Katt på 12 år som börjat bajsa inne
Hej!
Hos oss bor två katter, syskon, på 12 år. De har alltid varit rumsrena, har nyligen kollat hos veterinär att de är friska. De har fri tillgång till mat och vatten, får gå ut om de vill, vilket de oftast inte vill (har varit innekatter i 11 år). Jag är hemma om dagarna (studerar) så de har alltid sällskap. Vi har ett barn på 2 år som är mycket snäll mot båda katter.
Nu har den ena katten börjat bajsa inne, först sa vi att en gång är ingen gång.. men 5 gånger är ju lite mer än en
:( Idag så gjorde hon det mitt framför ögonen på mig, hon höll på att greja bakom soffan (där har det bajsats förut) och när jag gick dit så gick hon till ett fönster istället och satte sig där och ..ja bajsade...
Känns inte helt friskt? Men vad kan man göra? Hon har fräsch låda med tak.. Pratade med veterinären som sa att de är jättesvårt att veta vad det kan bero på. Hon menade på att det brukar oftast röra sig om beteendeförändringar, men den här katten har inte det.. Tips please?
Kan också tillägga att vi bor i hus på över 200 kvm så de har gott om plats att röra sig på...