• Aran

När ska man ta kontakt med sjukvården????

Jag och min sambo har varit tillsammans i fem år. Jag tog ut min spiral för snart 2 år sedan. Vi har försökt aktivt att bli med barn under ca 6 månader och varit oskyddade under dessa 2 åren, men ingeting har hänt. Jag har en son från ett tidigare förhållande som är 7 år, med hans pappa lyckades vi bli gravida ofta.. 3 missfall, och tyvärr två aborter har jag bakom mig. Alltså varit gravid 6 ggr sammanlagt. Nu när jag verkligen längtar efter ett till så verkar det sååå svårt! Jag har varit så fertil förr, så jag undrar varför det kan vara så här nu? När bör vi gå och kolla upp oss. Ska vi kämpa på ett tag till? Tacksam för svar

• Svar på tråden När ska man ta kontakt med sjukvården????
  • Aran

jenniek Tack för svaret!

Jag undrar också om fertiliteten kan sjunka så drastiskt, när jag faktiskt har varit så fertil förut? Kan något ha hänt? I så fall vad.. Eller känns det bara så jobbigt nu för att man vill så gärna.

• Cahela

psyket spelar ingen roll för fertiliteten...
    även om du har blivit gravid förut kan det ha hänt ngt på vägen...
    gå o kolla er båda två, det kan ju vara alltifrån svaga ägglossningar till slöa spermier...
    att äta naturläkemedel skulle jag inte rekommendera utan ta en kontakt med en gynekolog som kan undersöka er båda o ge ev hjälp om det behövs..
    har ni haft oskyddat i två år så tycker jag det låter som dags o kolla upp...
    kan ju vara ngt enkelt som kan åtgärdas snabbt...
    lycka till...

• skrattigtjej

hej alla... jag skulle bara meddela, jag ha tat paus i rosenroten efter att ha käkat i ca 10 daga... ja palla ej med allt detta mera..

om de inte e nåt plus denna månaden, komme ja nog lägga bebbis på hyllan.. dör ja innan ja få bebbis så gö ja välla de...

och sedan e de nog ej menningen för mejj helle

ja e så deprimerad... så ja vill ba sjunka genom jorden och min bästis ska snart ha bebbe.. jag klara inte mkt mer...

de e fan gravida överallt... ja e glad för deras skull... men e i en tycka synd om mejj period, allt kretsa runt alla andra, typ i släkten..

och liksom detta med att d förstör, så ja ej ens kan jobba på dagis mera... för den tanken, hur de skulle va med mitt barn...

asså detta börja stiga mejj över huvet..

mina 2 kusiner ha redan hunnit få två barn var och min syster ha fåt ett barn som snart e 1år.. och min bästis ska snart födda... och sedan min andra systers vännina e gravid...

ahh sedan ha ja nog blockerat nån, nej just de, min bästa vän som snart ska födda, hennes vänninas vännina ska me ha bebbis...

hm ta de alldrig slut elle..

och ALLA PÅ TV:N e gravida ellle ha barn..

ja palla ej mera.. vill ba sjunja genom jorden, bli ba kraftigare av denna längtan

ja palla helle ej gå ner i vikt, tyvär.... ja e så trött på tanken nu... ja orka inte mkt mer..

ja tro ja börja trötna helt...de vill ja helle ej...

• Linsis

Man ska inte behöva planera aktivt varje månad för att bli gravid. Skyddar man sig inte och har ett regelbundet sexliv, så kan man söka hjälp när det gått så lång tid som det gjort för er. Tycker ni ska kontakta en fertilitetsklinik och prata med de!

• smurfan2

Varför hänger du upp dig på _din_ fertilitet? Du har ju uppenbarligen inga problem att bli gravid och därmed inga problem med fertiliteten. Med din sambo däremot kan det vara en helt annan sak. Det finns någon myt om att det alltid är kvinnan det är "fel" på om det inte blir några barn, men det är precis lika vanligt att orsaken beror på mannen. En ganska okvalificerad gissning är att det förhåller sig så i detta fall. Definitivt läge att kolla upp hans spermier efter två oskyddade år, jag tycker att ni ska kontakta en privatklinik om ni känner att ni vill snabba upp processen.

• Aran

smurfan2

Jo det var det jag undrade, om min fertilitet kunnat nästan försvinna eftersom jag minsann har varit gravid ett antal ggr. Jag tror som du att det kanske har med min sambo att göra. . Bäst att ta tjuren vid hornen.

Linsis

Du har nog rätt i det du skriver. I alla mina tidigare graviditeter har jag inte varit skyddad, men heller aldrig någonsin haft koll på ÄL och allt vad man håller på med nu, men blev gravid minsann ändå.

• skrattigtjej

asså som ts som ja antar ni snacka om, de e inte bara för folk att söka hjälp..

ja komme defetift inte söka hjälp sedan eftersom att ja ha viktigare saker att lägga mina penga på, isf så adopter vi..

mamma föröskte bli med barn, med min halv syster, som e störst... och de tog ca 4år, dem planerade adoptera då dem fick veta om min syster fanns...

likaså med min andra syster tog de ca 5år elle nårt.. elle kankse mindre, minns ej va dem sa... likaså där planerade dem ge upp, då dem fick veta min syster splattrade i mammas mage..

men ja därimot, haha, mamma sa d bara sa pang när pappa och hon möttes och ja simmade som attan haha första försöket ja e en kämpe och stark haha.. stolt.. och likaså min lilla syster haha...

så de ta olika lång tid för alla...

de behöver ej vara fel... men får man press att man måste ha sex osv, så bli de ett miondre tryck å killen, då han ej e så upphetsad... osv.. lycka te...

• LillaAnna72

skrattigtjej: Vaddå "viktigare saker att lägga mina penga på"? Du har alltså ingen aning hur mycket det kostar att adoptera? Det är inte gratis, tvärtom! Jättedyrt!! (men absolut värt varenda krona, säger de jag känner som adopterat)

Vi har kört oskyddat sedan sommaren 2004 och "aktivt" sedan juni förra året. Nu har vi fått tid för utredning i april. Känns skönt! Men vi hoppas naturligtvis att det tar sin innan dess!

• skrattigtjej

Loppan1972

skrattigtjej: Vaddå "viktigare saker att lägga mina penga på"? Du har alltså ingen aning hur mycket det kostar att adoptera? Det är inte gratis, tvärtom! Jättedyrt!! (men absolut värt varenda krona, säger de jag känner som adopterat)

nej ja syftade på de där med utredning och de.. inte adoption..
    men ja ha skumma känningar... jag ha skumm kropp, men känne mejj yr, kanske järn brist elle nåt... återstå och se :S

hoppas allt fixa sejj fö er

• Joyce

Jag tycker du ska ringa en gynekolog och fråga. Jag tror det här med 1 års försök är ett riktmärke men har man andra skäl att tro att något är fel så kan man få hjälp tidigare.

Jag ringde tidigare eftersom vi hade en teori om bakomliggande orsak och det var inga problem att få komma och kolla det. Plus att de erbjöd andra "standardtester" (typ spermaprov, blodprov för att kolla ÄL osv) om det första testet inte skulle visa nåt. Så mycket handlar nog om vart man ringer och vem man får prata med. Om det känns bättre för dig att kolla upp det så gör det.

Lycka till

• skrattigtjej

Joyce hej ja ursäkta om du ej menade mejj men ja ska göra de senare :-d de tog min stora syster ca 1.5år när hon slutade med p spruta...

så vem vet de kanke ee ett knyte nu iaf tack iaf

• Nettan N

Klart ni ska söka hjälp nu.. Även om du blivit gravid tidigare så kan ju äl ha försvagats lr din mans spermier vara lite slöa. Då kan man ju få jättebra hjälp.
    Eftersom ni inte har haft skydd under två år så tror jag absolut att de tar emot er.
    Jag har oxå blivit gravid tidigare, 2 aborter, en dotter och ett mf.. Men nu de senaste åren så går dte inte alls... Ägglossningarna har bara försvunnits!
    Men hjälp finns att få

Som någon skrev här ovan om att lägga pengar på... En utredning och behandling kostar inte mycket eftersom det går under högkostandsskyddet. Alltså max 900 kr per år!!

Att adoptera däremot, det kan bli riktigt dyrt!!!

• Nettan N

Och barnlöshet hänger inte på psyket!!

"Barnlöshet skapar stress, men stress skapar inte barnlöshet"

• Aran

Så Äl kan bara försvagas så där? Varför blir det så iså fall.. Om jag nu skulle ha försvagad Äl, kan man märka det då.. typ på mindre ÄL känningar, mindre mens osv? Jag vill veta allt, om jag nu ska ge mig in i detta, med utredning.. vilket jag aldrig skulle kunna tro

Svar på tråden När ska man ta kontakt med sjukvården????