst slutsats från det, de måste ses i sitt sammanhang"

När vi gjorde fvp sedan så ställde jag även frågan till överläkaren som tog provet. Hans svar var att det "_kan_ indikera att det är ett kromosomfel, men man kan inte veta utan vidare provtagning". Men detta gällde inte HCG, utan då som sagt PAPP-A. Mit hgc-värde var normalt. Så jag vet inte om mitt svar hjälper dig egentligen......

Du har som sagt bra siffror på kuben. Men kan man inte släppa sin oro, så kan man inte. Men du kanske också ska fundera på att fråga om du kan få göra ett sk "utökat ultraljud", istället för fvp? Då går man igen igenom fostret och tittar specifikt på de delar som skulle kunna avslöja ett kromosomfel. Detta kan man göra runt v 18 tror jag. Hjärtat tex måste vara lite mera utvecklat än det är i v 12 då man gör kuben. Kanske kan det vara ett alternativ för dig?

• Happy14

Usch jag vet inte... Kollade på bilder på fvp och blev inte road... Snarare livrädd. Åh.

• Zirap

Jag har gjort både MKP och FVP denna graviditet. Det som känns är när de sticker genom huden. Då svider det till för ett snabbt ögonblick ungefär som när man tar en spruta. Sedan kan man känna en sugande känsla när de suger upp provet, men det känns bara lite olustigt och gör inte ont. Dvs man har ingen "smärtkänsel" när nålen väl är inuti magen, så det är väl därför det inte är någon mening med att få bedövning.

Man ligger ju ner ordentligt och kan blunda när de tar provet så på så vis var det inte så besvärligt trots att jag också är spruträdd. Efteråt fick jag en molande mensvärksliknande smärta som gick över på 1-2 dagar. Kändes också lite som om någon slagit en i magen så man fick en "tappat-luften-känsla", fast inte lika stark som om det verkligen hänt såklart, men åt det hållet lixom :) Jag kände mig lite mörbultat alltså.

Själv tycker jag absolut det varit värt att ta proverna trots missfallsrisken. Nu kan jag njuta av resten av graviditeten på ett helt annat sätt!

(Och för er som undrar varför jag gjort båda testerna denna graviditet så tillhör jag de 1-2% där det visade sig att jag har ett kromosomfel i moderkakan, men bara där. Fostret är "friskt" enligt FVP. Att jag rekommenderades fostervattenprov som komplement berodde på att avvikelsen i moderkakan var av sådan art att fostret normalt inte ens skulle ha levt om det också haft den avvikelsen, samt att det rörde sig om en mosaik, så därför kunde man anta att det rörde sig om en lokal avvikelse vilket bara ett kompleterande FVP kunde ge svar på.)

• Happy14
    Zirap skrev 2014-01-09 00:19:41 följande:
    Jag har gjort både MKP och FVP denna graviditet. Det som känns är när de sticker genom huden. Då svider det till för ett snabbt ögonblick ungefär som när man tar en spruta. Sedan kan man känna en sugande känsla när de suger upp provet, men det känns bara lite olustigt och gör inte ont. Dvs man har ingen "smärtkänsel" när nålen väl är inuti magen, så det är väl därför det inte är någon mening med att få bedövning. Man ligger ju ner ordentligt och kan blunda när de tar provet så på så vis var det inte så besvärligt trots att jag också är spruträdd. Efteråt fick jag en molande mensvärksliknande smärta som gick över på 1-2 dagar. Kändes också lite som om någon slagit en i magen så man fick en "tappat-luften-känsla", fast inte lika stark som om det verkligen hänt såklart, men åt det hållet lixom :) Jag kände mig lite mörbultat alltså. Själv tycker jag absolut det varit värt att ta proverna trots missfallsrisken. Nu kan jag njuta av resten av graviditeten på ett helt annat sätt! (Och för er som undrar varför jag gjort båda testerna denna graviditet så tillhör jag de 1-2% där det visade sig att jag har ett kromosomfel i moderkakan, men bara där. Fostret är "friskt" enligt FVP. Att jag rekommenderades fostervattenprov som komplement berodde på att avvikelsen i moderkakan var av sådan art att fostret normalt inte ens skulle ha levt om det också haft den avvikelsen, samt att det rörde sig om en mosaik, så därför kunde man anta att det rörde sig om en lokal avvikelse vilket bara ett kompleterande FVP kunde ge svar på.)

Hur vet man om man har det i moderkakan?? Vad skönt att barnet är friskt. Jag har ingen verklig orsak att göra provet.. "Bara" extrem oro, och det var hcg värdet som skrämde mig. Jag hoppas det är som du säger, men jag är även rädd att förlora barnet. Vi har tre barn hemma som längtar efter bebisen. Den minsta som är 7 år kommer bli förkrossad. Detta är definitivt min sista graviditet, den har varit fruktansvärd.
  • Zirap

För att veta om det finns kromosomavvikelser i moderkakan måste du göra ett moderkaksprov, vilket är något som utförs tidigare i graviditeten än fostervattenprov.

Så eftersom du redan gjort KUB skulle jag inte se någon anledning för dig att haka upp dig på moderkakan, utan tänk fostervattenprov istället. Vilken vecka är du i?

• Happy14
    Zirap skrev 2014-01-09 21:22:08 följande:
    För att veta om det finns kromosomavvikelser i moderkakan måste du göra ett moderkaksprov, vilket är något som utförs tidigare i graviditeten än fostervattenprov. Så eftersom du redan gjort KUB skulle jag inte se någon anledning för dig att haka upp dig på moderkakan, utan tänk fostervattenprov istället. Vilken vecka är du i?

14 så mkp är försent. Jaha då förstår jag.
  • Zirap

Jag gjorde MKP utan att först göra KUB denna gång då vi ville ha ett säkert svar, inte bara en sannolikhetssiffra denna gång. Det är en oplanerad graviditet och vi har två barn sedan tidigare så det var därför vi var ute efter ett snabbt och "säkert" svar. Missfallsrisken bortsåg jag helt ifrån eftersom det var en oplanerad graviditet och vi funderat på abort. Så lite var det väl kanske en slump att vi upptäckte det. Egentligen tillhör jag nog kanske ingen riskgrupp för kromosomfel utan hade mest en stark oro som behövde lugnas.

• lillahallonets

Jag gjorde fostervattensprov pga hjärtfel hos barnet och ville veta om han hade några kromosomavvikelser. Jag blev erbjuden göra det direkt efter ul:et då hjärtfelet konstaterats och hade aldrig funderat på det innan, hur det gjordes osv. Läkaren kom in och jag såg nålen -jag trodde dom skämtade :P men då skämtade läkaren och sa lugnt "det är inte längden du ska oroa dig över, utan tjockleken" ! Tack för den;) men det kändes ingenting och barnmorskan höll stenkoll på bebisen under tiden via ultraljudet så att den inte skulle bli stucken. Jag blev ombedd vila lite extra i några dagar och sen ringde dom 4dgr senare och sa att dom första testerna inte visade några tecken på kromosomavvikelser och det gjorde inte heller dom övriga testerna. Skönt!

Svar på tråden Gör fostervattenprov ont?