• SmoothOperator

Katt på 12 år som börjat bajsa inne

Hej!
    Hos oss bor två katter, syskon, på 12 år. De har alltid varit rumsrena, har nyligen kollat hos veterinär att de är friska. De har fri tillgång till mat och vatten, får gå ut om de vill, vilket de oftast inte vill (har varit innekatter i 11 år). Jag är hemma om dagarna (studerar) så de har alltid sällskap. Vi har ett barn på 2 år som är mycket snäll mot båda katter.
    Nu har den ena katten börjat bajsa inne, först sa vi att en gång är ingen gång.. men 5 gånger är ju lite mer än en
    :( Idag så gjorde hon det mitt framför ögonen på mig, hon höll på att greja bakom soffan (där har det bajsats förut) och när jag gick dit så gick hon till ett fönster istället och satte sig där och ..ja bajsade...
    Känns inte helt friskt? Men vad kan man göra? Hon har fräsch låda med tak.. Pratade med veterinären som sa att de är jättesvårt att veta vad det kan bero på. Hon menade på att det brukar oftast röra sig om beteendeförändringar, men den här katten har inte det.. Tips please? 

Kan också tillägga att vi bor i hus på över 200 kvm så de har gott om plats att röra sig på...

• Svar på tråden Katt på 12 år som börjat bajsa inne
  • LillaJag06

Hon kanske har fått i sig något som gör att hon blir dålig i mGen?

Blivit stressad av något?

För några år sedan gjorde min mammas katt sådär och vet. trodd att det var psykiskt.

Vi testade allt men inget fel hittades och hon slutade efter några månader.

• Lizzy 488

Kan den hålla på att bli senil...??? Hundra kan ju bli det.  Prova sätt ut lite mat överallt hon bajsar katter bajsar "oftast" inte där det finns mat. 

• SmoothOperator
    LillaJag06 skrev 2014-01-08 12:22:31 följande:
    Hon kanske har fått i sig något som gör att hon blir dålig i mGen?
    Blivit stressad av något?
    För några år sedan gjorde min mammas katt sådär och vet. trodd att det var psykiskt.
    Vi testade allt men inget fel hittades och hon slutade efter några månader.
    Hon är inte lös i magen eller så.. Sist det hände var innan jul, mitten av december kanske, så det är inte varje gång. Innan dess var det sommaren. 
    Jag kan inte tänka mig något hon blir stressad av.. jag kan ju såklart inte veta helt säkert, men vi bor i en väldigt lugn miljö.. 
  • SmoothOperator
    Lizzy 488 skrev 2014-01-08 12:28:01 följande:
    Kan den hålla på att bli senil...??? Hundra kan ju bli det.  Prova sätt ut lite mat överallt hon bajsar katter bajsar "oftast" inte där det finns mat. 
    Ja jag vet inte om katter också kan bli det? Saken är den att hon var till lådan idag precis innan hon fortsatte göra sina behov på fel ställe. Men jag börjar fundera på om det är något som blivit jobbigt som kanske har med åldern att göra. Att hon kanske inte riktigt känner igen sig själv och därför blir orolig.. Men jag vet inte, hon är lugn och gosig och känns precis som vanligt.. 

Bra tips med maten! Det ska jag prova! 
  • Excentriskan

Har ni nyligen flyttat till huset? Ibland kan förändringar skapa obalans hos djur. Du sa de varit innekatter i 11 år, men nu fått börja gå ut om de vill. Kanske insikten om en större (skrämmande?) värld därute är nog för att sätta griller i huvudet på dem.

Även om en 2 åring är snäll så är den ju betydligt mer mobil än tidigare. Även det kan uppfattas som jobbigt för katten.

Att börja göra sina behov där den inte ska brukar vara tecken på protest mot något. Det kan ju även vara som en skrev ovan, demens? även om jag inte tycker 12 år är speciellt gammalt när det gäller katter.

Kan vara en övergående fas tills dess den rotat sig i den nya situationen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • SmoothOperator

Vi har bott här snart ett år. Vi bodde i lägenhet innan där det tyvärr även hände att vi hittade bajs vid 2-3 tillfällen på en matta, vet dock inte vilken av katterna som var den skyldige.. Vid flytten fick de bo hos mina föräldrar och fick komma till huset när allt var klart. De har alltid verkat trivas här från start och var väldigt på att gå ut i början men nu är de mest ute med oss när vi är ute, lämnar inte tomten så att säga. Och det är ju bara bra tycker jag. Just den här katten tycker mer om att vara ute än den andra som helst inte lämnar trappen.

Jag tycker ju inte heller 12 år är särskilt gammalt.. Men förstår inte riktigt vad som kan vara fel.. Funderar på om jag kanske ska prova Feliway, hon kan ju vara orolig över något trots att det inte märks.

• Birmafröken

Eftersom både felkissande och felbajsande oftast beror på otrillräcklig eller bristfällig lådsituation passar jag på att beskriva hur den bör se ut. Katters "krav" på lådsituationen kan förändras när katten blir äldre eller utsätts för andra förändringar i sin tillvaro eller mognadsutveckling, så hur länge katten har accepterat den befintliga lådsituationen kan man bortse ifrån. Något har fått den att använda andra ställen istället (vilket sitter mycket långt inne för katter), och det gäller att ta reda på varför.

1. Lådornas antal bör vara mer än tillräckliga. Lika många som antalet katter + en extra.

2. Var lådorna är placerade kan spela stor roll, men oftast föredrar katter lättillgängliga, men ostörda platser. De ska inte vara i närheten av kattens matplats.

3. Lådorna bör vara stora och öppna. En huv (utan lucka) kan ge katten lite extra ostördhet vilket vissa katter t.o.m. kan uppskatta, men lucka på lådan ska man aldrig ha.

4. Sanden (för det bör vara sand) bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den typ av underlag som är mjukast för tassarna, grävvänligast, lättast att hålla ren och är mest neutral och naturlig i sin lukt.

5. Sanddjupet bör alltid vara så tjockt att kissklumpar inte kan tränga ner till botten av lådan. När man rensar bort sandklumpar måste man alltså kontinuerligt fylla på med ny sand.

6. Att lådan och innehållet i lådan hålls rent och fräscht är viktigt både för kattens skull och ur luktsynpunkt. Jag tycker att man bör ha för vana att rensa lådorna varje morgon och kväll + när man märker att katten har bajsat.

• Gurka

Har haft samma problem med mina småkissar (syskon 4år). Ringde vet som frågade om vi bytt sköljmedel eller om jag/sambon använt en ny parfym. Japp, nytt sköljmedel och fick rådet att byta tillbaka. Funka perfekt!

Det som händer är att katten tycker lukten är främmande och inte något som ska vara i hemmet, utan kissar på fläcken för att det ska lukta "oss". efter det började hankatten bajsa och då var vi tvungna att tvätta om allt och spraya det gamla sköljmedlet där dem satt sig.

När dom gör av sig framför oss så vill dom säga något, alltså klaga på att något inte stämmer. FÖrsök bocka av: mask i magen, illamående (då slickar sig djuren runt munnen ofta), kattlådan (rensas varje dag PLUS skrubbas typ i badkaret), maten och tvättade skålar, sovplatsen (om den är för smutsig eller dammig etc), om de ätit växter (tex ampellilja är extremt giftigt för dem)  mm.

Haha just ja, jag hade en period där min hankatt också klagade för att det regnade och kissade vid hallmattan. Tog mig ett bra tag att ta reda på det. Tycker han att det är för kallt inne så kissar han tex i vedkorgen. SOm du märker så är mina katter väldigt sociala och tvekar inte att berätta för oss när det är något som stör dom :P . Lycka till!!

Ooh förresten! Dom kan också bajsa och kissa om du har barn som har blöjor eller om det luktar kiss,bajs eller kön på kläder, soffor mm. Lycka till!

• nemo1
    Gurka skrev 2014-01-09 13:30:51 följande:
    Har haft samma problem med mina småkissar (syskon 4år). Ringde vet som frågade om vi bytt sköljmedel eller om jag/sambon använt en ny parfym. Japp, nytt sköljmedel och fick rådet att byta tillbaka. Funka perfekt!

Det som händer är att katten tycker lukten är främmande och inte något som ska vara i hemmet, utan kissar på fläcken för att det ska lukta "oss". efter det började hankatten bajsa och då var vi tvungna att tvätta om allt och spraya det gamla sköljmedlet där dem satt sig.

När dom gör av sig framför oss så vill dom säga något, alltså klaga på att något inte stämmer. FÖrsök bocka av: mask i magen, illamående (då slickar sig djuren runt munnen ofta), kattlådan (rensas varje dag PLUS skrubbas typ i badkaret), maten och tvättade skålar, sovplatsen (om den är för smutsig eller dammig etc), om de ätit växter (tex ampellilja är extremt giftigt för dem)  mm.

Haha just ja, jag hade en period där min hankatt också klagade för att det regnade och kissade vid hallmattan. Tog mig ett bra tag att ta reda på det. Tycker han att det är för kallt inne så kissar han tex i vedkorgen. SOm du märker så är mina katter väldigt sociala och tvekar inte att berätta för oss när det är något som stör dom :P . Lycka till!!

Ooh förresten! Dom kan också bajsa och kissa om du har barn som har blöjor eller om det luktar kiss,bajs eller kön på kläder, soffor mm. Lycka till!
    Nu snackar du i nattmössan. Ampelilja är helt ätbar för katter och absolut inte giftig.0
  • Gurka
    nemo1 skrev 2014-01-09 15:30:58 följande:
    Nu snackar du i nattmössan. Ampelilja är helt ätbar för katter och absolut inte giftig.0
    Nej. Min katt höll på att dö och privatvetrinärerna sade till mig att ampellilja är dödligt farligt för dem och en vanlig giftorsak hos katter som tex inte kan gå ut och tugga gräs. Det är ganska allmänt känt också. Har aldrig hört någon som sagt annat och jag väljer att lita på vetrinärerna.
  • Birmafröken

Många växter, och särskilt liljor, kan vara giftiga för katten, med Ampellilja är inte en sådan växt utan brukar istället vara den växt som i första hand rekommenderas som alternativ till kattgräs.

• nemo1
    Gurka skrev 2014-01-09 15:44:29 följande:
    Nej. Min katt höll på att dö och privatvetrinärerna sade till mig att ampellilja är dödligt farligt för dem och en vanlig giftorsak hos katter som tex inte kan gå ut och tugga gräs. Det är ganska allmänt känt också. Har aldrig hört någon som sagt annat och jag väljer att lita på vetrinärerna.
    Den veterinären vet inte mycket, ampeliljan är ofarlig för katter.
  • PumpkinQueen

TS, testa att skaffa en ny låda utan tak. Kanske är det något med lederna och ryggen som gör att katten tycker att det är jobbigt att använda lådan med tak.

Testa att fylla den nya lådan med en annan slags sand, katten kan ha börjat tycka att den gamla sanden är obehaglig.

Jag skulle gissa att katterna är stressade av att ha ett litet barn omkring sig, även om du tycker att han är snäll mot dem så blir det ju rätt mycket ljud och plötsliga rörelser. Sånt kan katter tycka är jobbigt.

Gör rent ordentligt där katten bajsat, så att den inte känner lukten av det.

Ja, det är jag på bilden
Svar på tråden Katt på 12 år som börjat bajsa inne