• Annica80

beräkna sgi

Hej,

Går i tankar på att försöka bli gravid. Undrar lite över föräldrapenningen och beräkningen av SGI.

Min lön består av väldigt mycket ob, räknas det med? Även tillägg för sovjour och beredskap hemmet?

Beräknas SGI på senaste årsinkomsten eller ska jag räkna ut hur mycket jag förväntas tjäna under kommande månader?

Med de nya reglerna kan pappan fortfarnade ge mamman sina dagar?

Efter att barnet har fyllt ett år kan jag skydda min SGI genom att jobba halvtid och plugga halvtid. Tänkte bara ta bidragsdelen beräknat på halvtidsstudier.

Mvh
    Annica

• Svar på tråden beräkna sgi
  • Försäkringskassan

Hej!
    Ja, ob räknas med. Man räknar med pengarna i årsinkomsten men inte tiden i årsarbetstiden.

Jour- och beredskapstid, samt förberedelsetid eller liknande, räknas inte in i
    ordinarie arbetstid. Anledningen är att ersättningen för jour och beredskap
    ofta är väsentligt lägre än genomsnittlig timersättning för ordinarie arbetstid
    (prop. 1986/87:69 s. 30 f.).
    Beredskapstid är precis som jourtid en slags väntetid. Skillnaden är att den
    anställde står till arbetsgivarens förfogande utanför arbetsplatsen, men är
    redo att rycka in vid behov. Beredskapstid räknas inte som arbetstid enligt
    arbetstidslagen.

Om du har en fast anställning lämnas aktuella uppgifter x 12 månader.

Du kan läsa mer om sjukpenninggrundande inkomst i bifogad länk

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld120312.pdf&CACHEID=d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Om man har gemensam vårdnad kan den andra föräldern avstå dagar till dig precis som tidigare.

Efter barnets ett-årsdag skyddar du din SGI när du har studiemedel från CSN, gäller även bidragsdelen.

Hälsningar
    Britta, handläggare
  • Annica80

Hej,

Tack för svar.

Har lite svårt att förstå varför jouren inte räknas in i SGI. I mitt schema ingår sovjour ca 5-6 nätter varje månad och den ersättningen blir som minst ca 1700 och som mest drygt 2500 kr i månaden beroende på om nätterna hamnar på vardag eller helg. Blir ju lite skillnad i beräkningen om man tar bort dessa tusenlappar...

Om jag börjar jobba extra nu under tiden jag planerar/försöker bli gravid, kan jag på det sättet höja min SGI? Om jag hinner jobba varje månad under flera månader? Räknas det med, eller är det bara min "fasta" inkomst som räknas? Dvs det som jag beräknas tjäna på mitt ordinare schema.

Sista frågan nu. Om jag vill börja jobba 50 % när barnet är ett år så kommer det innebära att jag kommer jobba drygt en dag i veckan, har långa arbetspass. Det är väl fortfarande så att jag bara behöver ta fp för 50&, alltså 2,5 dag. Även om jag en vecka  jobbar tex 15 timmer onsdag och 5 timmar på torsdag.

Mvh
    Annica

• Försäkringskassan

Hej!

Precis som med ob-ersättning så räknas jourersättning med i din SGI, men inte i din årsarbetstid. Du kan höja din SGI genom att jobba extra, du ska göra det under minst 6 månader för att det ska påverka din SGI.

Sista frågan, om du arbetar 50% av vad du arbetade när din SGI fastställdes så räcker det med 2,5 dag föräldrapenning för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Rose, handläggare

Svar på tråden beräkna sgi