• Daimstruten

Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?

Är så ledsen just... Skulle fixa tandsten på mina två fjortonåriga katter idag och när jag ska hämta dom får jag veta att min ena katt är hårt drabbad av Forl och måste dra ut massor av tänder och den andra katten har vätska i lungan och ev förstorat hjärta och/eller tumör. Jag älskar mina katter och vill inte låta dom lida så jag inser att det lutar åt att jag för deras skull ska låta dom somna in. Mina barn är 6 och 9 år gamla. Dom har förstått sen tidigare att den ena katten kanske har problem och ev måste avlivas vilket gör 9-åringen jätteledsen. Att även den andra katten har problem vet barnen inte. Min fundering är vad som är bäst för barnen. Ska jag bara säga när det är dags för ena katten och sen komma hem helt tomhänt och berätta att båda är borta eller ska jag göra framförallt 9-åringen totalledsen redan innan?

• Svar på tråden Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?
  • nemo1

Ärligt talta låter det som om du hellre vill döda katterna än att behandla. 

• nemo1
    nemo1 skrev 2014-01-09 17:48:10 följande:
    Ärligt talta låter det som om du hellre vill döda katterna än att behandla. 
    Är det för att du inte vill lägga ut dom pengarna?
  • Erfdgt

Katten som vi avlivade märkte vi inget speciellt på heller, hon var som vanligt. Vi åkte in första svängen till veterinären pga något mindre, tror det var en klo som gått av långt in. Väl där, så fick vi veta att hon mest troligt hade lunginflammation. Vi åkte sedan till en annan veterinär ca en vecka senare och då upptäcktes vätskan och tumörerna i lungorna. Hon mådde fortfarande bra och gjorde det i ett par veckor till innan hon blev successivt sämre. Hon avlivades ca 4 veckor efter det veterinärbesöket och hade då hunnit bli dålig.

• Daimstruten
    nemo1 skrev 2014-01-09 17:48:50 följande:
    Är det för att du inte vill lägga ut dom pengarna?

Tycker det handlar om värdighet. Att för en katt ta bort typ 8 tänder under två till tre stora operationer för att sen få gå på specialkost resten av livet... Operationerna och värken efteråt lär inte vara att leka med plus den stress det hela medför för att sen gå halvt tandlös medan Forl mest troligt angriper fler tänder det. Trots att jag avgudar mina katter måste man kanske tyvärr se till deras bästa istället för att hålla dom kvar i livet till vilket lidande som helst för att man själv inte vill släppa taget. Visst mina katter ser i mitt tycke inte sjuka ut. Men om veterinären säger att dom lider får man hoppas att hon vet vad hon pratar om efter sin hyggligt omfattande utbildning. Ska testa antibiotika på honkatten mot vätskan men om andra röntgen inte ser bättre ut och hjärtat fortfarande är förstorat eller en ev tumör blir tydligare finns det nog bara en sak att göra.
  • U never saw me
    Daimstruten skrev 2014-01-09 18:16:16 följande:

Tycker det handlar om värdighet. Att för en katt ta bort typ 8 tänder under två till tre stora operationer för att sen få gå på specialkost resten av livet... Operationerna och värken efteråt lär inte vara att leka med plus den stress det hela medför för att sen gå halvt tandlös medan Forl mest troligt angriper fler tänder det. Trots att jag avgudar mina katter måste man kanske tyvärr se till deras bästa istället för att hålla dom kvar i livet till vilket lidande som helst för att man själv inte vill släppa taget. Visst mina katter ser i mitt tycke inte sjuka ut. Men om veterinären säger att dom lider får man hoppas att hon vet vad hon pratar om efter sin hyggligt omfattande utbildning. Ska testa antibiotika på honkatten mot vätskan men om andra röntgen inte ser bättre ut och hjärtat fortfarande är förstorat eller en ev tumör blir tydligare finns det nog bara en sak att göra.
    Forl gör självklart ont, men om de drabbade tänderna tas bort så försvinner smärtan. Det behöver inte alls bli fler tänder som drabbas. Någon specialkost behövs inte heller, det räcker med vanlig mjukmat. De får medicin mot värken efter operationen. Däremot så kan det bli dyrt eftersom få försäkringsbolag ersätter behandlingar för forl.
  • nemo1
    U never saw me skrev 2014-01-09 18:26:14 följande:
    Forl gör självklart ont, men om de drabbade tänderna tas bort så försvinner smärtan. Det behöver inte alls bli fler tänder som drabbas. Någon specialkost behövs inte heller, det räcker med vanlig mjukmat. De får medicin mot värken efter operationen. Däremot så kan det bli dyrt eftersom få försäkringsbolag ersätter behandlingar för forl.
    Säger det samma. När de onda tänderna är borta så har inte katten ont mer. Och vanlig kattmat går utmärkt. Rekommenderar blötmat, vilket alla katter borde få, men en tandlös katt kan tom äta torrfoder då deras käkar är så kraftfulla.
  • lennartsdotter

Nu handlar ju detta om två hyfsat till åren komna katter och det får man ju ta med i beräkningen när man beslutar om eller hur man ska behandla en sjukdom.

För mig är det absolut inte självklart att behandla FORL hos en katt i den åldern. Bara åldern i sig ökar risken för komplikationer under ingreppet.

• Daimstruten
    lennartsdotter skrev 2014-01-10 20:00:31 följande:
    Nu handlar ju detta om två hyfsat till åren komna katter och det får man ju ta med i beräkningen när man beslutar om eller hur man ska behandla en sjukdom. För mig är det absolut inte självklart att behandla FORL hos en katt i den åldern. Bara åldern i sig ökar risken för komplikationer under ingreppet.

Det är just det som även jag tänker på... Hade min katt varit 6, 8 eller några år mer därtill så hade jag resonerat annorlunda likaså om det rört sig om ett fåtal tänder men nu är han 14 år (=72 människoår) och det rör sig om 8-10 tänder och 2-3 stora operationer.
  • Lady Paraplyh

Jag är så ledsen för er skull. Det bästa är att berätta för barnen, de måste kunna ta farväl av katterna. Att inte berätta skulle jag se som ett stort svek. Kanske vill barnen vara med också?

• Allinrep

Jag skulle berätta i förtid så att de får lära sig om liv och död och att inte allting är för evigt. Det kan också underlätta om barnen förstår varför du är ledsen, så ni kan vara ledsna tillsammans.

• Knota

Berätta, och låt dem gärna vara med. Vi var med allihopa när vår gamla katt somnade in. Det var jobbigt, mest för mig tror jag.

• Excentriskan
    lennartsdotter skrev 2014-01-10 20:00:31 följande:
    Nu handlar ju detta om två hyfsat till åren komna katter och det får man ju ta med i beräkningen när man beslutar om eller hur man ska behandla en sjukdom.

För mig är det absolut inte självklart att behandla FORL hos en katt i den åldern. Bara åldern i sig ökar risken för komplikationer under ingreppet.

När min 14 åriga katthona fick ett öga punkterat och det sedan trots antibiotika blev infekterat så ville vet inte operera eftersom nedsövning i den åldern är en för stor risk.

Och jag håller även med övriga. Bara för att vissa saker möjligtvis går att åtgärda så är det inte alltid i kattens intresse att göra det. Man ska inte utsätta sina gamla djur för stress, smärta, begränsad livskvalitet bara för att man skulle sakna dem om de försvann. Ofta är det mer humant att låta dem somna in.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Ska jag berätta för barnen att båda katterna kommer avlivas?